• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Danitra
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 21:24:53 följande:
    Och när vi ändå tydligen är outtalat inne på det ämnet, så ska du väl inte alls fråga vad det är för kön på mitt barn eftersom det inte är av avgörande betydelse? Eventuellt fråga namnet.
    Det är så mycket lättare rent språkmässigt. Eftersom "hen" ännu inte är ett etablerat ord.
  • laven
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:27:17 följande:
    Det är så mycket lättare rent språkmässigt. Eftersom "hen" ännu inte är ett etablerat ord.
    Jo, på engelska. Ha ha.
  • supersemlan

Fru waran skrev 2009-05-21 21:18:23 följande:

Men mina barn har inte flickkläder för jag tycker inte att det är passande men de har inte rätt att mobba någon för det.
    Dina barn mobbar säkert ingen annan för att de har "fel" kläder men lyckas formodligen ändå förmedla sina värderingar till dem. Betydligt oskyldigare kommentarer än mobbning kan ställa till med skada.

Inte för den skull sagt att du eller någon annan därför måste bryta mot normerna vad gäller era barns klädsel, bara tänk på vad ni säger till era barn om vad som passar sig eller inte på en pojke/flicka.
  • Mamma 2b
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 21:24:53 följande:
    Och när vi ändå tydligen är outtalat inne på det ämnet, så ska du väl inte alls fråga vad det är för kön på mitt barn eftersom det inte är av avgörande betydelse? Eventuellt fråga namnet.
    Precis! Det ska ju räcka med att se att du har en människo varelse i vagnen. Vid namn Kalle. Sen om Kalle är av pojk kön eller flick kön är totalt orelevant.
  • IlsaBlackWidow

Urk, jag har också börjat bli förbannad på idioter som tvingar på barnen vad flickor och pojkar kan- och inte kan ha på sig, leka med osv.

Har allt oftare börjat höra sådant från de äldre barnen på nya avdelningen (3-5 år). Jätte tråkigt att min pojke ska behöva höra sånt urbota korkat skitsnack.

• Danitra
    Mamman utan barn skrev 2009-05-21 21:29:59 följande:
    Precis! Det ska ju räcka med att se att du har en människo varelse i vagnen. Vid namn Kalle. Sen om Kalle är av pojk kön eller flick kön är totalt orelevant.
    Rent språkligt underlättare det att veta könet. Sen spelar inte könet någon roll förren i tonåren.
  • Ärla Minou

L E A skrev 2009-05-21 21:04:34 följande:

Dom som inte delar din uppfattning brister inte i mina ögon. Det är du som förälder som brustit i din uppfostran. Det är du som ska tala om för ditt barn vad som gäller och vägleda han. Om din son har på sig kjol tycker jag att du först å främst kan börja med sonens far. Han ska väl va en bra förebild för sin son. Köp en rosa t-shirt med glitter på till pojkens far, ett par rosa solglasögon och en knall rosa handväska, skicka sen han till jobbet. Börja i den ändan först....DÅ kan du alltid säga till din son vad han än har på sig att "strunta i vad dom andra tycker för din pappa har också sånt"
    Barn tar inte bara efter sina föräldrar. Kamratgruppen/barngruppen på dagis har större inflytande än föräldrar har vad gäller kläder etc. Så vad pappa gör eller inte gör på klädområdet lär vara ointressant.
  • Clarissa83
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:27:17 följande:
    På finska är "hän" ord för både henne och honom. Borde kanske införskaffas då om det inte har någon djupare innebörd.
  • bigmomma

Visst är det tråkigt när sånt händer Min äldsta pojke har älskat lila, rosa och glitter tills nu för tag sedan när han är helt övertygad om att det bara är tjejer som har sånt. Jävla skit-föräldrar som bankar in sånt i skallen på sina barn *argh*

• Mamma 2b
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:30:56 följande:
    Rent språkligt underlättare det att veta könet. Sen spelar inte könet någon roll förren i tonåren.
    Jaha det är alltså först under puberteten som det är okej att tala om det faktum att det finns två kön bland oss homo sapiens?
Svar på tråden NI förstör mitt barn!