• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar ni med "r"?
  • Mandragora
    Mandragora skrev 2009-05-10 23:25:24 följande:
    Jag bodde i Sövesborg tills jag var sexton då jag flyttade hemifrån ... till storstaden Karlshamn. Var kommer du ifrån?
    Men KOLLA. Nu tänker jag nästan på dialekt och tappar bokstäver, ha ha!
  • morriis
    anne h skrev 2009-05-10 23:25:30 följande:
    om jag inte skulle uttala "r" blir det ju "[kov]" och "[kog]".. "[koj]"? Känns liiite fel, det! Självklart har man R med i de ord där det ingår, förstår inte varför man skulle utelämna det, ifall man nu inte har ett talfel eller är litet barn som inte hunnit lära sig det.
    Då är nog iaf hälften av alla blekingeboR förgyllda med detta speciella talfel
  • MammasälskadeMinna
    Mandragora skrev 2009-05-10 23:25:24 följande:
    Jag bodde i Sövesborg tills jag var sexton då jag flyttade hemifrån ... till storstaden Karlshamn. Var kommer du ifrån?
    jag bodde också i sölvesborg, emn när jag flyttade hemmifrån när jag var 17 så flyttade jag till Lund, men nu bor vi i Svalöv
  • anne h
    morriis skrev 2009-05-10 23:26:44 följande:
    Då är nog iaf hälften av alla blekingeboR förgyllda med detta speciella talfel
    Säger du det, så.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • morriis
    om jag inte skulle uttala "r" blir det ju "[kov]" och "[kog]".. "[koj]"? Känns liiite fel, det! Självklart har man R med i de ord där det ingår, förstår inte varför man skulle utelämna det, ifall man nu inte har ett talfel eller är litet barn som inte hunnit lära sig det.
    Vi, iaf väääldigt många här, uttalar det så. Vi betonar inte på r:en om det inte behövs.
    En koRg säger man ju enklast "en kåj" "en kåv". Inga R
  • Mandragora
    Du har alltså aldrig någonsin hört talas om dialekter. Fantastiskt!
  • morriis
    Mandragora skrev 2009-05-10 23:28:23 följande:
  • Mandragora
    MammasälskadeMinna skrev 2009-05-10 23:27:29 följande:
    jag bodde också i sölvesborg, emn när jag flyttade hemmifrån när jag var 17 så flyttade jag till Lund, men nu bor vi i Svalöv
    Nämen! Jag är född 79. Vi känner kanske till varandra på ett eller annat sätt.
  • BabyFly
    anne h skrev 2009-05-10 23:27:58 följande:
    Säger du det, så.
    Hört talas om dialekter ?
    Can a Heart still break once it Stopped beating?
  • BabyFly
    Mandragora skrev 2009-05-10 23:28:23 följande:
    BabyFly skrev 2009-05-10 23:30:37 följande:
    Hört talas om dialekter ?
    Haha seg jag var på att skicka
    Can a Heart still break once it Stopped beating?
Svar på tråden Pratar ni med "r"?