Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar ni med "r"?
  • Nightfall Faerie

Ja, vad ska man annars säga, kov?

(Säger folk verkligen penumerera?!)

Väldigt poppis bland mina vänner av den yngre generationen att säga ord med rullande r i, de försöker härma men kan inte (engelsktalande).

• Kaydina

Bor i Göteborg och här använder man R till förbannelse Just jag är inte så farlig, men man och barn.

• Arynelle

Är från Halmstad, jag säger oftast inte r i slutet på ord som t ex i korv, korg, torg, sorg (jag säger kååv, kååj, tååj, sååj) förutom om jag pratar med någon från en annan stad som har svårt att förstå min dialekt.

En klassiker man fått höra ett par gånger är frågan
    "Är du lång eller kort?"
    Jag som är 1,64 svarar kort, men uttalar ju det som kåt... väldigt roande för vissa.

• Nightfall Faerie
    Arynelle skrev 2009-05-11 13:42:52 följande:
    Är från Halmstad, jag säger oftast inte r i slutet på ord som t ex i korv, korg, torg, sorg (jag säger kååv, kååj, tååj, sååj) förutom om jag pratar med någon från en annan stad som har svårt att förstå min dialekt. En klassiker man fått höra ett par gånger är frågan "Är du lång eller kort?" Jag som är 1,64 svarar kort, men uttalar ju det som kåt... väldigt roande för vissa.
    Hahahhahahaaa

Ja jag har jättebarnslig humor
  • BabyFly
     En klassiker man fått höra ett par gånger är frågan "Är du lång eller kort?" Jag som är 1,64 svarar kort, men uttalar ju det som kåt... väldigt roande för vissa.
    HAHA
    Must i Remind you - i'm Only here to Twist you
  • Tyrell
    Är från Halmstad, jag säger oftast inte r i slutet på ord som t ex i korv, korg, torg, sorg (jag säger kååv, kååj, tååj, sååj) förutom om jag pratar med någon från en annan stad som har svårt att förstå min dialekt. En klassiker man fått höra ett par gånger är frågan "Är du lång eller kort?" Jag som är 1,64 svarar kort, men uttalar ju det som kåt... väldigt roande för vissa.
    Kortärmad sportskjorta.....

Lika kul varje gång
  • hundpuss
    Qaroliine skrev 2009-05-11 11:35:27 följande:
    Ja för fan, i skåne har vi många fina r.
  • annca

Ojo. Född sörmlänning. Fast jag hade problem med att säga R när jag var liten, och lärde mig tona på r först när jag var drygt 20.
    Nu bor jag i Östergötland, och de flesat jag känner pratar inte speciellt mycket dialekt, men ibland så stöter man ju på owedi öschöttska... Dotterns dagisfröknar tex...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Cremo
    annca skrev 2009-05-11 16:11:27 följande:
    Ojo. Född sörmlänning. Fast jag hade problem med att säga R när jag var liten, och lärde mig tona på r först när jag var drygt 20. Nu bor jag i Östergötland, och de flesat jag känner pratar inte speciellt mycket dialekt, men ibland så stöter man ju på owedi öschöttska... Dotterns dagisfröknar tex...
    owödgowön owöwa

(rödgrön röra)

Svar på tråden Pratar ni med "r"?