• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • hannaliza
    Labolinas skrev 2009-06-02 19:38:03 följande:
    Med det menas att det finns en orsak till att det finns man och kvinna och skillnader mellan könen. Okönat finns inte, i vart fall inte bland det mänskliga släktet.
    sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualitet
    www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/artikel_324814.svd

ca 0.5 - 1% av alla barn som föds räknar du alltså bort från det mänskliga släktet?

Schysst!

Men det är ju inte det det gäller här heller... det gäller konventioner kring hur man klär barn utifrån deras kön (eller väljer att inte göra det). Vi som väljer att låta bli (mer eller mindre) är så illa tvugna att lära våra barn att förhålla sig till er andra. Ger ni andra bara era barn ett okej förhållningssätt till mina så struntar jag i hur era barn är klädda. Möjligen tycker jag synd om dem om jag märker att de har en längtan som är undertryckt.
  • Henrik33

Så fort mina flickor inte har tjejkläder utan jeans och nån tuff tröja så tror alla att de är pojkar. Sjukt.

• Bina75
    Henrik33 skrev 2009-06-03 11:33:32 följande:
    Så fort mina flickor inte har tjejkläder utan jeans och nån tuff tröja så tror alla att de är pojkar. Sjukt.
    Samma här. Min man vart skit arg många ggr när han var föräldraledig och ute på fik i centrum el promenad i området. Var och varannan som stannade och tittade på lilltjejen frågade alltid vad han heter eller hur gammal han är...bara för att lilltösa hade röd tröja med en nallebjörn och beiga byxor, fast sittvagnen var knall rosa och svart. Eller när hon hade blå jeans och en grön t-shirt...alltid samma sak.

Om man är osäker och alltid tror det är ett visst kön pga färg - så fråga heller vad barnet heter eller hur gammalt är barnet, fler alt finns än säga fel kön och ta för givet att det är visst kön pga färger.

Om nästa barn blir en kille vägrar han att låta pojken åka i lilltjejens rosa sittvagn. Alla trodde att tjejen var en kille trots detta, så nu köper han alltid tjej tjej tjej tjej betoning på ytterligare tjejiga kläder osv för att ingen ska ta fel (han tar verkligen illa upp). Och blir det en pojk så ska allt vara pojkaktigt så det inte kan tas fel igen säger han.

Själv bryr jag mig inte så mycket utan säger bara att hon är si och så gammal och heter osv...när jag klär dottern så får hon väldigt blandade kläder på sig, dock inte som sagt när maken gör iordning henne. Han blev verligen trött på dessa misstag om könet och att folk tar förgivet så mycket.

Ja alla är vi olika.
  • Henrik33

Det verkar dock vanligare att flickor kläs i killkläder än tvärtom

• Pallas
    Henrik33 skrev 2009-06-03 11:47:38 följande:
    Det verkar dock vanligare att flickor kläs i killkläder än tvärtom
    Väldigt få verkar fundera över orsaken till det.
  • Vilja78

Hur kommer det sig att föräldrar som har den här konservativa bilden av hur barn ska klä sig aldrig har några argument för VARFÖR de tycker så mer än att det är deras åsikt. Det är ju just det som avslöjar trångsyntheten och bristande intelligensen. Man har helt enkelt aldrig brytt sig om att analysera närmare eller ifrågasatt VARFÖR man har den åsikten. Kritiskt tänkande och ifrågasättande är två hörnstenar hos en intelligent person.

• Cocarola

Jag har precis den senaste veckan upplevt samma sak som TS: sonen har varit ledsen för att han fått nedlåtande kommentarer om sin klädsel/leksaker när han haft något rosa (skjorta, penna etc).

Tidigare så har det varit någon enstaka förvånad kommentar som han enkelt bemött med att "killar kan visst", men nu ville han plötsligt inte låna kompisens rosa sparkcykel när han skulle till dagis. Efter lite samtal visade det sig att det berodde på att flickorna skrattade åt honom. Pojkarna sa inget.

I Danitrass ts är det flickor som kommenterar pojkarnas val - kan det vara så att flickorna vill försvara det som de nu uppfattar som "sitt revir"? Varför är pojkarna mer toleranta?

Jag trodde nog att det i detta fall skulle vara tvärtom ifall något barn sa något, att pojkarna inte skulle gilla att någon av deras eget kön gick utanför normen och att flickorna skulle applådera den goda smaken ; )

Vad hände med mottot "du kan bli vad du vill bara du jobbar hårt"? Hur ska pojkar kunna drömma om att bli barnmorskor (eller något annat tidigare kvinnodominerat yrke) när de inte ens får ha glitterskor utan att bli nedtryckta av andra små barn.

• Turran
    Vilja78 skrev 2009-06-03 12:11:19 följande:
    Hur kommer det sig att föräldrar som har den här konservativa bilden av hur barn ska klä sig aldrig har några argument för VARFÖR de tycker så mer än att det är deras åsikt. Det är ju just det som avslöjar trångsyntheten och bristande intelligensen. Man har helt enkelt aldrig brytt sig om att analysera närmare eller ifrågasatt VARFÖR man har den åsikten. Kritiskt tänkande och ifrågasättande är två hörnstenar hos en intelligent person.
    Det var mig ett fördomsfullt inlägg! Personligen ser jag oförmågan att förstå varför föräldrar väljer kläder med könet i åtanke som ett typexempel på att inte tänka längre än näsan räcker.
  • Vilja78
    Turran skrev 2009-06-03 15:19:29 följande:
    Det var mig ett fördomsfullt inlägg! Personligen ser jag oförmågan att förstå varför föräldrar väljer kläder med könet i åtanke som ett typexempel på att inte tänka längre än näsan räcker.
    Jag förstår varför man gör det! Jag är nyfiken på vad som ligger bakom det men det är det ingen som vill argumentera för. Jag förstår inte varför man inte kan ifrågasätta sitt eget sätt att tänka. Jag ifrågasätter konstant mitt eget sätt att tänka och agera. Allt för att jag är nyfiken på varför jag handlar som jag gör och hur mycket jag bara agerar så som "samhället" har lärt mig. Det verkar ju totalt tabu när det gäller de som har åsikten att "pojkar ska klä sig som pojkar och flickor som flickor". Ingen vill ju resonera kring VARFÖR man har den åsikten eller fundera mer på vad det innebär.
  • Milkina cerka
    Vilja78 skrev 2009-06-03 16:59:51 följande:
    Jag förstår varför man gör det! Jag är nyfiken på vad som ligger bakom det men det är det ingen som vill argumentera för. Jag förstår inte varför man inte kan ifrågasätta sitt eget sätt att tänka. Jag ifrågasätter konstant mitt eget sätt att tänka och agera. Allt för att jag är nyfiken på varför jag handlar som jag gör och hur mycket jag bara agerar så som "samhället" har lärt mig. Det verkar ju totalt tabu när det gäller de som har åsikten att "pojkar ska klä sig som pojkar och flickor som flickor". Ingen vill ju resonera kring VARFÖR man har den åsikten eller fundera mer på vad det innebär.
    Tittar du tidigare i denna tråden så är vi några stycken som haft det jobbigt j u s t för att vi haft annorlunda kläder. Jag talar för mig själv nu, jag skyddar mina barn från att behandlas som jag blev(mobbad o. utstött pga. kläder). Dvs de får ha kläder som av de flesta anses normala för sitt kön o. som inte "sticker ut".
Svar på tråden NI förstör mitt barn!