• Minna72

Minnas XII

Tråd nr 12! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html

• Svar på tråden Minnas XII
  • Minna72
    cirkel skrev 2009-06-26 09:29:39 följande:
    OJ! www.expressen.se/noje/michaeljackson/1.161958...
    Ja visst känns det konstigt.

Måste berätta om dagens hit, som är den nyinförskaffade doktorsväskan. Öki har länge varit fascinerad av doktorer och inte minst stetoskop.
    Hursomhelst gick vi igenom allt innehåll i väskan när vi kommit hem och han undersökte sin Pingu noggrant (tog temepn, lyssnade på hjärtat m.m. Så håller jag upp en (leksaks-)pincett och förklarar att det var en sådan vi använde när Öki hade fått en sticka i handen och så berättade jag att det heter "pincett". Så är Öki tyst ett par sekunder, med pincetten i handen och ser lite fundersam ut, innan han upprepar: "Pingu-cett".
  • cirkel

Minna: Vad gulligt!

Har förresten era barn ord som de absolut inte kan/vill uttala rätt?
    Emma säger sflacka istället för flaska, knapp är tatt (fast jag lyckades lura henne en gång genom att låta henne säga napp och sen knapp), tin är kanin mm.
    Ändå säger hon andra komplicerade ord som krokodil...

• Minna72

Jodå, det blir en hel del ord som uttalas på "barna-vis", men jag är ändå fascinerad av hur tydligt uttalet oftast är. Tycker det är lite sött att han säger "chisp" istf "chips" och sedan byter han ofta ut första konsonanten mot m: "mäska, "mänta" etc

Jag nämnde ju häromdagen att Öki blandar språken friskt, men också ibland tycks vara rätt medveten om att språken är olika. Jag skrev ner ett exempel häromkvällen där han tittade på en DVD-film och kommenterade för mig vad som hände på filmen. Han upprepade samma mening tre gånger efter varann; första gången helt på finska (varpå jag inte reagerade), andra gången till hälften på finska till hälften på svenska, och tredje gången helt på svenska:
    - Ei oo tulla tänne
    - Ei oo komma hit
    - Inte komma hit
    ...Och sedan fortsatte han prata med mig på svenska.

• Essi73

Minna, wow vilken hit! Vad bra tips, jag samlar på mig till Boll Men så kul ändå, jag menar - det hela ligger liksom i M's jobbgenre ändå ju.

Cirkel, jag tror inte att det handlar om att det inte vill uttala orden, snarare om att de inte kan. Boll är väldans duktig på rrrrr-ljud/ord men kan inte f. F blir till s och han vänder ofta på stavelserna- "Tapet" blir lätt "Patet" osv.

Oj nehe nu får jag inte skriva mer Luna tokgapar.. har inte 100% attention

• Minna72

Jo det där med doktorn är verkligen en kul sak. Vi har ju varit där ett par gånger när Öki varit krasslig och han är väldigt fascinerad av vår "husläkare" (vi går privat). Och hon är verkligen mysig och vet precis hur man skall ta barn. Fascinationen för stetoskop började med att vi tittade på Pippi där hon får Spunk och går till doktorn. Där lyssnar doktorn på hjärtat som låter "kadunk-kadunk-kadunk" (och det är också Ökis namn på stetoskop). Hursomhelst, när vi körde till Helsingfors för ett par veckor sedan och var waaaaaay långt borta hemifrån så hör jag plötsligt Öki kommentera "kadunk-kadunk-kadunk". Eftersom han sitter bakåtvänd så kollade jag in bilen bakom oss - och där satt en kvinna som var lik vår husläkare, och det var detta Öki ville berätta!

Och jo, en doktorsväska är smart eftersom de kan undersöka alla möjliga djur, dockor och personer.

