• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • Twixie

Tack Kavat för ny tråd

Tänkte på det här med linfrö istället för ägg, är det 1 dl vatten och 1 msk linfrö PER ägg i en smet. Funkar det i t.ex. sockerkaka?

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Blå Flygare
    Twixie skrev 2009-05-12 17:07:36 följande:
    Tack Kavat för ny tråd Tänkte på det här med linfrö istället för ägg, är det 1 dl vatten och 1 msk linfrö PER ägg i en smet. Funkar det i t.ex. sockerkaka?
    Det stämmer. Funkar bra i sockerkaka - men tänk på att öka tiden i ugnen, nästan dubbla den. Funkar även till pannkakor (blir frasigare o segare än om man anv. bakpulver) fast det tar en faslig tid att steka då.
  • Twixie
    Blå Flygare skrev 2009-05-12 19:54:11 följande:
    Det stämmer. Funkar bra i sockerkaka - men tänk på att öka tiden i ugnen, nästan dubbla den. Funkar även till pannkakor (blir frasigare o segare än om man anv. bakpulver) fast det tar en faslig tid att steka då.
    Tack då ska jag prova det
  • Twixie

Goda våfflor

Ingredienser
    Portioner: ca 4-6 våfflor

2 dl vetemjöl
    1 1/2 tsk vaniljsocker
    1-2 msk socker
    2 dl crème fraiche
    1 1/2 dl vatten (mjölk för segare våfflor)
    2 msk smält smör eller margarin
    1/4 tsk salt

Gör så här
    1. Rör ihop de torra ingredienserna. Blanda ner crème fraiche, vatten och smör/margarin.
    2. Grädda våfflor som vanligt.

Tyckte dock att det blev rätt få våfflor ändå, mer 4 våfflor...

• Slippy

K Kavat skrev 2009-05-12 14:21:02 följande:

Min son hade 3 på RAST, då han bara fått i sig ägg genom amning. Han har tagit alla sprutor man tar tills 2 år utan några problem. Men jag säger alltid till innan vi tagit och även precis innan den ska tas, så de får tänka efter vart de ev. har allergimedicin.
    Min dotter har också bara fått i sig ägg via amningen. Fick aldrig nån siffra när vi gjorde RAST, men doktorn sa att hon hade lite mer på ägg än på mjölk och hon hade 3+ på mjölk när vi gjorde pricktest. Vet inte varför han inte kunde säga exakt vad hon hade på RAST =/ Känns ju som att hon kanske är rätt känslig mot ägg ändå, eftersom hon reagerade ganska kraftigt fast hon bara fick ägg via amningen.
    saffe skrev 2009-05-12 14:33:57 följande:
    Jag har precis varit i kontakt med en läkare och frågat om 1 1/2 års vaccinationen. Det var min bvc-sköterska som ville att jag skulle fråga, eftersom J är allergisk mot ägg. Men jag fick till svar att numer är det ingen fara att ta vacc, även om man är ägg-allergiker. Det var den gamla vaccinationen man kunde reagera på. Nu framställs den tydligen syntetiskt.
    Hade också hört nåt om det och det låter ju jättebra om det är så. Skönt om man slipper oroa sig.
    Amulett skrev 2009-05-12 14:49:13 följande:
    Jag har hört ungefär samma som jag sett att det redan svarats. Han är snart 16 månader, men vid 15-månaders kollen ville BVC-sköterskan få klartecken inför sprutan vid 18 månader. Å andra sidan, better safe than sorry
    Håller med, alltid bäst att ta det säkra före det osäkra. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om nåt hände. Jag får höra med bvc och barnmott. vad dom säger sen när det blir aktuellt för våran del. Även om det troligtvis inte är nån fara så kan det väl inte skada om man har tavegyl eller nåt med sig.
  • Yosa

Någon här som vet ett märke på pannbiff som är utan ägg?

Självklart kan man ju göra egna....men jag tänkte mig den färdiga sorten.....

• Kavat
    Yosa skrev 2009-05-12 22:07:16 följande:
    Någon här som vet ett märke på pannbiff som är utan ägg? Självklart kan man ju göra egna....men jag tänkte mig den färdiga sorten.....
    Inte pannbiff men Icas hamburgare är ok. Kanske finns flera Icasorter, men de har en sort som funkar här.
  • Yosa
    Kavat skrev 2009-05-12 23:10:06 följande:
    Inte pannbiff men Icas hamburgare är ok. Kanske finns flera Icasorter, men de har en sort som funkar här.
    Ja vi köper Eldorados ostekta hamburgare ibland. De är utan ägg.
  • Yosa

Rapport från IKEA i Örebro angånde ÄGG-allergi

Den vanliga vaniljglassen innehöll ägg. Men i samma frysbox (som man själv som kund tar) så fanns det en röd isglass-pinne också som var både ägg och mjölkfri. Tydlig innehållsförteckning fanns på frysboxens lock.

Precis i början av restaurangen (där man går in) stod ett högre podium med en bok och på en stor tydlig skylt ovan stod et Allergi-info. Jag nämner detta för ofta tycker jag att allergi-info brukar finnas på en undangömd plats i restauranger, de gånger det ens finns någon.

Elin fick pasta med köttfärssås.

Bullarna var penslade med ägg så jag hade med egen bulle. Men vi åkte tidigare så vi köpte aldrig fika där. Så jag vet inte om de hade openslade bullar bakom eller så.

Men högsta betyg till IKEA örebro...så när som att de hade gott kunnat ha en vaniljglass utan ägg. Men isglas var helt okey och Elin var mycket nöjd!!

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11