• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • Amulett

Nu har vi börjat testa ägg igen. Gjorde smet (blev 8 pannkakor) med 1 ägg i och han åt nästan hela sin pannkaka. Fick en lugn natt Sedan vaknade han pigg som en mört 5.15, men det kan jag nog inte skylla på äggen ...
    Om jag ska vara lite pessimistisk så sov han lite oroligt och mycket på mage, vilket han inte gör så ofta. Men än så länge ser jag det som en ren tillfällighet.
    *hoppas hoppas*
    Idag blir det två ägg i smeten till mellisen!

• Slippy
    Amulett skrev 2009-05-23 08:41:33 följande:
    Nu har vi börjat testa ägg igen. Gjorde smet (blev 8 pannkakor) med 1 ägg i och han åt nästan hela sin pannkaka. Fick en lugn natt Sedan vaknade han pigg som en mört 5.15, men det kan jag nog inte skylla på äggen ...Om jag ska vara lite pessimistisk så sov han lite oroligt och mycket på mage, vilket han inte gör så ofta. Men än så länge ser jag det som en ren tillfällighet.*hoppas hoppas*Idag blir det två ägg i smeten till mellisen!
    Skönt att han klarade natten bra. Vi håller tummar och tår för er! Du får berätta mer hur det gått sen.
  • Esmaralda

Hej
    Behöver lite råd; min son är tre månader och har (förmodligen) mjölkallergi, som har visat sig genom astma-liknande besvär, samt eksem och lös mage. Vi har inte gjort några tester utan barnläkaren har satt diagnos via symtom. Nu har jag uteslutit mjölk i 7 veckor, han är inte alls lika lös i mgen, men hans eksem är fortfarande kvar och nu har de tilltagit senaste dagarna. Börjar misstänka att allergin inte bara är mjölk, kan det vara ägg också? Vilka symtom har era barn visat på ägg? Om jag ska utelsuta ägg ur kosten, hur länge tar det innan "allt" är borta (jag helammar)?

• Slippy
    Esmaralda skrev 2009-05-23 16:22:26 följande:
    HejBehöver lite råd; min son är tre månader och har (förmodligen) mjölkallergi, som har visat sig genom astma-liknande besvär, samt eksem och lös mage. Vi har inte gjort några tester utan barnläkaren har satt diagnos via symtom. Nu har jag uteslutit mjölk i 7 veckor, han är inte alls lika lös i mgen, men hans eksem är fortfarande kvar och nu har de tilltagit senaste dagarna. Börjar misstänka att allergin inte bara är mjölk, kan det vara ägg också? Vilka symtom har era barn visat på ägg? Om jag ska utelsuta ägg ur kosten, hur länge tar det innan "allt" är borta (jag helammar)?
    Min dotter har mjölk- och äggallergi. Hon visade positivt på mjölk på pricktest när hon va 3,5 mån (då visade det inget på ägg). Jag helammade och uteslöt då mjölkprodukter. Lilltjejen blev mkt bättre ganska snabbt, men efter ett tag blev det sämre igen. Hon blev rödflammig och prickig, torr och flagnade. Vi fick göra pricktest igen och det visade då positivt även på ägg.

Visst kan det vara så att din lilla kille har fler allergier, men det behöver inte vara så. Det kan ta upp till ett par månader innan han blir helt bra efter att du slutat med mjölk. Mjölken ska ju först ut ur din kropp och sen ur hans. Om du varit utan mjölk i 7 veckor och han har blivit bättre så kanske han är helt bra om du avvaktar några veckor till. Blir det inte bättre då kan du ju testa att utesluta även ägg och se om det blir nån skillnad. För oss blev det stor skillnad ganska på en gång även när jag slutade med ägg, men lite eksem fanns kvar rätt länge efter (svårt dock att veta om det va pga. ägg eller något annat).
  • Esmaralda

Slippy>; känner precis igen symtomen du beskriver, rödflammig över kroppen, huden flagnar överallt. Ska ringa allergimottagningen på måndag och be om råd. hoppas vi får göra test snart, det är så jobbigt att inte veta vad det beror på, varför han inte mår bra.

