NI förstör mitt barn!
Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:
Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:
Förstår dig TS och håller med fullständigt!
I min drömvärld så finns inte orden "pojkigt" och "flickigt", ty alla barn är väl individer?
Och liknelsen som ngn drog om att säga till någon att en tröja är ful för att den är blå, är väl ändå inte samma sak som att säga att någon inte kan ha en viss sak, för att just den saken är ämnad för det andra könet?
En korrekt liknelse skulle vara att "killar kan inte ha blåa tröjor, det är bara tjejer som kan ha det".
Dessutom går jag igång på uttalandet att "barnen löser detta bäst själva". Icke, om du frågar mig. Det är vuxnas uppgift att vägleda och dessutom tycker jag att det är ett bekvämt sätt att inte våga konfrontera....vad ska jag kalla det..nytänkande...
Jag antar att alla föräldrar snart är puckon.
Är det inte så, att då ditt barn en gång fått lära sej av sina vänner vad som är rätt och fel, så kommer han/hon i sin tur sprida det vidare till andra barn. Oavsett vad du som förälder lärt och uppfostrat ditt barn till.
Det krävs ett väldigt modigt litet barn för att stå för kontroversiella åsikter gentemot andra barn, och skulle barnet lyckas stå för det du lärt och uppfostrat det till är risken enorm att mobbingen snart är ett faktum.
Med andra ord: Det behövs inte så många dumma föräldrar för att barnen ska samlas i stor skara och tycka och tänka saker vi tycker är galet.
Ren överlevnadsinstinkt antar jag.
Ett litet tillägg...
vad skulle ni säga om era män(sambos, pojkvänner etc. ) tog på sig en klänning när ni går ut på resturang/bio etc.?
Min dotters absoluta favvotröja nu är en med spindelmannen.. och hon ville ha cars-stövlar men hon har redan två par stövlar..
Överlag ärver mina barn en massa kläder både av tjejjer och killar och man kan lätt veta vad som kommer från killhem resp. tjejhem... sedan blandar vi hejvilt här!
vi har inga rosa grejer till vår son. varför? för att det är så det ser ut och har så länge jag kan minnas alltid varit så. sen vem som bestämt det eller varifrån det kommer kan jag inte uttala mig om.
sen om det är fel eller inte är en annan diskussion. jag tycker alla får göra som de vill och min son kommer få välja färger själv på sina grejer den dag han är stor nog att själv göra sina val. fram tills dess blir det inget rosa eller några klänningar här inte
om man nu tycker så här, så kan man väl få göra det utan att bli sågad?