• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Clarissa83
    LindaSundberg skrev 2009-05-21 22:17:11 följande:
    Men varför kalla dem son och dotter, pojke, flicka? Varför dela upp dem med något så enkelt som ord? De ska väl vara lika? Nee nu får vi hugga av våra söners snoppar och kalla alla för hen. Ingen ska ha ett eget namn som Amanda och Linus, nej alla ska vara lika. Hen 1, Hen 2, Hen 3.....
    Det finns ingen anledning före ca 12-15 års ålder att kalla barnet för något annat än Hen, nej Men sen kan man ha namnfest också, tillika som de slänger halmsäckarna alá hedenhös på brasan !
  • supersemlan
    RåsaPrinSessa skrev 2009-05-21 22:14:11 följande:
    Ett litet tillägg... vad skulle ni säga om era män(sambos, pojkvänner etc. ) tog på sig en klänning när ni går ut på resturang/bio etc.?
    Det får han göra om han vill, jag bryr mig inte ett jota om vad andra tycker och han bestämmer över sina egna kläder. Det skulle förvåna mig rätt mycket dock eftersom han är ganska fantasilös med sin klädsel (om än fantasifull på många andra sätt).
  • Fru waran
    supersemlan skrev 2009-05-21 22:16:55 följande:
    Fru waran skrev 2009-05-21 22:12:40 följande: OT - men om du inte tillåter kommentarer, hur vet du då om någon blir provocerad eller ens läser...?
    Kommentarer är tillåtna men jag godkänner de inte så de syns eller argumenterar tillbaka. Och om nån läser eller inte ser jag på beöksloggen. Men hur många som gör det eller inte, orka engagera mig typ. Så besatt är jag inte gjorde en tråd om det
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m43919933.html

samma ts som mitt blogginlägg fast där roade jag mig kungligt Jag har roligt åt att folk blir upprörda av ett så bagatellartat inlägg.
  • trädis
    Bonanza skrev 2009-05-21 22:15:42 följande:
    Men alltså: ni behöver inte köpa rosa saker till era söner. Ni behöver verkligen inte det.Men jag blir så otroligt förbannad på att era ungar sen går på TS och mitt barn och trycker ner dem i skorna. Och sen det som är ännu värre: att ni verkar tycka att de har RÄTT att göra det, eftersom våra barn är udda.Hur tänker ni då?
    va? men det är det väl ändå ingen som sagt?! alla är väl ändå rörande överens om att man inte lär sina barn att det är okej att trycka ner andra??

jag som tyckte jag hade läst igenom tråden...
    världens lyckligaste mamma
  • LindaSundberg

Ja jag läser alla inlägg.

Danitrass skrev 2009-05-21 22:21:14 följande:
    Men går du in för att missförstå? Läser du ens inläggen?
  • Signatur
    LindaSundberg skrev 2009-05-21 21:47:33 följande:
    Tror inte det kommer komma en dag då jag låter min lille gå i rosa skor med glitter på haha. Han kommer få välja fritt bland leksaker och kläder, förutom glitter,volanger, klännigar m.m. Rosa kan han få ha på sig, beror på vilken rosa och vad för klädesplagg. Klänning kan han få ha när han leker.
    Låter inte som ett särskilt "fritt" val tycker jag.

Du får välja vad du vill bara du inte väljer det och det och detta...
  • Danitra
    LindaSundberg skrev 2009-05-21 22:20:04 följande:
    Hmm okej, du får skriva och visa öppet att sättet du tycker är bättre, men vi som tycker annorlunda, vi eller våra barn ska bara hålla tyst? Jo men det låter väldigt bra det... Därför att han är en pojke såklart! Dessutom ser han mycket bättre ut i en gul eller röd body än i en illrosa body med glitter tryck på bröstet.
    Jag tycker bara det är en korkad ståndpunkt och jag vill utmana den, ifrågasätta den.
    Jag skulle inte ta på min bebis en illrosa body med glitter på. Jag hatar rosa och är inte så förtjust i glitter.
  • Sciarlotta
    RåsaPrinSessa skrev 2009-05-21 22:14:11 följande:
    Ett litet tillägg... vad skulle ni säga om era män(sambos, pojkvänner etc. ) tog på sig en klänning när ni går ut på resturang/bio etc.?
    Varför skulle jag bry mig?
    Han bryr sig inte om jag har på mig byxor och skjorta... {#lang_emotions_dreamer}
    Tax ska du ha
  • Helena Gordon

Barn är barn och barn kan "undra" kring saker som för dem är självklara just eftersom att föräldern kanske inte tänkt på att ha "alla-kan-ha-glittriga-skor" samtalet ännu. Det är inget samtal som har kommit som en självklarhet för mig liksom - vart bebisar kommer ifrån - varför pojkar har en snorre och inte fllickor osv - Men jag ska ta detta samtal med mina barn, för givetvis får de inte reta någon annan för vad de har på sig.

Vem vet, era söner med glittriga skor osv kanske retar ett annat barn för vad den har på sig?

Så det bästa vore ju om ALLA föräldrar då tog samtalet ang att ALLA får ha på sig VAD dom vill!

• Ord blind

Mamman utan barn skrev 2009-05-21 22:21:04 följande:

Inte jag heller.Men den dag dessa vuxna män går ut rosa klänningar och glitter i håret, kommer nog vi gamla traditionella stofiler börja tycka att det ser helt okej ut. Efter några hundra år eller så. Och sen kommer det inte förekomma kommentarer om skor och annat på dagis.
    Jag hade tittat om en TJEJ (kvinna) hade kommit i det, en vuxen, oavsett kön med glitter i håret är väl ändå lite väl åttiotal?
Svar på tråden NI förstör mitt barn!