• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Labolinas

Vissa samhälleliga konventioner är inte för att ändras. Pojkar ska vara klädda som pojkar & flickor som flickor är min mening, utan att jag för den skull är ett pucko. Lika lite vill jag att en man ska vara klädd som en kvinna eller transa på min förskola eller att en man ska vänta barn bara för att han råkar ha varit kvinna tidigare i sitt liv. Livet har en mening som man & kvinna, inte som okönad.

• FannyGioia
    Labolinas skrev 2009-06-02 19:31:15 följande:
    Livet har en mening som man & kvinna, inte som okönad.
    Vad menas med detta?

Kan ni åtminstone försöka förstå skillnaden mellan biologiskt kön och genus?
  • Gladabarnensmamma

Varför är det så hemskt att det finns killar & tjejer? Vad är vitsen med att flumma till det för dagisungar? Skillnaden (och "rollerna") kommer ju ändå i skolan och har man då vuxit upp med glitterskor som kille kommer man nog få sig en ganska tuff skolstart...

• Labolinas
    FannyGioia skrev 2009-06-02 19:33:41 följande:
    Vad menas med detta?Kan ni åtminstone försöka förstå skillnaden mellan biologiskt kön och genus?
    Med det menas att det finns en orsak till att det finns man och kvinna och skillnader mellan könen. Okönat finns inte, i vart fall inte bland det mänskliga släktet.
  • Fridolino

varför får det inte finnas tjejkläder och killkläder??

• FannyGioia
    Labolinas skrev 2009-06-02 19:38:03 följande:
    Med det menas att det finns en orsak till att det finns man och kvinna och skillnader mellan könen. Okönat finns inte, i vart fall inte bland det mänskliga släktet.
    Det krävs en kvinna och en man för att ett barn ska bli till rent biologiskt, men vilka andra skillnader är oumbärliga?

Det finns människor som ligger någonstans mittemellan man och kvinna, så det stämmer inte att det är de enda varianterna av kön.
  • FannyGioia
    Fridolino skrev 2009-06-02 19:40:46 följande:
    varför får det inte finnas tjejkläder och killkläder??
    Har du läst tråden?

För att det styr in barnen i könsstereotypa roller helt i onödan.
  • 3busungar

jag har både en dotter o 2 pojkar
    o jag har då aldrig sagt till min dotter att en pojke inte får ha något med hello kityt.
    skulle hon säga så ,så är det hennes egna ord.
    hennes uppfattning.
    hon är 6år o har redan koll på vad killar brukar o inte..
    allt som barn gör är inte alltid föräldrarnas fel..

• Emmel
    FannyGioia skrev 2009-06-02 18:45:06 följande:
    Vanligare, ja. Men att säga att något är mer normalt lägger en värdering i barnets val av kläder och det är inte okej.
    Ok, jag förstår vad du menar... men jag håller inte med.
  • Dorian Ertymexx
    Labolinas skrev 2009-06-02 19:38:03 följande:
    Ehm, jo. Och framför allt finns det inget som manliga och kvinnliga kläder. Det är bara ett påfund.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!