• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-05-25 17:33:11 följande:
    Amulett: Va skönt att det gått så bra för er! Här har dte gått desto sämre. Lilltjejen fick sin första allergiska reaktion idag (förutom de hon fick när jag helammade och vi upptäckte allergierna). Hon pussades med sin mormor som hade ätit stekt ägg. Flammade upp och blev röd i ansiktet och fick en massa nässelutslag =( Som tur var satte det sig inte på andningen. Hon är lite småröd i ansiktet fortfarande, men annars försvan det ganska snabbt. Kunde ju ha varit värre, men man hinner ju bli orolig ändå, speciellt när det går så snabbt.
    Oj! Stackars liten!!!
    Ja det känns väldigt bra. Men jag har haft en väldigt grinig kille idag (utan ägg idag). Ingen aning om varför egentligen. Dessutom gissar jag att han haft lite "brännande" bajs - det var så där geggigt som iaf jag brukar tycka är jobbigt ... Kanske finns en koppling till äggen. Men oavsett så är han ju inte så känslig att vi måste oroa oss för kontakt, penslade bullar (bara de är mjölkfria då ...) osv.
    Ska fortsätta att ge honom äggpannkakor regelbundet (typ en gång i veckan) och då får vi väl se om mönstret upprepar sig!
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-05-25 21:03:03 följande:
    Oj! Stackars liten!!! Ja det känns väldigt bra. Men jag har haft en väldigt grinig kille idag (utan ägg idag). Ingen aning om varför egentligen. Dessutom gissar jag att han haft lite "brännande" bajs - det var så där geggigt som iaf jag brukar tycka är jobbigt ... Kanske finns en koppling till äggen. Men oavsett så är han ju inte så känslig att vi måste oroa oss för kontakt, penslade bullar (bara de är mjölkfria då ...) osv.Ska fortsätta att ge honom äggpannkakor regelbundet (typ en gång i veckan) och då får vi väl se om mönstret upprepar sig!
    Hoppas det bara är nåt tillfälligt då. Kan ju va nåt annat som gör att han varit gnällig just idag. Har han haft sen reaktion på ägg förut? eftersom han inte hade fått ägg idag tänkte jag.
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-05-25 22:11:58 följande:
    Hoppas det bara är nåt tillfälligt då. Kan ju va nåt annat som gör att han varit gnällig just idag. Har han haft sen reaktion på ägg förut? eftersom han inte hade fått ägg idag tänkte jag.
    Han fick eksem när jag ammade, och förra försöket skrek han ju på nätterna ... men då kunde det ju varit tänderna också. Fast nu var första gången vi kom upp i att ge honom smet med 3 ägg i, så han har aldrig ätit så här mycket förr. Det kan ju kanske lika väl handla om att vänja sig vid dem ...
  • Blå Flygare
    Amulett skrev 2009-05-26 07:24:59 följande:
    Han fick eksem när jag ammade, och förra försöket skrek han ju på nätterna ... men då kunde det ju varit tänderna också. Fast nu var första gången vi kom upp i att ge honom smet med 3 ägg i, så han har aldrig ätit så här mycket förr. Det kan ju kanske lika väl handla om att vänja sig vid dem ...
    Tråkigt.
    Fast vår läk pratade bara om tillvänjning, att fortsätta ge den mängd de klarar av så om de reagerar på en större mängd göra ett uppehåll tills de är helt bra och sen ge samma mängd de tålde en längre tid så skulle det öka chanserna att det skulle växa bort. Man kan ju hoppas att det funkar!
    Vi ger f.ö. inte ägg dagligen. Vi gjorde det i början när vi gav så små mängder, fast nu när vi har det i maten äter vi som vanligt och har det en eller ett par gången i v. Utom nu då då lill-pysen inte verkar tåla ägg då *suck*.
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-26 07:37:11 följande:
    Tråkigt. Fast vår läk pratade bara om tillvänjning, att fortsätta ge den mängd de klarar av så om de reagerar på en större mängd göra ett uppehåll tills de är helt bra och sen ge samma mängd de tålde en längre tid så skulle det öka chanserna att det skulle växa bort. Man kan ju hoppas att det funkar! Vi ger f.ö. inte ägg dagligen. Vi gjorde det i början när vi gav så små mängder, fast nu när vi har det i maten äter vi som vanligt och har det en eller ett par gången i v. Utom nu då då lill-pysen inte verkar tåla ägg då *suck*.
    Mmm. Jag vill bara inte hetsa upp mig FÖR mycket över att han blir lite dålig/orolig i magen. Det kan ju alla ungar (och vuxna) bli. Så jag ska testa pannkakor med 2 ägg i smeten till helgen och sedan efter några dagar, om det inte händer något liknande, testa med 3 ägg igen och se vad som händer. Sedan är det väl bara att hoppas att alla tänder har kommit för den här gången och att förkylningarna håller sig undan - kan väl lika gärna gå och köpa en trisslott ...

Vad jobbigt att lillgrabben också verkar ha fått sin beskärda del av allergier. Jag hoppas innerligt att plutten i min mage klarar sig, så jag dricker glatt ProViva-shots just nu. Fungerar det är det ju bra, annars är det ju gott iaf
  • Blå Flygare

Amulette: Nä, bara att ta det lugnt o testa igen. Man brukar få göra det några ggr
    Ang. proviva så känns det i alla fall gott att veta att man gjort allt man kan med det o omega3.

• Kreativ

bäst att ha denna tråd bland favoriter, nu när äggallergi är konstaterad.

hej förresten

Melvin 060609, Ida 080426
  • Twixie
    Kreativ skrev 2009-05-26 20:53:31 följande:
    bäst att ha denna tråd bland favoriter, nu när äggallergi är konstaterad. hej förresten
    Välkommen
    (¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-26 17:51:37 följande:
    Amulette: Nä, bara att ta det lugnt o testa igen. Man brukar få göra det några ggr Ang. proviva så känns det i alla fall gott att veta att man gjort allt man kan med det o omega3.
    Omega 3 också ... Det har jag däremot inte ätit. Är det kapslar eller finns det något annat bra sätt?
  • Amulett

Är det vanligt med sena reaktioner på ägg? Sonen var nöjd och glad de dagar han åt ägg nu, men de senaste dagarna har han varit väldigt gnällig.
    Enligt dietisten är sena reaktioner väldigt ovanligt. Men han sätter sig på huk och trycker mot magen och gnäller. Nåt tycker han är jobbigt i alla fall ... (behöver ju inte vara äggen).
    Funderar på att testa att göra ett eget lapptest i helgen bara för att se.

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11