• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • saffe

Jag skulle nog tolka "inte ätit något annat" som att hon har ätit tidigare på dagen, men inget som barnet kan reagera på...
    Däremot inte så bra att äta pannkakor om man misstänker ägg-allergi.

För att svar på frågan: lite konstigt att sonen reagerar innan du ammat klart, men annars så är ju magsmärtor vanligt vid ägg-allergi.

• södermalm

Hur länge kan utslagen hålla i sig trots att man utesluter det aktuella ämnet? Beror det på hur mycket "stryk" huden har tagit? Bröstkorg, ansikte och rygg är helt ok på lillkillen nu men tycker att armar och ben fortfarande är rätt knottriga, trots att det är en vecka sen i morgon vi fick besked (och det är inte som om att han äitt mängder med ägg innan direkt) och vi har därefter smort med mildison två ggr/dygn enligt rekommendation (det skulle vi i och för sig göra i tre veckor)...Man undrar om det är något annat också...

• Kavat
    Jenny 28 skrev 2009-06-10 23:40:10 följande:
    Tack för svaret! Vad tror du om att reaktionen verkade komma så snabbt, redan innan jag ammat klart..?
    Ja, du, det är svårt att säga. Men angående äggallergi så reagerar mina barn så här:

Sonen fick det endast genom amning tills han var 7 månader. Han har fler allergier, som vi då inte kommit på, men han skrek och verkade ha jätte ont i magen. Detta kom ca 3 timmar efter att han hade ammat och jag dessförinnan ätit ägg.

Dottern däremot har vi aldrig märkt att hon inte tål ägg förän hon var 2,5 år. Hon ville aldrig ha pannkaka, grät när det serverades tårta osv, jag blandade i stekt ägg i pyttipanna och det vägrade hon äta efter första tuggan. Sen även stekt potatis osv. Kokt ägg åt hon en gång och aldrig mer. Så jag TROR att hon fick någon reaktion direkt, sen vad vet jag inte, för hon fick inte andnöd. Men något var det eftersom hon så starkt förknippade det med ägg.

Båda får diarré och röda fläckar på huden som blir torra fjällande vita fläckar.

Så man kan ju få reaktioner omedelbart och man kan få sena reaktioner och man kan få både ock.
    Sen är ju ofta bebisar så att börjar de skrika så "kan" de inte sluta så tillsist skriker de för att de skriker, även om det har slutat att göra ont.
    Hur var natten och hur är det nu?
  • Kavat
    södermalm skrev 2009-06-11 09:45:46 följande:
    Hur länge kan utslagen hålla i sig trots att man utesluter det aktuella ämnet? Beror det på hur mycket "stryk" huden har tagit? Bröstkorg, ansikte och rygg är helt ok på lillkillen nu men tycker att armar och ben fortfarande är rätt knottriga, trots att det är en vecka sen i morgon vi fick besked (och det är inte som om att han äitt mängder med ägg innan direkt) och vi har därefter smort med mildison två ggr/dygn enligt rekommendation (det skulle vi i och för sig göra i tre veckor)...Man undrar om det är något annat också...
    Länge.. Det kan vara bra att smörja med mjukgörande emellanåt också. MEN när utslagen väl är borta så bör de inte komma tillbaks så fort man trappar ner/slutar smörja.

Min tjej får knottror på armarna och blir fulare i huden av citrus, jordgubb och äpple. Men det är lurigt när det är fler saker.
  • södermalm

Tack för svar K Kavat -vi får väl hålla lite utkik just efter viss fruktätning kanske, det tipsade de om även på barnläkarmottagningen faktiskt. Vi har fått recept även på en vanlig mjukgörande som vi smörjer med ibland och som väl är tänkt att " ta över " när vi slutar med /fasar ut mildisonet.

• Jenny 28

Godmorgon!
    Naturligtvis äter jag, men jag undviker mjölk, soja, ägg samt allt som är känt gasbildande och allergent. Kosten är på rekommendation av en barnmorska i Stenungsund som vi varit hos och gett sonen akupunktur mot kolik.

Att jag åt pannkakor igår var just för att göra en ordentlig ägg-test efter att ha varit äggfri i ca 3 veckor.

Natten har varit bra. Men idag är han gnälligare än förut, har ont i magen och bajsade nyss med slem i avföringen. Just slemmig blöja är ett typiskt kännetecken för mjölkallergi, men det har han ju inte fått i sig nu, så kan det vara även ett symptom på äggallergi?

Tack för alla svar!

• MrsNash

Hej! Vilken underbar tråd, glad att jag hittade den! Har en dotter som är 2½ år och som är allergisk mot ägg bland annat. Fick det konstaterat när hon var runt året gammal. Här kommer jag defentivt titta in för råd och tips!

• SanTan

Jenny 28:

Aha, det förklarar en del! Tänk vad man kan missupfatta när man inte har all bakgrundsinfo! Vilken tur att du äter!

VAd bakade du pannkakan på mer än ägg? Vete-Mjöl? Havremjölk? Kan hon ha Gluten-allergi? JAg har ingen aning, jag bara spånar.....

Min dotter reagerar med eksem och klåda, vilket kan komma efter några timmar och sitta i ett dygn eller två! Hon reagerar även med diarré. Hon har också kontaktallergi mot ägg och får nässelutslag om hon tar i ägg. (vitan)

• Blå Flygare

Jenny 28 skrev 2009-06-11 11:36:27 följande:

Godmorgon! Naturligtvis äter jag, men jag undviker mjölk, soja, ägg samt allt som är känt gasbildande och allergent. Kosten är på rekommendation av en barnmorska i Stenungsund som vi varit hos och gett sonen akupunktur mot kolik. Att jag åt pannkakor igår var just för att göra en ordentlig ägg-test efter att ha varit äggfri i ca 3 veckor. Natten har varit bra. Men idag är han gnälligare än förut, har ont i magen och bajsade nyss med slem i avföringen. Just slemmig blöja är ett typiskt kännetecken för mjölkallergi, men det har han ju inte fått i sig nu, så kan det vara även ett symptom på äggallergi? Tack för alla svar!
    Min son får slemmigt bajs av fisk, så det kan man säkert få av fler saker med.
  • Kavat

Jenny 28 skrev 2009-06-11 11:36:27 följande:

Godmorgon! Naturligtvis äter jag, men jag undviker mjölk, soja, ägg samt allt som är känt gasbildande och allergent. Kosten är på rekommendation av en barnmorska i Stenungsund som vi varit hos och gett sonen akupunktur mot kolik. Att jag åt pannkakor igår var just för att göra en ordentlig ägg-test efter att ha varit äggfri i ca 3 veckor. Natten har varit bra. Men idag är han gnälligare än förut, har ont i magen och bajsade nyss med slem i avföringen. Just slemmig blöja är ett typiskt kännetecken för mjölkallergi, men det har han ju inte fått i sig nu, så kan det vara även ett symptom på äggallergi? Tack för alla svar!
    En fundering. Äter du sojasläktingarna och baljväxter? (Kolla min sojablogg www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html)

Om man är sojaallergisk så är det inte helt ovanligt att man reagerar på guarkärnmjölk E412 t.ex. Och det går ju också ut i mjölken...

Annars så tycker jag det låter troligt med ägg.
Svar på tråden Äggallergitråden: del 11