• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • Twixie

Södermalm - Välkommen hit! Har lärt mig mycket här!

Lite tips:
    Äggluringar: Parmesanost, Sensodyne SENSITIVE tandkräm för vuxna.
    INTE Ägg i: Många köpta maränger, allt från små till hela bottnar! Bra när man ska göra tårta och inte orkar göra egen tårtbotten!

Det var de jag kom på nu...

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Kreativ

vi testade att göra pannkakor på NoEgg men det höll inte ihop, allt blev gegga. Tips? Vi kör på havremjölk eftersom det är mjölkproteinallergi också.

Jag spanade in de där marängbottnarna nyligen, men det var ju skummjölkspulver i.. Grr... Hatar att baka själv, vill ha allt färdigt.. Jag sket i tårta påd ett akalas, och gjorde kladdkaka o serverade glass istället. (Kladdkakan fick dock lilltjejen låta bli, tror inte den blir god utan ägg...)

Melvin 060609, Ida 080426
  • Kavat
    Kreativ skrev 2009-06-06 19:56:45 följande:
    vi testade att göra pannkakor på NoEgg men det höll inte ihop, allt blev gegga. Tips? Vi kör på havremjölk eftersom det är mjölkproteinallergi också. Jag spanade in de där marängbottnarna nyligen, men det var ju skummjölkspulver i.. Grr... Hatar att baka själv, vill ha allt färdigt.. Jag sket i tårta påd ett akalas, och gjorde kladdkaka o serverade glass istället. (Kladdkakan fick dock lilltjejen låta bli, tror inte den blir god utan ägg...)
    Snabba tips (kolla mina bloggar efter recept)
    Linfröavkok i pannkakor.
    Marängbottnar är superenkelt att göra själv och görgött med rispuffar i (sädesslags-recept bloggen)
    Kladdkaka är också supergott utan ägg. Hm, om inte jag har receptet har Blå Myran det.
  • Kreativ

linfröavkok låter inte som nåt för mig som avskyr kökssysslor. Jag kör bara på sånt som finns färdigt som bara är att slänga i Får väl låta bli pannkakor helt enkelt!

Jag tycker maräng är supersvårt att göra själv, antingen blir det för löst och böjbart, eller så blir det stenhårt.

Kladdkakan låter intressant, det ska kollas upp tills nästa bakomgång! Vore ju kul om lilltjejen kunde få fika samma somvi fikar.

Funkar vanlig sockerkaka att göra mjölkfri, utan ägg? Med NoEgg? Vill hitta nåt som är enkelt att göra och som går på 2 röda.

• Amulett
    Kreativ skrev 2009-06-06 19:56:45 följande:
    vi testade att göra pannkakor på NoEgg men det höll inte ihop, allt blev gegga. Tips? Vi kör på havremjölk eftersom det är mjölkproteinallergi också. Jag spanade in de där marängbottnarna nyligen, men det var ju skummjölkspulver i.. Grr... Hatar att baka själv, vill ha allt färdigt.. Jag sket i tårta påd ett akalas, och gjorde kladdkaka o serverade glass istället. (Kladdkakan fick dock lilltjejen låta bli, tror inte den blir god utan ägg...)
    Fick bra recept av dietisten på mjölk- och äggfria pannkakor:

Tunnpannkaka eller plättar (ca 7-8 tunnpannkakor)

4 dl vätska
    2,5 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    1 krm salt
    2 msk olja

Vispa ut mjölet i vätskan. Tillsätt övriga ingredienser och vispa till jämn smet. Låt smeten stå och svälla, gärna ett par timmar.

Som vätska tog jag havremjölk.
    Jag tror att de verkligen behöver nog den där "sväll"-tiden. Gjorde dem lite snabbt och då hade de svårt att hålla ihop. Men vi tycker att de blir goda!!!
  • Kreativ

Amulett - tack!! Ett par timmar lät inte som nåt för oss, så jag testar nog "lite snabbt" jag också. Kanske blir det bättre än med no egg iaf, även om det inte blir perfekta pannkakor! Annars får man väl se till att planera in det lite bättre, så det finns tid för svällandet. Vad bra att du fick recept av dietisten! 

• Amulett
    Kreativ skrev 2009-06-06 20:22:24 följande:
    Amulett - tack!! Ett par timmar lät inte som nåt för oss, så jag testar nog "lite snabbt" jag också. Kanske blir det bättre än med no egg iaf, även om det inte blir perfekta pannkakor! Annars får man väl se till att planera in det lite bättre, så det finns tid för svällandet. Vad bra att du fick recept av dietisten! 
    Fick dem när vi skulle börja testa ägg (tror det gick bra, men har inte gett oss på försök nr 3 ännu eftersom öroninflammation nr 3 sedan mars kommit ivägen ...).
    Ser nu förresten att det även finns sockerkaka i det lilla häftet Intresserad?
  • Blå Flygare

Kreative: jag gör pannkakor med bakpulver, tar i MKT margarin så blir det bra.Och så inte eg. pannkakor utan plättar - stora får jag inte till.
    Maräng har jag nu fått lära mig att den behöver lång tid på sig, och att man avslutar med att ställa upp luckan utan att ta ut marängen för att den ska torka ur o inte blir seg.Vet iof inte om det är samma om man gör utan ägg. Ska iaf testa marängen - kul om man lyckas med den äggfria men inte vanliga
    Kladdkaka utan ägg funkar fint, gjort ett par olika varianter o den med sirap är godast.

• Amulett
    Amulett skrev 2009-06-06 20:25:41 följande:
    Fick dem när vi skulle börja testa ägg (tror det gick bra, men har inte gett oss på försök nr 3 ännu eftersom öroninflammation nr 3 sedan mars kommit ivägen ...). Ser nu förresten att det även finns sockerkaka i det lilla häftet Intresserad?
    La in såväl pannkakereceptet och sedan även övriga ur det lilla häftet i min blogg, så det går bra att kolla där.
    Det enda recept jag har testat själv är just pannkakorna, så ni får gärna kommentera om något blir gott eller hemskt
  • Kavat
    Kreativ skrev 2009-06-06 20:14:43 följande:
    linfröavkok låter inte som nåt för mig som avskyr kökssysslor. Jag kör bara på sånt som finns färdigt som bara är att slänga i Får väl låta bli pannkakor helt enkelt! Jag tycker maräng är supersvårt att göra själv, antingen blir det för löst och böjbart, eller så blir det stenhårt. Kladdkakan låter intressant, det ska kollas upp tills nästa bakomgång! Vore ju kul om lilltjejen kunde få fika samma somvi fikar. Funkar vanlig sockerkaka att göra mjölkfri, utan ägg? Med NoEgg? Vill hitta nåt som är enkelt att göra och som går på 2 röda.
    Linfröavkok är ju bara att hälla i linfröna i vatten, koka upp och sila av. Visst det blir lite kladdigt, men det är INTE svårt!
    Men som övriga säger bakpulver funkar också, men de recept jag provat var svårt och jag tycker inte att det blir lika goda. Men smaken är som baken.

Marängbotten var superenkelt, men det är ju inte vanliga maränger eftersom det inte är ägg i så det är inte samma smak osv. Men ersätter marängbotten väldigt bra.
Svar på tråden Äggallergitråden: del 11