• Slippy
    Esmaralda skrev 2009-05-23 18:45:10 följande:
    Slippy>; känner precis igen symtomen du beskriver, rödflammig över kroppen, huden flagnar överallt. Ska ringa allergimottagningen på måndag och be om råd. hoppas vi får göra test snart, det är så jobbigt att inte veta vad det beror på, varför han inte mår bra.
    Nej, det är jobbigt när dom små inte mår bra. Hoppas ni får en tid på barnmottagningen snart. Är ju inte säkert att testet visar nåt även om han är allergisk, men om det visar så är det ju skönt att få veta vad det är iaf, så man kaan undvika det. Just det här rödflammiga och flagninga verkar vara rätt vanligt vid äggallergi.
  • Amulett

ägg fungerar nog!
    Han är lite gasig och så ... men inte värre än det just nu.
    Och så har han fått för sig att 05 är en bra tid att vakna, fast då är det ju en glad kille!

Han åt nästan en pannkaka med 2 ägg i smeten (blev 9 pannkakor) i förrgår och nästan en pannkaka med 3 ägg i smeten (blev 10 pannkakor) i går.

Hur gör man framöver nu ... Bör man hålla igång äggkonsumtionen t.ex med pannkakor hyfsat regelbundet för att se att det inte kommer en reaktion senare, eller är man bara glad och lycklig och slutar fundera över ägg?
  • Blå Flygare
    Amulett skrev 2009-05-25 08:19:53 följande:
    ägg fungerar nog! Han är lite gasig och så ... men inte värre än det just nu. Och så har han fått för sig att 05 är en bra tid att vakna, fast då är det ju en glad kille! Han åt nästan en pannkaka med 2 ägg i smeten (blev 9 pannkakor) i förrgår och nästan en pannkaka med 3 ägg i smeten (blev 10 pannkakor) i går. Hur gör man framöver nu ... Bör man hålla igång äggkonsumtionen t.ex med pannkakor hyfsat regelbundet för att se att det inte kommer en reaktion senare, eller är man bara glad och lycklig och slutar fundera över ägg?
    Vi har fått info om att vi ska ge ugnsbakat ägg dagligen i 3 mån innan vi går på och ger ägg i kokt eller stekt form, så vi ska snart börja med det. Sen ska det ges så i 3 mån till mer eller mindre dagligen om jag har fårstått det innan vi får testa ägg i ren form. Och när det getts under en tid är det dags att testa rått ägg. Detta för att ge kroppen en chans att bygga upp en "resistens" för ägg, att lära sig tåla det.
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-25 09:35:56 följande:
    Vi har fått info om att vi ska ge ugnsbakat ägg dagligen i 3 mån innan vi går på och ger ägg i kokt eller stekt form, så vi ska snart börja med det. Sen ska det ges så i 3 mån till mer eller mindre dagligen om jag har fårstått det innan vi får testa ägg i ren form. Och när det getts under en tid är det dags att testa rått ägg. Detta för att ge kroppen en chans att bygga upp en "resistens" för ägg, att lära sig tåla det.
    Intressant. Pratade just med vår dietist på väg hem och hon tyckte att vi skulle ge då och då framöver. Gärna att han får pannkaka till måltid kanske en gång/vecka och inte bara mellis, så att vi vet att han klarar en lite större mängd. Nu har han ju ätit ca 1/3 ägg. Men hon sa uttryckligen att vi inte skulle ge dagligen, om det inte var så att vi i vår familj äter ägg varje dag. Och hon sa att vi inte plötsligt bara skulle ge honom två ägg (typ omelett). Men när vi ökat på långsamt via t.ex pannkakor så kan vi testa omlett.
    Om vi ville fick vi testa att ge t.ex 1/2 kokt ägg nu , men vi var båda tveksamma till om 16-månaderskillen skulle acceptera det. Men kanske om man gör äggröra eller mosar det?
  • Slippy

Amulett: Va skönt att det gått så bra för er! Här har dte gått desto sämre. Lilltjejen fick sin första allergiska reaktion idag (förutom de hon fick när jag helammade och vi upptäckte allergierna). Hon pussades med sin mormor som hade ätit stekt ägg. Flammade upp och blev röd i ansiktet och fick en massa nässelutslag =( Som tur var satte det sig inte på andningen. Hon är lite småröd i ansiktet fortfarande, men annars försvan det ganska snabbt. Kunde ju ha varit värre, men man hinner ju bli orolig ändå, speciellt när det går så snabbt.

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11