• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Bonanza

Men alltså: ni behöver inte köpa rosa saker till era söner. Ni behöver verkligen inte det.

Men jag blir så otroligt förbannad på att era ungar sen går på TS och mitt barn och trycker ner dem i skorna. Och sen det som är ännu värre: att ni verkar tycka att de har RÄTT att göra det, eftersom våra barn är udda.

Hur tänker ni då?

• trädis
    RåsaPrinSessa skrev 2009-05-21 22:14:11 följande:
    Ett litet tillägg...vad skulle ni säga om era män(sambos, pojkvänner etc. ) tog på sig en klänning när ni går ut på resturang/bio etc.?
    hahaha det hade jag inte uppskattat direkt
    världens lyckligaste mamma
  • Clarissa83

Helena Gordon skrev 2009-05-21 22:11:04 följande:

.Tycker det blir sån hysteri kring detta ämne så det känns som man riskerar få en smäll på stan snart för att man klär sin grabb i blått istället för rosa !? Tycker de e helt Ok om man vill låta sin pojke ha glittriga skor, toffsar eller rosa tröja. Eller motsvarigheten på sin tjej. Men det verkar nästan som man anses vara diskriminerande för att man INTE gör det !?
    Exakt min point! Man ska vara så avig som möjligt, för det tycker dom är roligare än att vara "normal".. Där kom det ordet igen, skjut mej.
  • supersemlan

Fru waran skrev 2009-05-21 22:12:40 följande:

haha mitt blogginlägg var enbart av provokation, jag har inte tillåtit kommentarer Hade tråkigt en dag och ville uppröra utan att diskutera själv
    OT - men om du inte tillåter kommentarer, hur vet du då om någon blir provocerad eller ens läser...?
  • LindaSundberg

Men varför kalla dem son och dotter, pojke, flicka? Varför dela upp dem med något så enkelt som ord? De ska väl vara lika? Nee nu får vi hugga av våra söners snoppar och kalla alla för hen. Ingen ska ha ett eget namn som Amanda och Linus, nej alla ska vara lika. Hen 1, Hen 2, Hen 3.....

• Clarissa83
    Ett litet tillägg...vad skulle ni säga om era män(sambos, pojkvänner etc. ) tog på sig en klänning när ni går ut på resturang/bio etc.?
  • Fru waran
    Ett litet tillägg... vad skulle ni säga om era män(sambos, pojkvänner etc. ) tog på sig en klänning när ni går ut på resturang/bio etc.?
    jag skulle ringt psyk med en gång. Skulle min sambo gå i det skulle ha inte vara frisk. Han gillar manliga kläder och skulle aldrig gå i det. Ändrar han sig bara sådär har han fått en psykos och då gör jag allt för att han ska bli frisk igen
  • Abborren

Ta bort rosa och ljusblått så är saken ur världen. Menlösare färger får man väl leta efter, men tydligen är det nån slags sedvänja. Sen vad ungarna vill leka med är väl upp till dem, och de som har nåt att invända mot det kan väl ta sig i röven rent ut sagt.

• Helena Gordon
    LindaSundberg skrev 2009-05-21 22:17:11 följande:
    Men varför kalla dem son och dotter, pojke, flicka? Varför dela upp dem med något så enkelt som ord? De ska väl vara lika? Nee nu får vi hugga av våra söners snoppar och kalla alla för hen. Ingen ska ha ett eget namn som Amanda och Linus, nej alla ska vara lika. Hen 1, Hen 2, Hen 3.....
  • Danitra
    Helena Gordon skrev 2009-05-21 22:11:04 följande:
    Jag tycker inte att det är så himla konstigt att det finns någon slags könsfördelning egentligen. Med det menar jag inte att pojkar inte FÅR ha rosa eller att flickor inte FÅR klä sig i blått. Pojkar är pojkar och flickor är flickor, dem utvecklas olika. Min son började leka bil på ren automatik, men leker gärna för det med dammsugaren eller sitter och kammar mitt hår en hel kväll. Tycker det blir sån hysteri kring detta ämne så det känns som man riskerar få en smäll på stan snart för att man klär sin grabb i blått istället för rosa !? Tycker de e helt Ok om man vill låta sin pojke ha glittriga skor, toffsar eller rosa tröja. Eller motsvarigheten på sin tjej. Men det verkar nästan som man anses vara diskriminerande för att man INTE gör det !?
    Det är helt OK om någon inte köper glitterskor till sin son. Så länge dom visar att det är OK för pojkar att ha dom om dom vill.
    Min son har ofta "killkläder" på sig (eftersom vi får så mycket kläder från släktingar och vänner och dom köper "killkläder") och leker med bilar. Det är HELT OK. Men NÄR han väljer ett par glitterskor så är det LIKA OK!
Svar på tråden NI förstör mitt barn!