• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • Twixie

Någon som har gett/fått fästingvaccin?

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Molina

Ni med äggallergi, har ni fått klåda som symptom? Jag har precis fått reda på att jag lider av en äggallergi!

• Molina

Lägger samtidigt en annan fråga om råd och tips här om någon vill ge en förvirrad "mamma" Fick tips från allergitråden att ni fanns

Vad är det man ska kolla i innehållsförteckningarna ser att ni skrivit några E nummer är det just dom som innehåller ägg?
    Tyvärr får jag inte så mycket hjälp av VC nu utan ska dit efter sommaren.

• Twixie

Troll77 - Det är iaf dem jag vet om. Har inte upptäckt några andra. I sverige är det i Parmesanost som man mest kan stöta på de E:nr. Men oftast står också förklarat inom parantes. Alltså E1105 (äggprotein). Lite doldisar kan vara just Parmesanost (läsa), Sensodyne sensitive tandkräm (för vuxna). Det är jobbigt i början med att läsa/oroa sig/läsa mer/oroa sig mer. Men ganska fort kommer man faktiskt in i tänket och man vet vad som funkar och inte funkar.

Mammanna - Välkommen hit.

Blev så glatt överraskad (varför man egentligen ska bli det när det handlar om att sätta kunden först) i förra veckan. Var nere i Skåne och vi täntke fika på ett bageri. Frågade som vanligt vad som inte innehåller ägg. Som vanligt ingenting. Men så gick hon bak och kom tillbaka för att kolla ordentligt och sade att de precis håller på att baka bullar och om vi vill så kunde de hoppa över att pensla ett par bullar med ägg. Självklart ville vi det! Blir så glad när de verkligen gör allt för att försöka hitta något som är för en allergiker och inte bara säger "inget".

• Mammanna
    Twixie skrev 2009-07-29 21:57:07 följande:
    Troll77 - Det är iaf dem jag vet om. Har inte upptäckt några andra. I sverige är det i Parmesanost som man mest kan stöta på de E:nr. Men oftast står också förklarat inom parantes. Alltså E1105 (äggprotein). Lite doldisar kan vara just Parmesanost (läsa), Sensodyne sensitive tandkräm (för vuxna). Det är jobbigt i början med att läsa/oroa sig/läsa mer/oroa sig mer. Men ganska fort kommer man faktiskt in i tänket och man vet vad som funkar och inte funkar. Mammanna - Välkommen hit. Blev så glatt överraskad (varför man egentligen ska bli det när det handlar om att sätta kunden först) i förra veckan. Var nere i Skåne och vi täntke fika på ett bageri. Frågade som vanligt vad som inte innehåller ägg. Som vanligt ingenting. Men så gick hon bak och kom tillbaka för att kolla ordentligt och sade att de precis håller på att baka bullar och om vi vill så kunde de hoppa över att pensla ett par bullar med ägg. Självklart ville vi det! Blir så glad när de verkligen gör allt för att försöka hitta något som är för en allergiker och inte bara säger "inget".
    Vad härligt.. Ja det där har jag funderat mycket på.. Hur gör man när det börjar bli så att han vill ha fika när vi fikar. Ska man vara tvungen att baka själv och släpa med över allt?? Har redan planerat för alla kalas i början av året.. vi har ju födelsedagar från januari (börjar med den allergiske sonen) till april sen litet uppehåll till hösten och så rullar det på igen.. Än är han för lite för att få och vilja ha men den dagen kommer snart den med

Hur har ni andra gjort.. Han har inte bara äggallergi utan även mjölk och soja.
    ~En i himlen~två i famnen~
  • Blå Flygare
    Mammanna skrev 2009-07-29 22:02:13 följande:
    Vad härligt.. Ja det där har jag funderat mycket på.. Hur gör man när det börjar bli så att han vill ha fika när vi fikar. Ska man vara tvungen att baka själv och släpa med över allt?? Har redan planerat för alla kalas i början av året.. vi har ju födelsedagar från januari (börjar med den allergiske sonen) till april sen litet uppehåll till hösten och så rullar det på igen.. Än är han för lite för att få och vilja ha men den dagen kommer snart den med Hur har ni andra gjort.. Han har inte bara äggallergi utan även mjölk och soja.
    Så länge det "bara" var mjölk o ägg frågade jag kring fikat när vi blev inbjudna och tipsade om köpekakor som hon kunde äta. Nu när det är sädesslag också finns typ 2 köpekakor i allergihyllan, så nu bakar jag. Borde baka tårta nu, men ooorkar inte. Får väl bli ett panik-sista-minuten-bak som vanligt
  • Twixie

