• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • fruWasberg
    Helena Gordon skrev 2009-05-21 22:23:55 följande:
    Barn är barn och barn kan "undra" kring saker som för dem är självklara just eftersom att föräldern kanske inte tänkt på att ha "alla-kan-ha-glittriga-skor" samtalet ännu. Det är inget samtal som har kommit som en självklarhet för mig liksom - vart bebisar kommer ifrån - varför pojkar har en snorre och inte fllickor osv - Men jag ska ta detta samtal med mina barn, för givetvis får de inte reta någon annan för vad de har på sig. Vem vet, era söner med glittriga skor osv kanske retar ett annat barn för vad den har på sig? Så det bästa vore ju om ALLA föräldrar då tog samtalet ang att ALLA får ha på sig VAD dom vill!
    Mina barn bryr sig inte vad andra har på sig. Det är ju inte så enkelt att man tar ett samtal. Om man börjar prata om vad som flickor gör och vad pojkar gör och därmed överför den synen till sina barn så de blir medvetna om att flickor ser ut och gör si och pojkar ser ut och gör så, DÅ gör du dem inskränkta och de kommer att snegla och kanske kommentera det som de lärt sig är avvikande.

Har man ett genustänk så behövs inga specifika samtal.
    Fyra barn har jag fött: 02, 03, 07, 08. Lille Hampus fattas oss dock....
  • Clarissa83

Mitt ex hade klänning, make och höga stövlar på en halloweenfest en gång. Där gick gränsen för mej iaf! Och jag tror faktiskt inte någon av er som hävdar att det skulle vara okej att er karl gjorde det en vanlig dag (eller varför inte när ni firar bomullsbröllop??) om det faktiskt kom till kritan IRL.

• Ord blind
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 22:34:32 följande:
    Mitt ex hade klänning, make och höga stövlar på en halloweenfest en gång. Där gick gränsen för mej iaf! Och jag tror faktiskt inte någon av er som hävdar att det skulle vara okej att er karl gjorde det en vanlig dag (eller varför inte när ni firar bomullsbröllop??) om det faktiskt kom till kritan IRL.
    Yupp, faktiskt.
  • Danitra
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 22:34:32 följande:
    Jo. Faktiskt.
  • Helena Gordon

Men nu är det så att jag VILL INTE att min son ska gå i glitterskor, är det ok?

• Fru waran
    Danitrass skrev 2009-05-21 22:35:21 följande:
    HUR kan man tycka det är fel för sin son med glitterskor? HUR?
    ja hur?? hur kan man inte förstå att alla tycker olika?? Det tycker jag är en märkligare grej...
  • Mamma 2b
    HUR kan man tycka det är fel för sin son med glitterskor? HUR?
    Han är pojke. End of discussion. Men vill han verkligen så får han väl testa. Kanske.
  • Ord blind
    HUR kan man tycka det är fel för sin son med glitterskor?

HUR?
    Ja, det är den stora frågan!
Svar på tråden NI förstör mitt barn!