• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • closetomyheart
    Lusse skrev 2009-05-21 21:03:55 följande:
    jag vet jätte många småkillar som vill ha klänning, vill dom ha det så fick dom väl det då :P där emot ska jag nog lära min son/dotter skillnaden mellan manligt och kvinnligt men det har ju inte å göra med om de har långt hår och/eller rosa kläder.. :P
    Hm..? blev väldigt nyfiken på vad exkat det är du tänker på när du säger att du ska lära din son/dotter skillnaden mellan manligt och kvinnligt... VAD är manligt och VAD är kvinnligt?
    Vart du än går är du där
  • Falumamman

bry dig inte om vad andra tycker. låt han ha hello kitty saker om han vill, vad spelar det för roll?
    min dotter har  "killkläder" så varför ska inte killar kunna ha "tjejkläder"?
    tids nog ändrar han sig nog ändå

Moa 050811, Simon 080702
  • Clarissa83
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:10:58 följande:
    Man frågar väl alltid om könet på spädbarn eftersom det inte går att se på dom?
    Vet inte riktigt hur jag svara utan att bli helsågad, för jag är absolut för att uppmuntra både tjej och killprylar för båda könen. Men det ska synas att mitt barn är flicka tills hon själv kan påvisa det...
  • Fru waran

Tycker att det är löjligt, alla uppfostrar sina barn olika. Bara för att några tycker det är okej med glitter på pojkar måste inte alla tycka det. Och alla som inte tycker det har rätt till det. Men det ger inte barn rätt att reta den som har det. Det är samma med överviktiga barn. Jag ger mina barn en bra kost för att de inte ska bli överviktiga, men bara för att jag gör det betyder det inte att de har rätt att reta tjocka personer. Övervikt och glitter är inte samma sak, tog bara den jämförelsen med poängen att bara för att man själv inte har nåt så är det inte okej att retas. Men mina barn har inte flickkläder för jag tycker inte att det är passande men de har inte rätt att mobba någon för det.

• Danitra
    Falumamman skrev 2009-05-21 21:17:28 följande:
    bry dig inte om vad andra tycker. låt han ha hello kitty saker om han vill, vad spelar det för roll? min dotter har  "killkläder" så varför ska inte killar kunna ha "tjejkläder"? tids nog ändrar han sig nog ändå
    JAG bryr mig inte om vad dom tycker. Problemet är att min som kommer bry sig.
    Visst, jag ska göra mitt för att lära honom att gå sin egen väg - men det tar honom bara en viss bit på vägen.
  • Danitra
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 21:18:13 följande:
    Vet inte riktigt hur jag svara utan att bli helsågad, för jag är absolut för att uppmuntra både tjej och killprylar för båda könen. Men det ska synas att mitt barn är flicka tills hon själv kan påvisa det...
    OK, men om vi skulle mötas så skulle jag ändå fråga om könet på ditt barn.
  • Danitra
    Fru waran skrev 2009-05-21 21:18:23 följande:
    Tycker att det är löjligt, alla uppfostrar sina barn olika. Bara för att några tycker det är okej med glitter på pojkar måste inte alla tycka det. Och alla som inte tycker det har rätt till det. Men det ger inte barn rätt att reta den som har det. Det är samma med överviktiga barn. Jag ger mina barn en bra kost för att de inte ska bli överviktiga, men bara för att jag gör det betyder det inte att de har rätt att reta tjocka personer. Övervikt och glitter är inte samma sak, tog bara den jämförelsen med poängen att bara för att man själv inte har nåt så är det inte okej att retas. Men mina barn har inte flickkläder för jag tycker inte att det är passande men de har inte rätt att mobba någon för det.
    Men hur kan det INTE vara OK med glitter på pojkar?
    Och även om du säger att man inte ska mobbas så säger du ändå samtidigt att det är något fel med ha glitter som pojke. Vilket dina barn förstår och vidarebefodrar på dagis/skola.
  • maria204

Min son har också Hello Kittykläder. Han väljer kläder efter vem han ser upp till. Ibland tjejer, ibland killar. Jag håller helt och hållet med om att det är vi föräldrar som måste visa att det är ok att ha glitter, rosa osv även som killar. Precis som tjejer också ska få ha Spiderman, blått, Blixten osv på sina kläder.

• Mamma 2b

Om någon skulle fråga mig om könet på mitt barn då jag klätt det i klänning och hårspännen kommer jag tro denne vara en idiot.
    Bara en reflektion på inlägget.

• supersemlan

L E A skrev 2009-05-21 21:04:34 följande:

Dom som inte delar din uppfattning brister inte i mina ögon. Det är du som förälder som brustit i din uppfostran. Det är du som ska tala om för ditt barn vad som gäller och vägleda han. Om din son har på sig kjol tycker jag att du först å främst kan börja med sonens far. Han ska väl va en bra förebild för sin son. Köp en rosa t-shirt med glitter på till pojkens far, ett par rosa solglasögon och en knall rosa handväska, skicka sen han till jobbet. Börja i den ändan först.... DÅ kan du alltid säga till din son vad han än har på sig att "strunta i vad dom andra tycker för din pappa har också sånt"
    L E A skrev 2009-05-21 21:13:05 följande:
    Man kan forma SITT eget barn inte alla andras!
    Hmm... man formar inte sina barn, det gör de så bra alldeles själva. Barnen snappar givetvis upp av omgivningen vad som går för sig och inte när man är pojke eller flicka och börjar sedan agera därefter. Det har inte ett dugg med att göra om de manliga förebilderna bär feminina kläder till jobbet eller inte, det har att göra med hur omvärlden reagerar på de val som de själva gör - och vilken självkänsla och styrka de har, om de sedan orkar gå mot strömmen eller väljer att följa med.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!