• Minna72

Minnas XII

Tråd nr 12! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html

• Svar på tråden Minnas XII
  • Meleah

Tjejer.......vet ni om vattkoppor kan börja på benen? Det går tydligen på dagis igen och idag när vi var på stranden upptäckte jag att Vilya hade fötterna fulla av röda prickar. Sen såg jag att benen var fulla och även i och på stjärten. Nu har hon feber men prickarna på benen är borta, kvar är de på fötterna och massor i stjärten. Vissa av de på fötterna ser lite ut som blåsor kanske annars är det mest röda och olika stora, som eksem eller myggbett. Hade hon inte fått feber så hade jag nog tippat på värmeutslag eller allergisk reaktion.

Avskyr när man inte vet utan går och undrar, ska ringa sjukvårdsupplysningen och se vad dom har att säga.

★ Vilya 070529 ★ Pl Snitt 090715 ★
  • maja under eken

Men Joffe så goa ungar du får! O lika sin mamma e dom, har du din näsa kvar lr e den slut?Dom båda helt klart har din snok? Räcker d t dig oxå tro?

Vi får oxå idétorka när man e trött, då händer d att d går timme efter timme o man sitter mest i soffan o tittar på tv o pratar m barnet. D får va så!

Ss, vi e i Sthlm fr fre-sön men har så fullt program så jag har helt slagit ur tankarna att jag ska hinna träffa nån av er. Annars hade jag sagt nåt f några veckor sen o planerat in en date m dom som kunde. Vi får ta d en annan gång.

Men ser ni en karl m rakat huvud, en rosa Babytravel Jogger o en mamma m rund mage o lite kopparfärgat hår m halvsnygg utväxt på nån centimeter... då e d vi!!! Då kommer ni fram o sliter tag i mig o säger HEJ!

Idé på vartifrån vi ska ta en båt o vart vi ska åka tas tacksamt emot!!!

En annan fråga. Vart ligger butiken "Årstiden"? En butik m helt klart min inredningsstil...

Menar du att du inte längtar efter honom lr känns d som om du har läget under så bra koll nu när du hittat en barnflicka så d inte gör nåt om han kommer några dar senare?

F en gångs skull ska pappa Skalman natta Viran... Känns som om jag får gå upp, hon GALLSKRIKER!!! Skitarg o vill INTE sova!'

kram så länge

Elvira - Livets Solstråle!
  • Essi73

Meleah oj det var en svår nöt. Jag har inte en aning om vattkoppor _måste_ börja nån speciell stans på kroppen. Vill minnas att Bolls första koppa var på hans hals, gränsande till nacken.
    Vad sa Sjukvårdsupplysningen?

Maja, det känns som fuck it för jag hade kunnat ge mig fan på att det skulle bli så här, att han inte alls "bara" skulle vara borta i 2 veckor.
    Just nu är jag bara så j*la förbannad över att få vara den som tar hand om allt kaos som råder, att vara den som är och har varit med om varenda j*la skrik i 12 veckor och 5 dagar. Förbannad över att få vara den som får vardagarna att funka, över att vara den som får minst tid med Boll, den som bevisligen får vara den som lär Luna att sluta slåss med maten och få henne att äta.. förbannad förbannad förbannad. Jag är så j*la less på att inte få njuta utav det här, varje dag känns bara som en kamp, från början till slut.
    Förvisso sa jag inte emot när J bestämde sig för att åka ändå är jag så j*la less, så j*la trött. Så jag räknar kallt med att han inte är hemma förän nästa vecka. Jag bara släcker ner tron/hoppet om att få avlastning av min man och kopplar på autopiloten.
    (F'låt för alla svordomar...)
    Hur gick läggningen?

