• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar ni med "r"?
  • Cremo
    Camellis skrev 2009-05-11 09:53:58 följande:
    OK, då kan ni stryka det här inlägget då. Ni säger alltså Honstull?
    Oj, inser att jag slarvläste innan jag svarade...

Ja, jag säger HooRnstull alt. Hoonstull. Gurglar mina R som en äkta sydsvensk.
  • idiblon
    Mötley Crüe skrev 2009-05-11 09:57:04 följande:
    avsmak?
    Ja, jag tycker att småländska/blekingska låter så fruktansvärt illa. Alltså, det låter som bebisspråk, jag har svårt att lyssna på det eller ta en person som talar så på allvar. Det är ju givetvis ett problem, eftersom det egentligen inte är rimligt...
  • Cremo
    idiblon skrev 2009-05-11 09:58:51 följande:
    Ja, jag tycker att småländska/blekingska låter så fruktansvärt illa. Alltså, det låter som bebisspråk, jag har svårt att lyssna på det eller ta en person som talar så på allvar. Det är ju givetvis ett problem, eftersom det egentligen inte är rimligt...
    Christian i Robinson gör ju strålande reklam för dialekten...

(förlåt, nu är jag OT)
  • idiblon
    Cremo skrev 2009-05-11 10:00:00 följande:
    Christian i Robinson gör ju strålande reklam för dialekten... (förlåt, nu är jag OT)
    Men vilken tur att jag inte följer det då. Vet inte vem han är.
  • Mötley Crüe
    hahaha :) mjaa....jag kan förstå dig ändå haha
  • Mötley Crüe
    Cremo skrev 2009-05-11 10:00:00 följande:
    Christian i Robinson gör ju strålande reklam för dialekten... (förlåt, nu är jag OT)
    Men va? Han snackar ju knappast blekingegröt eller småländska...? han har ju typ talfel? OT, sorry
  • Tyrell
    Det går en skarp gräns mellan reservdanskarna och oss svenskar
    Skånskan, särskilt "tandköttsskånskan" från östsidan gör att jag får lite ont i öronen....
  • miss Y

eftersom jag inte kan göra ringande "r" pga tafel som jag valt att behålla (vägrade gå till talpedagog som liten, det är ju jag) så blir det inte mkt till "r" här inte.

• LillaFamiljenGustav

Mötley Crüe skrev 2009-05-11 10:07:24 följande:

Men va? Han snackar ju knappast blekingegröt eller småländska...? han har ju typ talfel? OT, sorry
    riktig småländska där kan jag säga dig
  • Mötley Crüe

miss Y skrev 2009-05-11 10:13:21 följande:

eftersom jag inte kan göra ringande "r" pga tafel som jag valt att behålla (vägrade gå till talpedagog som liten, det är ju jag) så blir det inte mkt till "r" här inte.
    jag gick hos talpedagog vid nåt tillfälle men jag kan fortfarande inte säga det. skitsamma
Svar på tråden Pratar ni med "r"?