• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar ni med "r"?
  • Mötley Crüe
    LillaFamiljenGustav skrev 2009-05-11 10:13:23 följande:
    Mötley Crüe skrev 2009-05-11 10:07:24 följande:
    riktig småländska där kan jag säga dig
    nähä? varifrån kommer han? har en massa släkt och vänner ifrån ganska många olika ställen i småland men ingen pratar som han. Hans R måste härstamma från talfel.
  • Åsa Ystad

Jag är uppväxt i den delen av Halland där vi säger: Andääs, Laas och Hoanstull.

• idiblon
    Tyrell skrev 2009-05-11 10:13:17 följande:
    Det går en skarp gräns mellan reservdanskarna och oss svenskar Skånskan, särskilt "tandköttsskånskan" från östsidan gör att jag får lite ont i öronen....
    Själv tycker jag att den låter mer som svenska än vad småländskan/blekingskan gör. Jag artikulerar åtminstone.
  • Åsa Ystad

Är det underligt att min 6-åring fått gå till talpedagogen?

• miss Y

Mötley crue:
    Min bror tvingade de dit pga talfel och det hjälpte honom, men det tog nog fler än en gång. Jag tokvrägrade, jag förtstod inte som 7-8-åring och jag förstår inte än idag varför man inte kan få vara som man är, måste vara som alla andra, när det är småpotatis det handlar om. Visst, tokretad blev man, men va fan, det är ju jag att inte kunna göra ringande "r". tokretad av gympaläraren oxå för att jag inte vågade göra kullerbytter så hon skickade mig till BUP för utredning. Jag förstår inte än idag varför folk gör så stora saker av småpotatis. Jag vågar än idag inte göra några kullerbyttor men jag kan då inte se att det är ngt man måste kunna... ser ni några som gör det i det dagliga livet??

• Cremo

Mötley Crüe skrev 2009-05-11 10:18:10 följande:

nähä? varifrån kommer han? har en massa släkt och vänner ifrån ganska många olika ställen i småland men ingen pratar som han. Hans R måste härstamma från talfel.
    Han är väl från Jöenköööping?

Läste någon krönikör som drev med Christians dialekt och skrev att det var jönköpingska med en ditlagd twist av stureplanska (eller nåt i den stilen).
  • LillaFamiljenGustav

nej
    släkt från vetlanda hållet?
    lena ph kanske du vet vem det är?
    han från robinson är iaf från ramkvilla det ligger utanför vetlanda
    där pratar de så. jag är därifrån men flyttade till jönköping för 7 år sedan så det har försvunnit lite (ganska mycket)
    men man kan inte prata på r ä vetlanda. det blir långt bak i halsen, perfekt när man ska prata franska

där säger man kav till korv
    bök till burk
    osv osv
  • Cremo

miss Y skrev 2009-05-11 10:21:04 följande:

Jag vågar än idag inte göra några kullerbyttor men jag kan då inte se att det är ngt man måste kunna... ser ni några som gör det i det dagliga livet??
    Gymnaster?
  • LillaFamiljenGustav
    Cremo skrev 2009-05-11 10:21:15 följande:
    Han är väl från Jöenköööping?Läste någon krönikör som drev med Christians dialekt och skrev att det var jönköpingska med en ditlagd twist av stureplanska (eller nåt i den stilen).
    jönköping, där pratar man absolut inte så

åk till vetlanda
    där är man i en klass för sig
Svar på tråden Pratar ni med "r"?