Vi har hittat ett par bullar på Ica som är äggfria som jag brukar köpa på mig av och frysa in. De känns lite roligare än att bara ge Findus bullar (som är äggfria). Ser också roligare ut för sonen att få en lite mer "kondisbulle" när andra äter sånt. Frågar alltid först vad som finns. Finns det inget så frågar jag om det då går bra att han äter medhavd bulle. Är sällan problem och är det det så handlar jag/vi inget. Vill inte sitta och smaska på bullar och säga till sonen "sorry, du får inget för de hade inget till dig här" (skulle iofs aldrig säga det men blir arg på de som är så trångsynta att de inte kan gå med på att en allergiker äter medhavd bulle eftersom de inte kan erbjuda det). Brukar fråga vad de har som är ägg och chokladfritt för att  vara på säkra sidan eftersom sonen inte gillar chokladbollar och det brukar vara enda alternativet många gånger. Därför blir man extra glad när de verkligen gör allt för att hitta något att äta.

Har hittat ett ställe här i Sthlm som säljer supergoda brownies med mashmellows och nötter i som är äggfria. Brukar alltid köpa på mig ett par extra. Känns roligt att servera det till sonen med liten gräddklick till när man är på kalas.

Svårt när det är mjölkallergi till men är det bara ägg så är Marängbottnar (köpe) oftast utan ägg. De är lätta och bra att göra tårta av när man inte orkar baka egna. Annars brukar jag använda banankakan som tipsades om i någon tidigare tråd som tårtbotten. Då har ju botten redan smak och man behöver inte så mycket mellan.

• Amulett
    JPL skrev 2009-07-29 12:26:59 följande:
    Vi ska provocera med ägg. Jag har strukit dem med rått ägg på armarna och låtit dem sova en natt med det. Det syntes inget alls nästa morgon. Men så har de knappt några problem med eksem heller och långsamma reaktioner, så det säger nog ganska lite. Iaf så funderar jag på att baka mina vanliga muffins men lägga i ett ägg per vecka. Dvs sju muffins per ägg och så ge det i två veckor och sen utvärdera. Tror ni att det kan vara ett bra sätt?
    Vår dietist anser att ägg oftast ger ganska snabba reaktioner, så om man inte vet med sig att man fått svåra eller långsamma reaktioner så kan man öka ganska snabbt. vi skulle ju t.ex ge pannkaka 3 dagar i rad och öka mängden ägg med ett ägg/dag. För oss verkar det ha funkat. en smet gav ca 8 pannkakor, så det motsvarar ju dina muffins! Sonen åt knappt en pannkaka per gång. Lycka till!
  • JPL
    Amulett skrev 2009-07-30 12:56:12 följande:
    Vår dietist anser att ägg oftast ger ganska snabba reaktioner, så om man inte vet med sig att man fått svåra eller långsamma reaktioner så kan man öka ganska snabbt. vi skulle ju t.ex ge pannkaka 3 dagar i rad och öka mängden ägg med ett ägg/dag. För oss verkar det ha funkat. en smet gav ca 8 pannkakor, så det motsvarar ju dina muffins! Sonen åt knappt en pannkaka per gång. Lycka till!
    Oj nu blir jag fundersam. I allt annat har det ju långsamma reaktioner men jag har antecknat ang ägg att de (senast jag provocerade) reagerade på något dygn. Men då gjorde jag tvärtom och gav dem rejält, typ ett ägg om dagen. Men den här gången vill jag ta det försiktigt för att kunna hitta en nivå som de tål. Genom att överdriva tidigare har jag ju visat att det inte går men vet inte vart gränsen går. Lite ägg i en sammansatt produkt hade ju varit trevligt att kunna servera även om kokt och stekt ägg säkert inte funkar.
Svar på tråden Äggallergitråden: del 11