• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar ni med "r"?
  • Cremo
    LillaFamiljenGustav skrev 2009-05-11 10:21:24 följande:
    Mötley Crüe skrev 2009-05-11 10:18:10 följande: nej släkt från vetlanda hållet? lena ph kanske du vet vem det är? han från robinson är iaf från ramkvilla det ligger utanför vetlanda där pratar de så. jag är därifrån men flyttade till jönköping för 7 år sedan så det har försvunnit lite (ganska mycket) men man kan inte prata på r ä vetlanda. det blir långt bak i halsen, perfekt när man ska prata franska där säger man kav till korv bök till burk osv osv
    Christian är inte från Ramkvilla. Det är han Erik "Blomman" som kommer därifrån.

Fy fasen, jag borde inte kunna sånt här...
  • Camellis

Jag gillar skånska! Jag hade svårt för den när jag var yngre. Ungefär som du känner för småländskan, Idiblon. Men nu tycker jag att det låter så himla charmigt! Men jag gillar de flesta dialekter förutom den där riktigt dryga ( ) stockholmskan där i:na sitter långt bak i halsen och man säger någon slags engelsk variant av "r". Det är faktiskt den dialekten jag har svårast för. Vet naturligtvis, precis som Idiblon, att det inte säger ett skit om personen som pratar dialekten - men ändock hänger "svårigheten" kvar.

★Anton, Hugo, Ellen★ / traesktanten.blogspot.com
  • miss Y

Cremo:
    Inte ens de gör ju det i det "dagliga livet", de gör det på sin arbetstid/gympatid

• BabyFly
    "Licens To Kiss skrev 2009-05-11 09:41:22 följande:

Hihi tåka lät skoj. Tåka här i Sthlm är ett ord för prata "

- Vaaa? det har jag aldrig någonsin hört, menar du allvar ?
    Can a Heart still break once it Stopped beating?
  • Cremo

miss Y skrev 2009-05-11 10:24:21 följande:

Cremo: Inte ens de gör ju det i det "dagliga livet", de gör det på sin arbetstid/gympatid
    Så sant, så sant!
  • Camellis
    LillaFamiljenGustav skrev 2009-05-11 10:21:24 följande:
    Mötley Crüe skrev 2009-05-11 10:18:10 följande: nejsläkt från vetlanda hållet?lena ph kanske du vet vem det är?han från robinson är iaf från ramkvilla det ligger utanför vetlandadär pratar de så. jag är därifrån men flyttade till jönköping för 7 år sedan så det har försvunnit lite (ganska mycket)men man kan inte prata på r ä vetlanda. det blir långt bak i halsen, perfekt när man ska prata franska där säger man kav till korvbök till burkosv osv
    Fast det är väl Erik "Blomman" som kommer från Ramkvilla och inte Christian? Fortsätter OT, sorry.
  • Camellis
    Cremo skrev 2009-05-11 10:23:30 följande:
    Christian är inte från Ramkvilla. Det är han Erik "Blomman" som kommer därifrån.Fy fasen, jag borde inte kunna sånt här...
    Läs ikapp, läs ikapp, läs ikapp... *mantra*
  • riot

Nej, jag är från Småland. Och ja, det låter som man är lite lätt korkad och pratar som ett barn, haha.

• Camellis
    BabyFly skrev 2009-05-11 10:24:47 följande:
    Hihi tåka lät skoj. Tåka här i Sthlm är ett ord för prata "- Vaaa? det har jag aldrig någonsin hört, menar du allvar ?
    Låter som ett försvenskat "talk" (engelskans "talk" alltså). *gissar*
  • Cremo
    Camellis skrev 2009-05-11 10:26:43 följande:
    Läs ikapp, läs ikapp, läs ikapp... *mantra*
    Jag har ett eget mantra:
    Se mindre på Robinson, se mindre på Robinson...

FÖr att göra mig lite on topic igen så avslöjar jag att jag säger både korv och korg MED r.
Svar på tråden Pratar ni med "r"?