• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • Blå Flygare

Linfröavkok är ju inte jobbigt att göra - men pannkakorna tar sen dubbelt så lång tid att steka. Därför håller jag mig till bakpulver fastän de på linfröavkok är godare. I bak tar jag dock gärna avkoket, gör ju inget att kakan ska vara längre tid i ugnen.

• TinaZ

Här är vårt pannkaksrecept
    blanda 3dl mjöl, 2rågade tsk no egg, ca 1tsk bakpulver, lite salt
    vispa med 3dl havremjölk till en jämn smet, vispa sedan i ytterligare 3dl havremjölk
    Stek som vanligt. Jag brukar ta en knapp dl smet till varje pannkaka.Dessa blir väldigt goda o mycket likt vanliga.Jag har bjudit många på dem o INGEN har ens märkt att det skulle vara ngt annorlunda med dem.

Kladdkaka har jag också gjort med lyckat resultat, annars är det lite klurigt just med fikabröd utan ägg, utom kanelbullar o chokladbollar då förstås

• Slippy
    Kreativ skrev 2009-06-06 19:56:45 följande:
    vi testade att göra pannkakor på NoEgg men det höll inte ihop, allt blev gegga. Tips? Vi kör på havremjölk eftersom det är mjölkproteinallergi också.Jag spanade in de där marängbottnarna nyligen, men det var ju skummjölkspulver i.. Grr... Hatar att baka själv, vill ha allt färdigt.. Jag sket i tårta påd ett akalas, och gjorde kladdkaka o serverade glass istället. (Kladdkakan fick dock lilltjejen låta bli, tror inte den blir god utan ägg...)
    Jag har provat att göra både mjölk- och äggfria pannkakor och mjölk- och äggfri kladdkaka. Båda blev jättebra och goda. Vi har kört med bakpulver och havremjölk i pannkakan. Ser att du redan fått bra svar och tips så jag skriver inte ner våra recept, men skulle du vilja ha dem så är det bara att säga till.
  • annah75

Här verkar det finnas många pålästa! Hur visar sig symptomen på era barn? Sökte på bvc för dottern (1år) som fått eksemliknande utslag runt ögonen och lite under näsa och runt mun.
    Fick bara råd om att smörja med mjukgörande och en tid för återbesök. Hon har haft detta ett par veckor och det slog mig idag att hon fått smaka lite på äggen vi ätit till frukost, senast i morse (såklart vill hon äta samma som storasyster)
    Vad tror ni? Kan det vara en reaktion på äggvitan?
    Har tid hos bvc imorn igen så får väl se vad de säger. Hur går de vidare med detta?

Rädd att vi bara får nått för det utan att de tar reda på orsaken...

• Slippy
    annah75 skrev 2009-06-07 18:38:28 följande:
    Här verkar det finnas många pålästa! Hur visar sig symptomen på era barn? Sökte på bvc för dottern (1år) som fått eksemliknande utslag runt ögonen och lite under näsa och runt mun. Fick bara råd om att smörja med mjukgörande och en tid för återbesök. Hon har haft detta ett par veckor och det slog mig idag att hon fått smaka lite på äggen vi ätit till frukost, senast i morse (såklart vill hon äta samma som storasyster) Vad tror ni? Kan det vara en reaktion på äggvitan? Har tid hos bvc imorn igen så får väl se vad de säger. Hur går de vidare med detta?Rädd att vi bara får nått för det utan att de tar reda på orsaken...
    Våran dotter reagerade på ägg redan via amningen. Hon blev jättetorr över hela kroppen och flagnade. Sen flammade honupp och blev röd, framförallt på bröst och mage. Vi fick göra pricktest på barnmottagningen och det visade positivt så det va inte så mkt att fundera över för åran del, men pricktesten visar inte alltid något även om man är allergisk så det kan vara lite svårt att veta.
  • södermalm

Tack så jättemycket för bra tips!!!! Pannkaksreceptet kommer definitivt att användas då han älskar pannkakor.

Det konstiga är att de här utslagen dök upp för en dryg månad sen nu, men under slutet av februari, början av mars när det var tårta (födelsedag) och massor av våfflor syntes ingenting. Även i färdig våffelsmet/pulver gissar jag ju att det är ägg...Konstigt! Gränsvärdet låg väl på 0,35 (någonting) och K hade 0,45 så det är i och för sig ingen jätteallergi så, men "hoppas" ändå att det är det dessa utslag beror på så att vi VET. Han har ju sett och kännts helt skrovlig och rödknottrig samt otroligt torr ut i en månad nu. Blandat superflammig, jätteknottrig och ...ja...Tyckte det såg liiiite bättre ut i går kväll men vi får fortsätta smörja med mildison enligt läkarens rekommendation.