• Minna72

Jo det där med doktorn är verkligen en kul sak. Vi har ju varit där ett par gånger när Öki varit krasslig och han är väldigt fascinerad av vår "husläkare" (vi går privat). Och hon är verkligen mysig och vet precis hur man skall ta barn. Fascinationen för stetoskop började med att vi tittade på Pippi där hon får Spunk och går till doktorn. Där lyssnar doktorn på hjärtat som låter "kadunk-kadunk-kadunk" (och det är också Ökis namn på stetoskop). Hursomhelst, när vi körde till Helsingfors för ett par veckor sedan och var waaaaaay långt borta hemifrån så hör jag plötsligt Öki kommentera "kadunk-kadunk-kadunk". Eftersom han sitter bakåtvänd så kollade jag in bilen bakom oss - och där satt en kvinna som var lik vår husläkare, och det var detta Öki ville berätta!

Och jo, en doktorsväska är smart eftersom de kan undersöka alla möjliga djur, dockor och personer.

• Essi73

Så där ja, avlösning på Bregottfabriken, Luna lurar och Boll är vaken.

Minna hehe vad sött, så lite fick Öki det hela från Pippi! Boll har ryggsäck från Dora, ganska så ointressant annars men när Dora går så är det ryggsäck ryggsäck ryggsäck. Annars är som sagt dammsugaren som är hetast ännu. I förrgår och igår när jag hämtade på dagis hade han fullt upp med attt bjuda mig på kaffe {#lang_emotions_dreamer}{#lang_emotions_embarassed} Ett bevis på hur mkt han tar efter här hemma (men jag LOVAR att dammsugaren går sällan lika het som förr nuförtiden *s*).
    Ha ha, chips blir chiSp hos er? Här är det "kips". Nästan så att jag köper hem chips bara för att höra honom säga det. "Sika" (fika) är också popis även fast vi bara har gjort det typ 2 ggr.

Cirkel, Boll kan säga "pappegoja" rent men "dammsugaren" blir "kapskan". "Sked" blir "noonin" och "hängmatta" till "tippatan". Jag tror att det var Minna som sa det för ett tag sen; i deras öron låter det helt rätt Boll envisas/roar sig med att upprepa samma ord typ 28ggr på raken, jag har räknat. Droppen var när han för första gången såg vår vattentilbringare. Voj voj voj, det kom "tinkanen" 36ggr på raken, då plockade jag undan den, not to return på ett tag!
    "Tippa talarna" är också en hit... (klippa naglarna alltså...)

• Minna72

Vilken underbart Boll-språk! Mera exempel önskas, också från flera barn!!! Det är så kul att höra om.

Och jo, det låter helt rätt i deras egna öron. Tycker därför det är lite "komiskt" att svärföräldarna har börjat att kalla Aleksi för "Atti" (hans eget namn på sig själv) när de tilltalar honom. Grejen är att han tittar konstigt på dem när de säger så, för han är säkert fullkomligt övertygad om att han själv uttalar "Atti" som "Aleksi", så vad är det där för konstigt ord de enivsas med??? Liksom. Hm.
    Fast vissa av de där barnaorden använder vi också, så även om Öki numera säger "banan" helt rätt, så använder M och jag fortfarande "bami" (Ökis första uttal) om det.

• Essi73
    Minna72 skrev 2009-06-26 14:00:28 följande:
    .Fast vissa av de där barnaorden använder vi också, så även om Öki numera säger "banan" helt rätt, så använder M och jag fortfarande "bami" (Ökis första uttal) om det.
    *S* och sen anmärker VI på hur de uttalar orden Nävars.. jag säger också kavskan här, men när det är andra ord så upprepar just Boll dem tills VI uttalar dem korrekt. Inte helt lätt när man inte har en SUSNING om vad han snackar om och dessutom byter han samtalsämne lika snabbt som vinden vänder.
    Vi kan sitta i köket och han ältar "tinninen" för att sen hoppa över till "backikan". mööh? Så jag ber honom visa eller peka.
    Frustrerad pekar han mot hallen och upprepar "backikan backikan backikan" till jag kommer på "AHA braaaandsläckaren!!". -Aaaah, svarar han då.
Svar på tråden Minnas XII