• Minna72

Minnas XII

Tråd nr 12! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html

• Svar på tråden Minnas XII
  • JJ 75
    Härliga språk!

Här härmas allt som sägs, eftersom vi är med j på jobb ett par veckor har vi hängt en del på flygplatsen, och "helipopter" "kotnolltooorn", "tankbill", "puttertruck" är nya ord här... - skadade barn?

Jag spelade "trollmor har lagt..." här om eftermiddagen, och både j ohc o började tokskratta av buff-buff, j springer nu runt och "butt-buttar" på allt och skrattar högt därefter. Jag som alltid tyckt att den visan varit lite löjlig börjar fundera ifall den inte är mera genomtänkt än jag trott...

Sömnrutiner då, jätteskönt att läsa om era tider, stort tack för er input! Gissar att vi har ganska normala tider när man jämfört, vi har också gjort samma ändring som Minna (läste vips) sedan vi kom hit (dock omedvetet - kanske ljuset?). Tycker det är jätteskönt att j inte vaknar förren typ 7, men apatrist att hon inte somnar förren 21-22. Det fungerar verkligen inte för mig att lägga j och sedan gå upp med o vid 4-5, känns också jättekonstigt att gå och lägga sig före J och j - så mycket för den vuxentiden som jag trode vi skulle få tillsammans på kvällen efter att barnen somnat... Men, men blir säkert andra rutiner efter semestern, så får ta tag i det då...

Lite om läggningsrutinerna hos oss: j har alltid somnat liggande hos ngn av oss när hon äter vällingen och vi har sedan lagt över henne i spjälsängen/hennes säng. När det började närma sig förlossningen med o började vi mata j i gästrummet, en 120 säng och hon fick somna där, sedan bar vi över henne till sitt rum och sin spjälsäng (med en sida borttagen så hon kunde komma i och ur självmant). Vänjninen till "hennes spjälsäng" gjorde vi genom lunchsömnen, där hon inte alls tyckte det var ngt konstigt att sova på sitt rum utan kom glad upp självmant när hon hade sovit färdigt. När vi sedan i mars-april bytte ut spjälsängen mot en växasäng fick hon själv välja äta välling i gästrummet eller i sin säng. Lunchsovningen var aldrig ngt problem att göra i hennes rum, men kvällssovningen ville hon göra i gästrummet första veckan eller så, sedan valde hon själv sitt rum. Sedan dess har vi sövt henne där även om det suger att ligga i en liten säng 80*140. Det tar nu också evigheter att söva henne , så nya rutiner är på g, måste få henne att somna själv. J har lyckats ett par kvällar här i trd, så det finns hopp framöver, vi får ta det som det kommer...

Fördelen för oss med gästsängen framför dubbelsängen är att gästsängen står mot väggen, så jag kan ha j (som snurrar en hel del) mot väggen innanför mig. När o var nyfödd och J var iväg på jobb sov vi alla tre i gästrummet, jag och j i sängen och o i hårdliften till vagnen. På den tiden somnade j med vällingflaskan mellan 19-20, och det ska erkännas att jag somnade samtidigt, kändes ganska skumt att dra ur telefonjacket vid sju och bädda ned sig, men det var min taktik för att få ihop några timmar sömn, så vad göra man inte... O har fortfarande samma rutin att somna gott vid 19 och sova sammanhängande till 01-02, sedan är det oroligare tills det är en piggis där mellan 4-5, så det är bara att anpassa sig... gäsp

Nopp, nu vaknar lillfröken. får skummläsa igenom detta vid senare tillfälle och se ifall jag fick fram det jag ville säga, undrar om inte min hjärna är halvt kokt vid dethär laget... (usch att ha mage att klaga när det äntligen är sommar... !)

Kramar till alla!
  • Nafrung

Bra tips det där med att snacka med bm. Jag har nämnt det för henne, men kanske ska man vara väldigt tydlig. Jag vill ju helst inte göra snitt, men jag tror inte att jag klarar att föda fram ett femkilos barn vaginalt faktiskt. (Och sen vill jag faktiskt inte gå sönder lika mycket som förra gången... lite själviskt kanske, men det var fasiken besvärligt...)

Jag är större denna gång, väger nu lika mycket som när T kom fram, och jag har VÄLDIGT svårt att hålla mig borta från sötsaker. Bebisen är dock mycket livlig, tror att den är lika rörlig som T. han rumlade runt väldigt mycket i magen faktiskt, trots att han låg fixerad ganska tidigt.

Men herregud, man ska ju inte förutsätta att nya bebben blir stor, det vet man ju inte. Luna var ju ganska mycket mindre än boll, eller hur?

• Kun

bf +14 idag och inte ett enda tecken på att bebbe vill titta ut, suck.
    Sitter i skuggan i tokvärmen och surar.

