Norge
Hej hej!
Är ny här på FL, undrar om det finns någon mer som bosatt sig i norge?
Fick mitt första barn i februari, vore kul med nya bekantskaper.
/camilla
Hej hej!
Är ny här på FL, undrar om det finns någon mer som bosatt sig i norge?
Fick mitt första barn i februari, vore kul med nya bekantskaper.
/camilla
Ja, NAV är nog bättre än FK, i alla fall vad FK har blivit. Hade jag bott i Sverige när jag var gravid hade jag nog inte fått blivit sjukskriven och/eller fått pengar för det.
Här tar de hand om dem som är gravida känns det som. Tillrättalägger arbetet om det behövs. Och lyssnar på vad läkaren säger.
Jag arbetar på dagis 0-3 år, eller barnehage som det heter här. Det var mycket påklädning och bärning. Jag bar inte så mycket, men ibland var man tvungen. Jobbade 7,5 timme och så pendlade jag 1-1½timme var väg varje dag. Så det enda jag gjorde hemma var att sova.
Barnehagejobb är tungt speciellt så unga, och så tyckte läkaren att jag skulle ha lite bättre liv än att bara jobba och sova. Han ju inte göra någonting annat hemma och helgerna så slappade man mest.
Tror knappast att jag hade fått pengar för att vara hemma för att det är för tungt arbete, och ännu mindre för att ta hand om mig själv.
Nackdelen tycker jag är att man inte kan påverka föräldradagarna lite mer som man kan göra hemma i Sverige. Och kontantstötten är verkligen för liten för att kunna leva på det. Då gäller det att en av parterna tjänar jättebra med pengar. Eller att man har många barn under 3år.
Ang Saffran är det ju himla dyrt med det. Ett paket kostar nästan dubbelt så mycket än i Sverige och är dessutom bara hälften i. Så köp med dig hem när du är i Sverige.
Kul med en Norgetråd! Jag bor visserligen i Stockholm än så länge, men min sambo är norrman och vi planerar att flytta till Trondheimsområdet nästa sommar. Jag är föräldraledig nu och minsta barnen, tvillingar, kommer nog att börja på barnehage när vi flyttat dit så jag kommer inte att vara föräldraledig i Norge. Har varit mycket i Norge, både jobbat och på besök hos norska släktingar, och känner verkligen igen det där med matproblematiken! Märkligt att det kan vara så stor skillnad på utbudet.
Jag kommer nog inte vara så aktiv och skriva här eftersom jag inte är Norgebo ännu, men följer gärna era diskussioner!
KAn inte säga något annat än jag upplevde norrmän som glada och trevliga oxo. Det kan i för sig bero på att vi bor i en liten by. Tänker på stressade människor i Stockholm och undrar om de är stressade här i Oslo oxo.
Ang saffran så sa de på apoteket att det inte var säsong för saffran. Det är det nämligen vid jul!!! Så det gick inte att hitta i Kongsberg. Jag brukar köpa i Sverige oxo men nu tog den slut.
Jag gillar oxo blöjerbjudande här, handlar pampers på Rimi. Blöjorna verkar vara dyrare i Sverige, minns inte riktigt.
Tror att det är en annan momssats på hygienartiklar i Norge så därför är blöjor, bindor, schampoo osv billigare i Norge.
Vi kör med Libero blöjor. Nr 2 var mycket mycket billigare här i Norgem medans nr 3 är billigare i Sverige. I alla fall innåt landet. Gränshandeln, Maxi Mat är dyrare, men när jag kollat i Falun är det billigare där. Har inte tänkt på om/att bindor och schampoo är billigare, men ska nu undersöka det. Köper det oftast i Sverige. Men om det är billigare här ska jag handla det här härdanefter.
Othilia är inte så vanligt. Ett gammalt namn både här och i Sverige. Tog det efter min morfar som hette Otto i mellannamn. En underbar man som dog i jan 08, och hade sin födelsedag i december. Min dotter skulle också få sin födelsedag i december, hoppades på att få henne samma dag som han skulle fyllt år, men det ville hon inte. Jag ville gärna uppkalla mitt barn efter honom och Othilia är så fint tycker jag.
Många här som vill säga Othilie, är så vanligt med e på slutet, på allting. Haha...minns i början när min sambo frågade mig om jag visste vad ditt och datt hette på norska så sa jag oftast samma namn som på svenska men med ett e på slutet eller e inne i istället. Oftast blev det ju fel, men det var några tillfällen det blev rätt. Haha...
Vet att min sambo alltid skröt om att bröd var så billigt i Norge, men det är det ju inte om man inte köper kneip. Och det goda brödet är ju minst lika dyrt som det goda brödet i Sverige.
Hej, tänkte fråga er på plats om det finns ngt liknande svenska "öppna förskolan" och isåfall - hur hittar vi närmaste öf? Är ett par veckor i Trondheim där mannen jobbar, men bor normalt i Sverige, barnen 2 år respektive 4 månader, framför allt tvååringen skulle behöva träffa andra i samma ålder, tips?
JJ 75 skrev 2009-06-16 15:16:02 följande:
Sökte på kvasir.no på open barnehage och fann detta:
www.trondheim.kommune.no/content.ap
Åpne barnehager
fly 1
Åpen barnehage er et leke- og samværtilbud for barn i alderen 0-6 år i følge med en omsorgsperson. Det er ingen påmelding, og de om ønsker å bruke tilbudet benytter seg av det når de selv måtte ønske, innenfor åpningstiden.
Tilbudet er i utgangspunktet gratis, men noen få private tar betaling for tjenesten.
Åpen barnehage gir en fin mulighet til å bli kjent med andre barn og voksne i nærmiljøet gjennom lek og aktiviteter. Her kan man også få støtte og veiledning i oppdragerrollen ved å dele erfaringer med andre foresatte eller barnehagens personale.
Det er åpne barnehager i alle bydeler, ta kontakt med barnehagen for nærmere informasjon om åpningstider.
Hej!
Roligt med en Norgetråd!
Vi flyttade hit, till Bergen, för lite mer än 2.5 år sedan och trivs utmärkt. Som det ser ut nu har vi absolut inga planer på att flytta hem till Sverige inom en snar framtid. Har köpt lägenhet som vi renoverar.
Yanot
Just det där med saffran har vi också letat efter... På Kiwi fattade dem inte alls vad det var vi var ute efter. Men i de butiker där det finns, Coop och Meny har iaf vi köpt det på, där finns det ute bland kryddorna, inte i kassan. På Meny, där vi köpte för kanske en månad sedan, fanns det i en liten kapsel som låg i en vanlig kryddburk. Och vi som letade efter en liten påse!