• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Danitra
    Mamman utan barn skrev 2009-05-21 21:21:07 följande:
    Om någon skulle fråga mig om könet på mitt barn då jag klätt det i klänning och hårspännen kommer jag tro denne vara en idiot. Bara en reflektion på inlägget.
    Tur att jag vet att jag inte är det.
    Men visst, ser jag att det är en superkonservativ lattemorsa som lyfter upp en unge i klänning - då drar jag mina slutsatser.
  • laven

Då får väl sonen skaffa sig lite stake?

När min mellanpojk var 3 år klädde han ut sig i förskolan med snygga juveler och stora örhängen. Några av tjejerna som var i skolan sade till honom att pojkar inte kan ha örhängen.
    "Det kan de visst - det har min pappa" svarade sonen och lekte obekymrat vidare.

• Clarissa83

Mamman utan barn skrev 2009-05-21 21:21:07 följande:

Om någon skulle fråga mig om könet på mitt barn då jag klätt det i klänning och hårspännen kommer jag tro denne vara en idiot. Bara en reflektion på inlägget.
    Haha tack..
  • closetomyheart
    L E A skrev 2009-05-21 21:04:34 följande:
    Dom som inte delar din uppfattning brister inte i mina ögon. Det är du som förälder som brustit i din uppfostran. Det är du som ska tala om för ditt barn vad som gäller och vägleda han. Om din son har på sig kjol tycker jag att du först å främst kan börja med sonens far. Han ska väl va en bra förebild för sin son. Köp en rosa t-shirt med glitter på till pojkens far, ett par rosa solglasögon och en knall rosa handväska, skicka sen han till jobbet. Börja i den ändan först.... DÅ kan du alltid säga till din son vad han än har på sig att "strunta i vad dom andra tycker för din pappa har också sånt"
    Du har aldrig hört talas om gruppsykologi och grupp-tryck va?
    Att lägga skulden på pojkens mamma för att andra vuxna lär sina barn stereotypa könsrollsmönster är så galet som det bara kan bli.
    Ja varje förälder kan göra allt som står i deras makt för att deras egna barn ska ha ett gott självförtroende och klara av att möta svårigheter, MEN det finns ingen förälder som kan stärka sitt barn så mycket att det TS pratar om går oberört förbi det barn som utsätts för detta, frmaförallt om det ständigt upprepas av de barn OCH vuxna somm finns runtomkring.
    Var med och påverka föräldrar att de ska släppa på dessa könsrollsmönster i stället för att skuldbelägga föräldern till pojken som vill ha glittriga skor eller rosa kläder
    Vart du än går är du där
  • Danitra
    laven skrev 2009-05-21 21:22:57 följande:
    Då får väl sonen skaffa sig lite stake? När min mellanpojk var 3 år klädde han ut sig i förskolan med snygga juveler och stora örhängen. Några av tjejerna som var i skolan sade till honom att pojkar inte kan ha örhängen. "Det kan de visst - det har min pappa" svarade sonen och lekte obekymrat vidare.
    Jo, och som tur är så har han det än så länge. Han svarade "Jo, jag kan det. Jag (be)stämmer det!"
    Men även om han skiter i andras åsikter nu som kommer inte det hålla för alltid.
  • Clarissa83
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:19:06 följande:
    OK, men om vi skulle mötas så skulle jag ändå fråga om könet på ditt barn.
    Och när vi ändå tydligen är outtalat inne på det ämnet, så ska du väl inte alls fråga vad det är för kön på mitt barn eftersom det inte är av avgörande betydelse? Eventuellt fråga namnet.
  • Fru waran
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:20:34 följande:
    JAG tycker att det är fel. Men det är många saker jag tycker är fel. Jag anser ändå att man ska lära sig att även om man själv ogillar nåt eller tycker nåt är fel så kan man acceptera att andra har det. Jag sätter inte på min son flickkläder men vill du göra det, fine inte mitt problem men man måste acceptera att alla gör sitt val. Det får barn lära sig.
  • vermilion

Samma här, min son har lärt sig av flickorna att killar kan inte ha rosa eller lila, killar kan inte ha långt hår eller örhängen och killar kan inte ha nagellack.
    Som tur är så är lila hans absoluta älsklingsfärg så dom kläderna väljer han ändå.

Adam och pyret ♥
  • Danitra
    Beyond Eternity skrev 2009-05-21 21:23:32 följande:
    Du har aldrig hört talas om gruppsykologi och grupp-tryck va? Att lägga skulden på pojkens mamma för att andra vuxna lär sina barn stereotypa könsrollsmönster är så galet som det bara kan bli. Ja varje förälder kan göra allt som står i deras makt för att deras egna barn ska ha ett gott självförtroende och klara av att möta svårigheter, MEN det finns ingen förälder som kan stärka sitt barn så mycket att det TS pratar om går oberört förbi det barn som utsätts för detta, frmaförallt om det ständigt upprepas av de barn OCH vuxna somm finns runtomkring. Var med och påverka föräldrar att de ska släppa på dessa könsrollsmönster i stället för att skuldbelägga föräldern till pojken som vill ha glittriga skor eller rosa kläder
    Exakt!
    Jag gör mitt till genom att visa som vuxen att det är OK med glitter på pojkar och Spindelmannenkläder på tjejer. Jag gjorde mitt till på dagis genom att förklara för tjejen att det faktiskt är jättesnyggt med glitter - på både killar och tjejer.
  • Clarissa83
    laven skrev 2009-05-21 21:22:57 följande:
    Då får väl sonen skaffa sig lite stake?När min mellanpojk var 3 år klädde han ut sig i förskolan med snygga juveler och stora örhängen. Några av tjejerna som var i skolan sade till honom att pojkar inte kan ha örhängen. "Det kan de visst - det har min pappa" svarade sonen och lekte obekymrat vidare.
    Lol! Och min flicka kommer ha tuppkam, för det har pappa hennes haha! Hmm.. Verkar bli androgynt det här.. Rosa klänning i svart tuppkam..
Svar på tråden NI förstör mitt barn!