• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Fru waran
    Sciarlotta skrev 2009-05-21 22:08:11 följande:
    Tydligen så är det så i rätt stor utsträckning, de röda ställen hänger på tjejavdelningen och de blå på killavdelningen. (det gäller i stort sett oavsett vilket sorts plagg det är) När min son skulle få nya stövlar (i ungefär samma ålder) fick han syn på ett par vackra rosa glittriga stövlar. Tyvärr fanns de inte i rätt storlek så det blev  ett par regnbågsfärgade istället (som gick sönder rätt fort)
    ok... på killavdelningen var inte jag, inte på tjejavdelningen heller... där jag köpte dom hängde de på samma ställe. Hade de hängt på tjejavdelningen hade jag inte köpt dom för dit hade jag inte gått synd att stövlarna gick sönder rätt fort, men det berodde nog på att det var sämre kvallité och inte för att det saknades glitter
  • Fru waran
    supersemlan skrev 2009-05-21 22:10:30 följande:
    Fru waran skrev 2009-05-21 22:00:04 följande: Men du orkar ju också diskutera - tillika skriva blogginlägg, för den som är intresserad - så vem är det som gör en grej av det? Sedan skulle jag gärna diskutera definitionen på "sorgligt" och om man inte kan tycka att flera saker är "sorgliga" eller kanske förtjänar ännu starkare uttryck, men eftersom vi nu diskuterar kläder och genus tar vi det i en annan tråd.
    haha mitt blogginlägg var enbart av provokation, jag har inte tillåtit kommentarer Hade tråkigt en dag och ville uppröra utan att diskutera själv
  • fruWasberg

Förstår dig TS och håller med fullständigt!

I min drömvärld så finns inte orden "pojkigt" och "flickigt", ty alla barn är väl individer?

Och liknelsen som ngn drog om att säga till någon att en tröja är ful för att den är blå, är väl ändå inte samma sak som att säga att någon inte kan ha en viss sak, för att just den saken är ämnad för det andra könet?

En korrekt liknelse skulle vara att "killar kan inte ha blåa tröjor, det är bara tjejer som kan ha det".

Dessutom går jag igång på uttalandet att "barnen löser detta bäst själva". Icke, om du frågar mig. Det är vuxnas uppgift att vägleda och dessutom tycker jag att det är ett bekvämt sätt att inte våga konfrontera....vad ska jag kalla det..nytänkande...{#lang_emotions_dreamer}

Fyra barn har jag fött: 02, 03, 07, 08. Lille Hampus fattas oss dock....
  • Clarissa83
    Bonanza skrev 2009-05-21 22:10:41 följande:
    Vilken sorglig målsättning som förälder: att ens barn ska vara som alla andra. Jag vill att mina barn ska vara precis sig själva, inte anpassa sig för att vara som alla andra.
    Nej det är inte mitt MÅL. Men hennes reaktion på misstaget stör mej. Det är ju minst lika fel.
  • a mor

Jag antar att alla föräldrar snart är puckon.

Är det inte så, att då ditt barn en gång fått lära sej av sina vänner vad som är rätt och fel, så kommer han/hon i sin tur sprida det vidare till andra barn. Oavsett vad du som förälder lärt och uppfostrat ditt barn till.

Det krävs ett väldigt modigt litet barn för att stå för kontroversiella åsikter gentemot andra barn, och skulle barnet lyckas stå för det du lärt och uppfostrat det till är risken enorm att mobbingen snart är ett faktum.

Med andra ord: Det behövs inte så många dumma föräldrar för att barnen ska samlas i stor skara och tycka och tänka saker vi tycker är galet.

Ren överlevnadsinstinkt antar jag.

• RåsaPrinSessa

Ett litet tillägg...
    vad skulle ni säga om era män(sambos, pojkvänner etc. ) tog på sig en klänning när ni går ut på resturang/bio etc.?

• Hägris

Min dotters absoluta favvotröja nu är en med spindelmannen.. och hon ville ha cars-stövlar men hon har redan två par stövlar..

Överlag ärver mina barn en massa kläder både av tjejjer och killar och man kan lätt veta vad som kommer från killhem resp. tjejhem...  sedan blandar vi hejvilt här!

Nåt kul, fyndigt och smart!
  • trädis

vi har inga rosa grejer till vår son. varför? för att det är så det ser ut och har så länge jag kan minnas alltid varit så. sen vem som bestämt det eller varifrån det kommer kan jag inte uttala mig om.

sen om det är fel eller inte är en annan diskussion. jag tycker alla får göra som de vill och min son kommer få välja färger själv på sina grejer den dag han är stor nog att själv göra sina val. fram tills dess blir det inget rosa eller några klänningar här inte

om man nu tycker så här, så kan man väl få göra det utan att bli sågad?

världens lyckligaste mamma
  • Danitra
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 22:08:27 följande:
    Men där är det igen.. Ni tycker det känns bättre att få skratta åt andra föräldrar för deras "dumhet", än att era barn är som alla andra. Det är då ´jag tycker det gått för långt! När man "muhaahahaar" åt folk som misstar sej pga en så socialt accepterad grej. Flicka/pojke.
    Jag tror du missförstår.
    Jag "moahahah" åt att en så enkel sak som att välja röda regnkläder till en pojke ställde till ett system. Det säger lite om hur stel synen är på vad som är för killar respektive tjejer.
  • Danitra
    LindaSundberg skrev 2009-05-21 22:09:46 följande:
    Vad spelar det för roll? Jag ifrågasätter inte dina åsikter så varför ska du ifrågasätta mina? Vad får dig att tro att sättet du tycker är bättre?
    Självklart tycker jag att min ståndpunkt är bättre än din. Annars skulle jag byta.
    Jag bara undrar varför du och din sambo tycker det är helt fel för en kille att gå i tjejkläder?
Svar på tråden NI förstör mitt barn!