• Mirren

Meleah: Det du beskriver påminner om när Casimir fick vattkoppor. Fast hans blåsor - röda prickar - kom i stjärten först (båda gångerna). Ring till BVC och be dem diagnostisera. Tur att hon får det nu (ifall det är det alltså) och inte när bebisen är nyfödd. Jag gissar att du redan haft vattkoppor? Själv fick jag det för några veckor sedan, vilket inte är någon hit att ha som gravid. Bland annat fick vi ett extra UL för att leta efter eventuella fosterskador - jag kunde verkligen hålla mig för skratt. (Fast å andra sidan så har jag BF 17 juli så jag tycker lillebror bara _måste_ ha varit färdig när jag fick det).

Essi: Jag förstår dig, tror jag - men vet inte riktigt vad jag kan säga till tröst. Just att ha män som jobbar mycket är fruktansvärt trist. Hemskt! Att fundera på vad man ska göra hela dagarna och kvällarna... Jag brukade gå omkring på kvällarna och titta in på grannarna som åt middag med levande ljus. På dagarna går det liksom an, men på kvällarna blir det så tröstlöst. Och äta frukost, lunch och middag själv - och hela ekorrhjulet med att mata, bära, trösta, underhålla osv dag ut och dag in. Själv hade jag en hemskt jobbig förstatid hemma med Casimir - då maken var ute och reste mycket. Jag är jätteorolig för att det ska bli likadant (ännu värre?) igen när lillebror kommer. Kan du inte "kalla hem" mannen din, eller är det önsketänkande? Många, många kramar till dig!

• Rossy

Styrka och ssssar till dig, Essi! Sedan håller jag tummarna att J kommer hem innan helgen så att du får den avlastning du såväl behöver.
    Är han ute och extraknäcker på tidigare arbetsplatsen? Eller är det högsäsong där han jobbar idag?

Maja, vi hade Tim brevid oss läääänge. Men till slut, kommer inte ihåg exakt när men jag vet att det var efter jag varit hemma hos Pess och sett L´s resårmadrass på golvet som jag kom på idén att plocka fram en likadan från vinden till Tim. En resårmadrass á 105 bred så vi får plats att ligga brevid Tim vid nattning. Eftersom den står på golvet utan ben så är fallhöjden inte så hög om (när) han ramlar ur.
    P eller jag är ALLTID tvugna att ligga brevid honom tills han somnar. Den största delen av natten sover han i sin säng. Men vid uppvak, som han nästan alltid har någon gång mellan kl 2-4, så kommer han in till oss. Och då är vi för trötta att ta oss upp och lägga tillbaka honom så då får han stanna. Det kanske det blir ändring på nu när bebis kommer, men för oss har det här funkat bra hittills.
    Sovtiderna för Timpalainen är ungefär 20.30-06.30 och 12.30-13.45. Alltså knappt tolv timmar/dygn.
    Om båtturer svarade jag i din gb som du antagligen sett .

Meleah, jag kan tyvärr inte hjälpa dig om vattkoppor heller. Hoppas du fick svar från sjukvårdsupplysningen.

Kun??? Hur går det??? Hoppas du är inne och föder nu!

Joffe, jag tycker du låter allt annat än en tråkmorsa. Ni gör ju något HELA tiden ju!

Labi, hur länge blir ni kvar i Sverige? Kul att språket lossnat här hemma för Adam . Jag antar att Adam förstår hebreiska bättre än han talar. Vilket språk talar din man med A?

• maja under eken

Hej!

Essi, läggningen... Skulle behöva lika många svordomar jag, f o beskriva hur d gick.... D tog 1h 45min. Men så brukar d inte alls va annars, vem fan kan sova i denna värmen, hon e ju inte van. Snodde runt som en propeller o var svett i hårbotten o ljust var d f att vi var tvugna att ha rullgardinerna lite halvnerdragna så att vi fick in lite luft.

Vad ledsam orsak t "fuck it"!!!! Jag vet inte heller va jag ska säga t tröst, mer än att jag förstår nog inte hälften av hur jobbigt d e. Jag hade nog gått åt för länge sen. O just känslan av att inte få njuta utan bara känna d jobbiga o ledsamma o irriterande skulle fått mig rabiat f länge sen. Du e stark som fan morsan essi!!!

