• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • Kreativ

hur gör man lapptest? Jag har bara hört om pricktest.

Melvin 060609, Ida 080426
  • Blå Flygare
    Amulett skrev 2009-05-28 08:06:23 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-26 17:51:37 följande: Omega 3 också ... Det har jag däremot inte ätit. Är det kapslar eller finns det något annat bra sätt?
    Vild lax är väl den stora källan i kosten. Finns även i annan fet fisk som makrill o sill. Odlad lax innehåller mindre eftersom de äter fel föda. Sen finns det även i linfrö o vissa rekommenderar linfröolja, men linfrö innehåller inte färdig omega3, utan ett förstadie, så det är osäkert hur mycket av det man får i sig som omvandlas "rätt". Jag körde på kapslar, hoppade de dagar jag åt fet fisk. Viktigt att kolla så de är för gravida, det finns de med fiskleverolja (tran) i, och det innehåller för mycket A-vitamin.
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-28 12:02:14 följande:
    Vild lax är väl den stora källan i kosten. Finns även i annan fet fisk som makrill o sill. Odlad lax innehåller mindre eftersom de äter fel föda. Sen finns det även i linfrö o vissa rekommenderar linfröolja, men linfrö innehåller inte färdig omega3, utan ett förstadie, så det är osäkert hur mycket av det man får i sig som omvandlas "rätt". Jag körde på kapslar, hoppade de dagar jag åt fet fisk. Viktigt att kolla så de är för gravida, det finns de med fiskleverolja (tran) i, och det innehåller för mycket A-vitamin.
    Och samtidigt ska man ju vara försiktig med just fet fisk när man är gravid eftersom de lagrar mer tungmetaller i sig. Får väl bli kapslar då. Ska ändå till apoteket och köpa vitaminer (vem sa att en graviditet är naturlig!?) så jag får kolla in sortimentet!

Har funderat en sväng till över lapptestet. Är det någon idé att göra det när jag i så fall misstänker att den sena reaktionen kommer i magen, och inte på huden?

Lapptest/Patchtest: har inte gjort det själv så jag kan inte beskriva helt, men man ser till att de har ämnet de eventuellt reagerar på under en längre tid direkt mot huden (under en lapp ...) och sedan ser man om det blir någon reaktion.
  • Kavat

www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.html

Lapptest.

Amulett,
    Ja, det är delade meningar med det där, men det är en som hängt i trådarna vars barn reagerar på lapptest och hon har inga eksem.
    Så oavsett sen reaktion så är det ju värt att testa!?
    JAg hade nog tagit det lugnt med ägg om jag märkt att han verkade reagera och visst "väldigt ovanligt", men ovanligt i all ära, allergi mot vete och havre var också "omöjligt" på vår son....

• Twixie

På linfröoljan står det att den är rik på Omega3, är det alltså "ofärdig" Omega3? Har den på gröten varje morgon för att få en liten dos iaf. Brukar feta ut barnens mat med den också då vi tyvärr inte äter den mängd fisk och annat som behövs för att komma upp i bra nivåer.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • södermalm

Vi fick besked att vår lilla kille på 15 månader är äggviteallergiker idag, av den något lägre klassen tydligen men ändå....Han har haft otroligt utslag i en månads tid och det kändes ändå skönt att få besked.

Nu skulle vi totalt utesluta detta samt fortsätta smörja med mildison i tre veckor (ja, fortsatt uteslutning efter det). Känner mig som en totalnovis, har ingen koll men gissar att det förekommer äggvita på otroligt många mer ställen än vad man tror - tyvärr.....så jag hänger gärna här får att få hjälp från er som verkar ha koll

• SanTan

södermalm:
    Välkommen hit! Jag var i din sits för ett kanppt år sedan. Då var dottern 17 månader och vi sökte för hennes eksem. Äggallergi konstaterades och sedan vi uteslöt ägg så har hon jättefin hy. (Får dock ändå smörja 2 gånger om dagen och hon är rätt kli-ig så hon har väl troligen atopiskt eksem som förvärras av ägg)

Jag har lärt mig massor i denna tråd! (läs gärna dom gamla trådarna också!)

Sen kan jag även rekomendera recept-boken "100 eggande recept utan ägg"

Där finns lite bra tips (pensla bullar med filmjölk tex funkar jättebra!) och en hel del bra recept!

• Slippy
    södermalm skrev 2009-06-05 12:47:30 följande:
    Vi fick besked att vår lilla kille på 15 månader är äggviteallergiker idag, av den något lägre klassen tydligen men ändå....Han har haft otroligt utslag i en månads tid och det kändes ändå skönt att få besked.Nu skulle vi totalt utesluta detta samt fortsätta smörja med mildison i tre veckor (ja, fortsatt uteslutning efter det). Känner mig som en totalnovis, har ingen koll men gissar att det förekommer äggvita på otroligt många mer ställen än vad man tror - tyvärr.....så jag hänger gärna här får att få hjälp från er som verkar ha koll
    Ägg är inte så jätteklurigt faktiskt. Man får ju läsa på allt för att vara säker. I TS finns tips på hur man kan ersätta ägg. Jag har både gjort pannkaka och bakat bullar utan problem (vi gör även mjölkfritt och det funkar det med). Du kan även kika in på allergimat.com där finns både recept och info.
  • Kavat
    södermalm skrev 2009-06-05 12:47:30 följande:
    Vi fick besked att vår lilla kille på 15 månader är äggviteallergiker idag, av den något lägre klassen tydligen men ändå....Han har haft otroligt utslag i en månads tid och det kändes ändå skönt att få besked. Nu skulle vi totalt utesluta detta samt fortsätta smörja med mildison i tre veckor (ja, fortsatt uteslutning efter det). Känner mig som en totalnovis, har ingen koll men gissar att det förekommer äggvita på otroligt många mer ställen än vad man tror - tyvärr.....så jag hänger gärna här får att få hjälp från er som verkar ha koll
    Välkommen hit!

Tänk på att han kan reagera på kontakt också. Alltså om ni tar i ägg och sen i honom. Men det låter ju inte som att det är jätte allvarlig allergi och det är skönt. Läs trådstarten är även mitt tips.
  • södermalm

Tack för välkomnande!! Till att börja med idag har jag lustläst Kungsörnens makaroners innehållsförteckningar osv, och tydligen funkar favvomakaronerna fortfarande Just nu känns det största att kolla bröd, ta bort pastej osv, vi lär oss väl efter hand.
    Vi har ju smort i 10 dagar men tyckte att det blev värre efter förra helgen igen - kan ju ha att göra med att han då satte i sig massa pannkaka Det var ju inte lätt att veta....

Ska bli skönt att få bort utslagen förhoppningsvis i alla fall, har varit illande rödprickig och flammig på större delan av kroppen samt ansikte samt varit rätt kliig, och torr torr torr...

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11