• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-07-07 09:18:35 följande:
    Det var 1, 2 och sedan 3 ägg i 4 dl havremjölk och 2,5 dl mjöl. Det blev 7-8 tunnpannkakor utan ägg och sedan gjorde faktiskt varje ägg att det blev ungefär en pannkaka extra. Lyckades inte alls få Oatly-smeten att hålla ihop bra, så där blev det 8-9 pannkakor av 750 ml.Hmm. Kanske kan räkna med att det finns ca 3 ägg i Oatly? *gissar vilt* Det borde ju bli drygt 1 dl om man vispar dem lite och häller i dl-mått?
    Det låter ju rimligt tycker jag. Vad ska ni testa nästa gång, pannkaka igen eller nåt annat?
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-07-07 09:38:16 följande:
    Det låter ju rimligt tycker jag. Vad ska ni testa nästa gång, pannkaka igen eller nåt annat?
    Tog den andra tetran som stått och tagit plats i kylskåpet till lunch idag. Och nu åt han närmare 2 pannkakor totalt. Definitivt mer än 1,5 i alla fall! Får ser hur det går. Sedan vet jag inte vad vi ska testa. Om man ska våga sig på rent ägg eller omelett eller nåt sånt framöver. Eller så tar vi det bara lugnt och han får äta det vi äter med ägg i, så får vi som om det någon gång kommer en reaktion ... Kanske en tugga av något frukostägg om vi äter det någon dag eller så ...

Har inte bestämt mig alls!
  • Kavat
    Amulett skrev 2009-07-07 13:01:54 följande:
    Tog den andra tetran som stått och tagit plats i kylskåpet till lunch idag. Och nu åt han närmare 2 pannkakor totalt. Definitivt mer än 1,5 i alla fall! Får ser hur det går. Sedan vet jag inte vad vi ska testa. Om man ska våga sig på rent ägg eller omelett eller nåt sånt framöver. Eller så tar vi det bara lugnt och han får äta det vi äter med ägg i, så får vi som om det någon gång kommer en reaktion ... Kanske en tugga av något frukostägg om vi äter det någon dag eller så ... Har inte bestämt mig alls!
    Härligt att höra att det går så bra.
  • Anna F

Pneumokockvaccin, är det säkert för en som inte tål ägg?
    Min lilla 1-åring ska få detta om det är safe men nu kunde vi inte få svar på det idag för de som vet är på semester.
    Någon som vet här?

• Slippy

Anna F skrev 2009-07-08 20:12:31 följande:

Pneumokockvaccin, är det säkert för en som inte tål ägg? Min lilla 1-åring ska få detta om det är safe men nu kunde vi inte få svar på det idag för de som vet är på semester.Någon som vet här?
    Det ska va säkert va jag vet. Min dotter har fått det 2 ggr och hon är väldigt känslig mot ägg, men har aldrig reagerat på Pneumokockvaccinet.
  • Twixie

Ni som gjort pricktest hemma, har ni "rispat" lite i huden också (som de gör hos läkaren) eller har ni bara strukit på ägg på oförstörd hud?

Jag tänkte nämligen göra ett pricktest hemma. Läste nyligen på en burkmat att den innehöll ägg och både jag och min man är nästan 100 på att han iaf fick i sig lite igår då lillebror åt. Jag var säker på att den inte innehöll ägg eftersom jag har som regel att inte köpa hem äggburkar till lillebror (inte äggallergiker) eftersom storebror gärna är och smakar när vi inte ser. Har haft kalvfrikadeller hemma en gång som jag gav när storebror var borta. Men denna lilla burk har fallit förbi mitt nät. Melvin reagerade inte igår. Idag har han varit lite knas i magen (skiten luktade apa) men han har inte klagat på magont och han har ätit bra. Så jag tänkte pricktesta honom hemma lite för att se OM det är så att han faktiskt fick i sig ägg och han inte reagerat eller om vi minns fel.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Slippy
    Twixie skrev 2009-07-13 21:59:38 följande:
    Ni som gjort pricktest hemma, har ni "rispat" lite i huden också (som de gör hos läkaren) eller har ni bara strukit på ägg på oförstörd hud?Jag tänkte nämligen göra ett pricktest hemma. Läste nyligen på en burkmat att den innehöll ägg och både jag och min man är nästan 100 på att han iaf fick i sig lite igår då lillebror åt. Jag var säker på att den inte innehöll ägg eftersom jag har som regel att inte köpa hem äggburkar till lillebror (inte äggallergiker) eftersom storebror gärna är och smakar när vi inte ser. Har haft kalvfrikadeller hemma en gång som jag gav när storebror var borta. Men denna lilla burk har fallit förbi mitt nät. Melvin reagerade inte igår. Idag har han varit lite knas i magen (skiten luktade apa) men han har inte klagat på magont och han har ätit bra. Så jag tänkte pricktesta honom hemma lite för att se OM det är så att han faktiskt fick i sig ägg och han inte reagerat eller om vi minns fel.
    Du kan ju börja med att stryka kokt ägg på underarmen, visar det inget provar du med rått ägg och visar inte det något så kan han få smaka på nåt med ägg i.
  • Anna F
    Slippy skrev 2009-07-14 07:40:23 följande:
    Du kan ju börja med att stryka kokt ägg på underarmen, visar det inget provar du med rått ägg och visar inte det något så kan han få smaka på nåt med ägg i.
    Stryka på huden bara? Inget rispande innan eller så?
    Hur länge ska det sitta innan man vet att det inte visar något och vad är det man ska kolla efter i så fall. Eksem?
  • Yosa

Någon av er som varit på Skara Sommarland med äggallergiskt barn? Tänkte om ni har någon erfarenhet av restaurangerna där?

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11