Hoppas han inser lite av din vardag när han kommer hem o att du får rymma några dar nånstans. Kanske ta Boll o rymma ner t kusten o farmor? Hoppas verkligen att d inte blir samma krock som sist. Styrkekramar!!

Rossy, Tim låter lite lik Viran - va d gäller nattrutiner. Jag har funderat på o ställa in hennes säng i gästrummet o göra hennes rum t lillasysters. Lr om vi ska köpa annan säng t henne som står på golvet. Men nu undrar jag om d enkla inte e d bästa - att göra gästsängen t hennes! Då har hon nära in t oss o sängen e klar, bara byta tyg på gaveln t nåt annat än stora rosor... Den e 120 o då kan man ligga bredvid henne utan bekymmer. Lr om vi ställer in hennes växasäng o lär henne klättra i o ur o vi har gästsängen tillgänglig när jag vill sparka ut en snarkande karl... Har lite panik o ångest över att behöva bli av m den, vart fan ska jag då sparka hän honom nöär han drar stockar!?

I-landsproblem som e så himla primära egentligen. Jag sover som en jävla kratta o d gör mig så stressad. Jag e så lättväckt o behöver en hel del sömn f o må bra o va mig själv. Så e jag gravid, har en unge som snor runt o grinar nån gång per natt pga drömmar o sen en karl som låter, ljus som strömmar in genom glipor o fan vet allt...

ne, god natt... ska försöka sova. har barrikaderat mig i gästrummet ett par nätter f o samla lite sömn..

Elvira - Livets Solstråle!
  • Mirren

Maja: Responsade inte om att sova i eget rum eftersom vi inte varit inne på den linjen. Vår strategi är istället att vi ställt Cs säng bredvid vår. Han sover gärna i den samtidigt som jg bara kan sträcka ut handen för att klappa på honom om han skulle sova oroligt - eller tappa nappen. Fungerar jättebra! Funderar lite på hur det kommer att gå med syskon men tänker försöka ha lillebror mellan oss och fortsätta ha C i sängen bredvid. Både jag och C sover mycket bättre på det här sättet - än när han sov i vår säng. Det är faktiskt ganska sött, vi ligger och kramas och så plötsligt blir C trött och rullar iväg till sin säng och somnar .

• labilina

kikar in igen,

essi-gumman, ååååh. känner med dej. har ju bara ett barn men är i gengäld mamma och nästan helt pappa åt honom oxå. nu är det 6-7 veckor sedan hela familjen var samlad och det är inte kul i alla stunder. hoppas hoppas att du orkar att hålla ut eller flirta till dej lite hjälp.

adam sove ffe i sin spjälis. han har det bra där och vi har inte tagit steget ut och köpt en stor säng till honom så på det området är jag totalt rookie!

• JJ 75

Godmorgon ohc kramar till Essi - vet inte heller riktigt vad jag ska säga, du är stark och smart som försöker hitta andra lösningar till avlastning. Känner igen mig i det du säger om autopiloten, (bra beskrivning!) klart det fungerar, man orkar så oerhört mycket mera än man tror, men när njuta? Jag försöker tänka att det är småbarnsåren, det är inte lätt oavsett förutsättningar och att det är vardagen som får vara belöningen... Därmed inte sagt att det är lätt! Stora kramar!

Läggningsrutinerna, känner igen resonemanget hur ska det gå med andra barnet. Finns mycket att säga om det, och tack för era bra input om tvååringarnas tider, måste respondera kring det men darling vaknade precis och erbjöd mig att sova en stund, möjlighet som jag inte tackar nej till, så höres later, kramar!

• Kun

Tyvärr har det inte startat naturligt för mig och det är jag lessen för!
    Om ca 2 timmar ska vi vara på förlossningen, gud så nervös jag är
    Hoppas nu inte att detta drar ut på tiden.
    Som sagt, håll tummarna!!!!!

Det bästa en far kan göra för sina barn,är att älska deras mor
Svar på tråden Minnas XII