• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar ni med "r"?
  • Tyrell
    idiblon skrev 2009-05-11 10:32:23 följande:
    Va, vilka då?
    På bussen i Malmö.

Triangelen
    Konserheuset

Kommer man ut på landsbygden blir det värre
    Där finns det både greisar och keåor...
  • BabyFly
    Camellis skrev 2009-05-11 10:28:12 följande:
    Låter som ett försvenskat "talk" (engelskans "talk" alltså). *gissar*
    Jahaa, bra gissning antar jag Men har ändå aldrig hört det, jag som bott här hela livet..

Men å andra sidan vet jag inte någon som säger r på "engelskt variant" här heller, men sen bor jag inte i den delen av Stockholm där dom säger Viiiin o liknande . Det låter drygt!
    Can a Heart still break once it Stopped beating?
  • idiblon
    Tyrell skrev 2009-05-11 10:45:42 följande:
    På bussen i Malmö. Triangelen Konserheuset Kommer man ut på landsbygden blir det värre Där finns det både greisar och keåor...
    Ja, det har du fan rätt i.
  • Cremo
    idiblon skrev 2009-05-11 10:50:14 följande:
    Här kan man lyssna på ljudklipp av massor av olika dialekter: swedia.ling.gu.se/snabbmeny.html Men jag hittar inte min hatdialekt. Men tänk typ... Pontus i Arga Snickaren.
    Nybro om jag inte minns fel.
  • idiblon
    Cremo skrev 2009-05-11 11:00:10 följande:
    "Vackert"!
    Det låter för djävligt! Visst pratar många så i vår lilla ort... Men inte jag.

"Baaaabii"? Jösses. Det är ju sånt jag hatar. Tror hon har någon lömsk småländsk härkomst...
  • LyNxQ

Tja, är ju från västkusten så det är ganska tydliga R, dock inte göteborska..
    men jag har inga riktigt rullande r, så det är lite mellanting..

När min 8-årige kusin skulle flytta till Stockholm sa hans mormor (min farmor) till honom att han inte längre skulle säga köRRv utan kååååårv som de säger i Stockholm (=korv om ni inte fattade det)

Svar på tråden Pratar ni med "r"?