• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • Slippy

Anna F skrev 2009-07-14 10:55:57 följande:

Stryka på huden bara? Inget rispande innan eller så?Hur länge ska det sitta innan man vet att det inte visar något och vad är det man ska kolla efter i så fall. Eksem?
    Nej, inget rispande, bara stryka på huden. Troligtvis blir det rött eller eksem vid en reaktion. Är lite osäker på hur länge det bör sitta, men jag tror att man märker ganska snabbt. Det är större risk att reagera på rått ägg än tillagat så därför är det bra att börja med t.ex. kokt ägg. Det som är bra med att stryka på huden är att då kan man ju snabbt tvätta bort det om det blir en reaktion. Har man ätit ägg och reagerar så finns det ju kvar i kroppen. Jag har inte provat det själv, men det finns andra här i tråden som provat. Kanske finns nån som kan ge dig lite bättre svar än vad jag kan.
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-07-14 15:05:54 följande:
    Anna F skrev 2009-07-14 10:55:57 följande: Nej, inget rispande, bara stryka på huden. Troligtvis blir det rött eller eksem vid en reaktion. Är lite osäker på hur länge det bör sitta, men jag tror att man märker ganska snabbt. Det är större risk att reagera på rått ägg än tillagat så därför är det bra att börja med t.ex. kokt ägg. Det som är bra med att stryka på huden är att då kan man ju snabbt tvätta bort det om det blir en reaktion. Har man ätit ägg och reagerar så finns det ju kvar i kroppen. Jag har inte provat det själv, men det finns andra här i tråden som provat. Kanske finns nån som kan ge dig lite bättre svar än vad jag kan.
    Vi gjorde så här efter intrådan av dietisten:
    Stryk kokt ägg mot huden (gärna på insidan av underarmen, där är huden tunnast) - håll sedan koll på området och se om det blir reaktion. Om inte, fortsätt med:
    Stryk rått ägg mot huden

Om detta går bra:
    Börja med lite ägg i tillagad form. Vanligast är väl att testa med t.ex en liten bit sockerkaka. Men sonen vägrade att äta sötsaker då (nu har han börjat svänga lite ...), så vi fick testa med att göra äggfri pannkaka, men lägga till ett ägg i smeten.

Sedan kan man fortsätta med att utöka mängden ägg i pannkakssmeten om man vill tills det blir "vanlig" pannkaka.
    Man kan också testa att ge lite kokt ägg, eller äggröra.
    Men dietisten tyckte att vi inte behöver ge honom mer ägg än vi normalt sett äter. Med andra ord behöver man inte hålla på att ge t.ex ett kokt ägg varje morgon för att se vad som händer eftersom vi ju faktiskt inte äter det ... Men där kan man säkert få olika svar beroende på vem man frågar
  • Slippy

Amulett: Hur har det gått för lillkillen med ägg-ätandet? Har han fått smaka nåt mer? Inga reaktioner?

• Amulett
    Slippy skrev 2009-07-14 21:34:17 följande:
    Amulett: Hur har det gått för lillkillen med ägg-ätandet? Har han fått smaka nåt mer? Inga reaktioner?
    Inte något direkt mer.
    Han har fått äta pannkaka gjord på Oatlys smet två gånger under förra veckan. Inga skrik
    Dessutom har han fått äta lax två gånger, också utan svårigheter att sova.
    Men: han har ofärgade prickar, typ knottror, på många ställen i ansiktet och röda prickar, som verkar klia ibland (iaf när han ska sova), i nacken. Dessutom liknande, fast som inte verkar klia på samma sätt, ovanför naveln. Vet inte riktigt vad de beror på - kanske på att han älskar nektariner och med lätthet klämmer 2-3 per dag om han får!
    Får se vad som händer framöver. Men vi börjar känna oss ganska trygga med ägg även om vi tar det lilla lugna och inte trycker i honom mängder Det lär nog ta en stund innan jag vågar ge honom rent kokt ägg också ...
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-07-14 21:46:44 följande:
    Inte något direkt mer.Han har fått äta pannkaka gjord på Oatlys smet två gånger under förra veckan. Inga skrik Dessutom har han fått äta lax två gånger, också utan svårigheter att sova.Men: han har ofärgade prickar, typ knottror, på många ställen i ansiktet och röda prickar, som verkar klia ibland (iaf när han ska sova), i nacken. Dessutom liknande, fast som inte verkar klia på samma sätt, ovanför naveln. Vet inte riktigt vad de beror på - kanske på att han älskar nektariner och med lätthet klämmer 2-3 per dag om han får!Får se vad som händer framöver. Men vi börjar känna oss ganska trygga med ägg även om vi tar det lilla lugna och inte trycker i honom mängder Det lär nog ta en stund innan jag vågar ge honom rent kokt ägg också ...
    Å va skönt för er! Oavsett vad prickarna beror på så är han ju troligtvis inte jätteallergisk mot ägg iaf. Men det kan ju absolut vara bra att ta det sakta men säkert med ägg-ätandet ett tag så han får vänja sig och så det inte blir nåt bakslag.
  • Yosa

Vet ni hur det är? Kan äggallergiker ta svininfluensavaccinet? Jag har hört både ja och nej.

• Blå Flygare
    Yosa skrev 2009-07-23 12:45:20 följande:
    Vet ni hur det är? Kan äggallergiker ta svininfluensavaccinet? Jag har hört både ja och nej.
    Enl. text-tv svt nej, men jag gissar att det kan gå ändå om de har mindre reaktion.
  • Kavat
    Yosa skrev 2009-07-23 12:45:20 följande:
    Jag har hört över 18 och att den är odlad på ägg. Men om man inte reagerar luftburet på ägg så går det att ta - under övervakning...
    Men känns inte som om någon har full koll än alls... Hinner säkert ändras flera gånger innan september.
  • JPL

Vi ska provocera med ägg. Jag har strukit dem med rått ägg på armarna och låtit dem sova en natt med det. Det syntes inget alls nästa morgon. Men så har de knappt några problem med eksem heller och långsamma reaktioner, så det säger nog ganska lite.

Iaf så funderar jag på att baka mina vanliga muffins men lägga i ett ägg per vecka. Dvs sju muffins per ägg och så ge det i två veckor och sen utvärdera. Tror ni att det kan vara ett bra sätt?

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11