Kul att läsa om era barn och deras språk

Det bästa en far kan göra för sina barn,är att älska deras mor
  • förväntan

Hej!!

Tycker ocks ådet är kul att läsa om såket hos våra små 2-åringar. Dte är ju så himla gulligt.

Var hos BM idag 39+0 SF 38.... Har haft lite ångest också denna v för att gå över tiden. Pratade med min BM idag som frågade om jag ville ha ett planerat snitt. Ohc det vill jag igentligen,fast ändå inte, mest för att få ut bebisen snart . Så jag tackade nej. Är orolig för stor bebis, är helt galen i sötsaker just nu och sugen hela tiden. Denna bebisen har dock ganska bra med plats fortfarnade och har ingen tendens till att fixera sig utan rör sig rätt mkt fortfarnde, så jag har lite hopp om att den inte ska vara större än M för tillfället. Men hur komemr det att vara om några v??? Den får banne med komma ut NU och även Kuns busunge får kommma NU!!!

• Essi73
    Nafrung skrev 2009-06-26 15:02:39 följande:
    Bra tips det där med att snacka med bm. Jag har nämnt det för henne, men kanske ska man vara väldigt tydlig. Jag vill ju helst inte göra snitt, men jag tror inte att jag klarar att föda fram ett femkilos barn vaginalt faktiskt. (Och sen vill jag faktiskt inte gå sönder lika mycket som förra gången... lite själviskt kanske, men det var fasiken besvärligt...)Luna var ju ganska mycket mindre än boll, eller hur?
    Ååååh jag blir galen på att man anses vara självisk för att man inte vill spricka från nacke till hals. Naffe, nu bonkar jag dig väldigt VÄLDIGT hårt i skallen, sluta tänka så!! Du FÅR vara självisk, du FÅR inte vilja spricka!! Och NEJ, eller JA; jag tackar min lyckliga stjärna för att jag inte behövde krysta ut Boll!

Luna var ju fasiken en fis i rymden ju!! Boll 4510g och 51 (eller var det 52? minns inte) lång. LunaFis 3395gr och 49cm, enkelt som smör att krysta ut henne. Helt ärligt så minns jag att jag tänkte "Undra' när den där brännande känslan, alla har beskrivit, skall komma nu när hon kommer ut?" Jag kände verkligen ingenting.

Sen kan det iofs ha att göra med att allt annat innan gjorde så ont att det sista var minimalt i jämförelse...
    Jag var 10kg mindre med Luna, visst spydde jag mycket under grav men jag åt långt ifrån "nyttigt".

Så - sluta känna dig självisk bejb!!!
    !!!
  • Essi73

Naffe
    Du får nog be JJ om en spådom här vad gäller Lillfis i magen! Hon förutspådde ju att Luna skulle vara liten, lik mig med Js ögon. Hon hade rätt på samtliga punkter.

JJiiiiiiiii, hurdan är Naffes Lillfis?

J kom förresten hem igår, thank God! Han jobbar förvisso natt de 2 kommande dagarna men han åker iaf inte BORT och kommer ju hem på morgnarna. Skall strax väcka Luna ur sin Askungesömn och ta en matfight. Yes vad skoj *s*...

• Nafrung

Och jag menar inte att jag känner mig så väldigt "självisk" för att inte vilja spricka egentigen, men det alla säger ju att man oftast klarar ett minst lika stort barn andra gången utan problem. Och det tycker jag känns ok.

Men är bebisen större så är jag tveksam... Sen så VET jag att det finns de som har mycket värre sprickor och besvär än jag hade, men ooooont gjorde det ju...

Usch, nu ska jag sluta tänka på detta.... Och försöka vänta och se istället, tyvärr dålig på det.

Hur är läget Essi? Har J kommit hem? 

• Nafrung

Oj, såg att du svarat redan. Sköönt att J kommit hem. Och kul för lillbollen också. Ska ni försöka göra nåt skoj i det vackra vädret?

Jag jobbar tyvärr... Men P och T skulle gå ut och kolla traktorer.

• Essi73

Göra nåt skoj? *S* vi skall ta oss äääända ut på altanen och så skall väl Boll bada Boll har sedan några dagar tillbaka bett om att få åka bil, så eventuellt tar vi en biltur han och jag. Cruisar runt i omnejderna

Ang vänta och se, vill påminna om att det INTE var så att jag inte gjorde det mesta för att Luna skulle (vilja) ploppa ut tidigare. Knäskrubbade nästintill varenda vrå i huset.. synd att fönstrena inte hann få sig en omgång {#lang_emotions_dreamer}

Men åh vad roligt för killarna att kolla traktorer! Underbara barn...

Svar på tråden Minnas XII