• Minna72

Minnas XII

Tråd nr 12! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html

• Svar på tråden Minnas XII
  • Minna72

Essi, så himla coolt att de är så olika! Jag tror det blir kalasbra när de växer upp tillsammans. De tar och ger varandra så att säga. Tänkte f.ö. på dig häromdagen när jag råkade slå på vårt "favvoprogram" med vår favvo-sierska.

Förväntan och alla ni andra som har trädgård, jag vrålsaknar verkligen att kunna slå upp en altandörr och låta Öki springa runt. Soluppvärmd lägenhet på 3:e våningen utan hiss = urk sommartid. Däremot har vi en kalasfin strand (långgrund insjö) på 10 minuters promenadavstånd. Vi testade i går eftermiddag och till min stora glädje stortrivdes Öki med sin hink och spade i vattenbrynet. Så det blir nog där vi får fira stora delar av vår "tvåsamma" (M jobbar) semester.

Maja, blä och pest att det blev så dumt!

• Essi73

Minna nääh fasiken jag missade det hela!!! Jag måste sluta ha på 4an när jag sätter på tv:n på morgonen
    Vad nice med strandkant så nära! Åh avis jag är. Vi har förvisso en sjö inte alls långt härifrån men tillärckligt långt för att Luna skall vara på sitt sämsta humör när vi väl är framme. (DET har de iofs gemensamt - vagnhatet).

• förväntan

Essi, håller med Minna, vad häftigt att de är så olika. Det kan man inte alls föreställa sig när de fortfarande bor i magen. Ska bli så spännande att få träffa denna lilla person här inne som antagligen inte är en Mevlin II.

Minna, det är verkligen lyx med trädgård. Men vad skönt att ni prövade att hänga på stranden. Det är ju också lyxigt och där kan de strosa runt och hälla vatten och gräva .

M fick igår en jättestor uppblåst pool av sin dad i förskott. Han var lite trött igår men idag när vattnet hunnit bli lite skönare kanske vi alla kan ta ett dopp.

• Minna72

Förväntan, hur går det med Melvins språkutevckling? Pratar han lika mycket på båda språken? Blandar han friskt (det gör Öki, ungefär vartannat ord i meningen är på finska och vartannat på svenska...)

• förväntan
    Minna72 skrev 2009-06-23 11:11:55 följande:
    Förväntan, hur går det med Melvins språkutevckling? Pratar han lika mycket på båda språken? Blandar han friskt (det gör Öki, ungefär vartannat ord i meningen är på finska och vartannat på svenska...)
    Det mesta är svenska just nu, men de första orden var bara engelska. Det är kul också för han väljer ett ord som han använder typ car är alltid car även om jag säjer bil . Hans förstålelse är lika bra på sv och eng vilket är så häftigt. Svärmor kommer snart och ska stanna i en måndad och då lär det bli mkt nya eng ord igen. Han har precis börjat sätta ihop 2 -3 ord till en mening óch det kan låta rätt svengelskt .
  • Minna72
    förväntan skrev 2009-06-23 11:30:53 följande:
    Det mesta är svenska just nu, men de första orden var bara engelska. Det är kul också för han väljer ett ord som han använder typ car är alltid car även om jag säjer bil . Hans förstålelse är lika bra på sv och eng vilket är så häftigt. Svärmor kommer snart och ska stanna i en måndad och då lär det bli mkt nya eng ord igen. Han har precis börjat sätta ihop 2 -3 ord till en mening óch det kan låta rätt svengelskt .
    Va häftigt! Coolt! Och ja visst, nu kommer han säkert ta in fler engelska ord igen. Här märks det att finskan dominerar i omgivningen och jag skulle gissa att Öki pratar 60% fi och 40% sv. Vi blandar ju mycket här hemma också och Öki vet ju att jag förstår finska och pappa svenska så han "anstränger sig" inte alltid så mycket att få det på "rätt" språk. Men vi skall en vecka till Sverige i juli och då får han en helsvensk språkdusch!
    Och visst är det coolt att de förstår orden på båda språken! Öki säger dessutom ibland det svenska och det finska ordet för samma sak direkt efter varann, "t.ex. mä paistan korv makkaraa" (=jag steker korv korv)
  • förväntan

Minna, visst är det häftigt vad deras små hjärnor kan lära sig. Här tragglade man engelska i flera år i skolan och så finns det bara där helt nartuligt. Vet inte om M ännu är medveten om att det är olika språk vi pratar.

Har så ont i mitt blygdben.

• Minna72
    förväntan skrev 2009-06-23 12:04:47 följande:
    Minna, visst är det häftigt vad deras små hjärnor kan lära sig. Här tragglade man engelska i flera år i skolan och så finns det bara där helt nartuligt. Vet inte om M ännu är medveten om att det är olika språk vi pratar. Har så ont i mitt blygdben.
    nej jag tror inte Öki heller är så medveten om de två språken, men ibland märker jag faktiskt att han ändrar till svenska ord när han upprepar något han sagt medan han vänder sig till mig. Som för att använda exemplet ovan, så kan han säga (till M): "Mä paistan makkaraa" och så vänder han sig till mig och säger "mä paistan korv".
  • Rossy

Hallå!
    Läste att Minna inte tyckte hon hade så mycket att bidra med och så kan faktiskt jag också känna ibland. FASTÄN jag är gravid. Dagarna bara går och det som händer känns inte sådär jättestort att berätta om.

Maja, all heder åt dig som ändå gjorde "arbetet" som krävdes på midsommar. Jag hade inte fixat det. Det hade förklarats krig mot P långt tidigare än du gjorde. Och riktigt tråkigt att du inte fick lite "tjejtid" på festen. Det som är så kul!

Förväntan, åker du båt? Nu? Trots blygdvärk och tung mage? Jisses, att du orkar!

Kul att höra om era dubbelspråkiga barn. Det skulle vara så coolt att ha tycker jag.

Meleah, snyyyygg mage! Och snyyyygg tjej!
    Den här gången har vi inte en enda magbild. Kan bero på att jag känt mig som en fet kossa sedan dag 1. Men ska försöka ta en bild innan bebis tittar ut.

Apropå biltvätt så gjorde vi en annan kul (trodde vi) grej med Tim. Han älskar allt som har med maskiner att göra. Traktor, grävskopa, lyftkran, lastbilar mm mm. Därför tog vi honom till Vägverket (numera heter det Svevia) där en av P´s kompisar jobbar för att han skulle för att få kolla på en riktigt stor traktor med både "skyffel" (heter det så?) och grävskopa. Tim skulle få sitta uppe i traktorn och åka med. Väl framme så ville Tim absolut INTE upp i traktorn. Först när P följde med och bar upp honom så gick det väl ganska bra. Men det räckte. När kompisen slog på tändningen började Tim gallskrika och kränga sig ur P´s famn. Det var bara jag som gällde och vi skulle gå så långt bort från traktorn som möjligt. Där fick vi för att hitta på roliga, coola grejer med vår son . Hoppas nu bara att han inte får men för livet.....

• Rossy

Öz, hur går det med din pappa? Jag hoppas verkligen att allt är bra.

Svar på tråden Minnas XII