• Jenny 28

Hej!
    Är ny här och hoppas få hjälp med några frågor ang äggallergi.

Har en son på 2 mån som är mjölkalllergisk och nu börjar jag även misstänka ägg. Gjorde pricktest idag som dock inte visade något. "Symptomen" är kolikliknande skrik och uppenbara magsmärtor. Vad jag undrar är hur snabbt reaktionen kan komma hos bebisen om jag ätit ägg och sedan ammar. Åt pannkakor ikväll med mycket ägg, ammade ca 2 timmar senare och han började gallskrika UNDER amningen och har inte slutat skrika ännu (har hållit på i ca 1 timme nu). Kan det verkligen vara reaktion på äggen så snabbt? Jag har inte ätit NÅGOT annat idag som han kan reagera på, går på mycket strikt kost sedan 3 veckor tillbaka.
    Är magsmärtor och kolikskrik vanliga symptom på även äggallergi (samma symptom får han av mjölk + slemmiga blöjor)? Han får inga utslag.

För det kan väl inte vara en reaktion på mjölken i pricktestet idag?!!

Jättetacksam för hjälp om någon har erfarenhet av liknande situation,

Mvh Jenny

• Kavat

Jenny 28 skrev 2009-06-10 21:09:06 följande:

Hej! Är ny här och hoppas få hjälp med några frågor ang äggallergi. Har en son på 2 mån som är mjölkalllergisk och nu börjar jag även misstänka ägg. Gjorde pricktest idag som dock inte visade något. "Symptomen" är kolikliknande skrik och uppenbara magsmärtor. Vad jag undrar är hur snabbt reaktionen kan komma hos bebisen om jag ätit ägg och sedan ammar. Åt pannkakor ikväll med mycket ägg, ammade ca 2 timmar senare och han började gallskrika UNDER amningen och har inte slutat skrika ännu (har hållit på i ca 1 timme nu). Kan det verkligen vara reaktion på äggen så snabbt? Jag har inte ätit NÅGOT annat idag som han kan reagera på, går på mycket strikt kost sedan 3 veckor tillbaka. Är magsmärtor och kolikskrik vanliga symptom på även äggallergi (samma symptom får han av mjölk + slemmiga blöjor)? Han får inga utslag. För det kan väl inte vara en reaktion på mjölken i pricktestet idag?!! Jättetacksam för hjälp om någon har erfarenhet av liknande situation, Mvh Jenny
    Låter som min kille! Han fick ekstremt ont i magen av ägg, skrek och skrek och skrek. Testerna är ju bara tillförlitliga till 60% så det är ju rätt stor risk att det inte visar på prick och RAST.

Mjölk och ägg är en vanlig kombination av allergier. Och även soja och alla sojasläktingar.
  • Jenny 28
    Kavat skrev 2009-06-10 22:20:28 följande:
    Låter som min kille! Han fick ekstremt ont i magen av ägg, skrek och skrek och skrek. Testerna är ju bara tillförlitliga till 60% så det är ju rätt stor risk att det inte visar på prick och RAST.Mjölk och ägg är en vanlig kombination av allergier. Och även soja och alla sojasläktingar.
    Tack för svaret! Vad tror du om att reaktionen verkade komma så snabbt, redan innan jag ammat klart..?
  • SanTan

Jenny 28:
    Jag svarar inte på din fråga, för jag vet inte. Det jag reagerade på var varför du inte har ätit nått på en hel dag, för att avsluta dagen med pannkakor???? Jag fattar ingenting. Vad är det för strikt kost? Bantar du? Du ammar ju så att banta är ju inte så smart.... Jag tycker det låter som om du behöver äta mer och äta regelbundet och om det har med vikten att göra är ju inte pannkakor bästa valet....

Men jag vet inte alls bakgrunden till din mathållning så jag anklagar inte. Jag blev bara nyfiken på din kommentar:
    "har inte ätit NÅGOT annat idag som han kan reagera på, går på mycket strikt kost sedan 3 veckor tillbaka."

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11