• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Fru waran

L E A skrev 2009-05-21 21:50:43 följande:

Vi kan ju i tråden börja med att respektera att alla inte tycker som TS och att ingen kan skriva manus till någon annan om vad denne ska tycka.
    låter med bra tror du att det skulle funka på fl?? det tror inte jag men tanken var god
  • LindaSundberg

Härligt :)

Fru waran skrev 2009-05-21 21:49:18 följande:

en mamma med en sund åsikt (enligt mig) gott
  • Bonanza

Åh vad jag håller med!

Och vet ni vad? Jag börjar fan tröttna. Jag är så förbannat trött på att alla föräldrar tycker att deras barn har RÄTT att tycka att det är konstigt. Att deras barn har RÄTT att kommentera min sons pippitofsar. Att deras barn har RÄTT att retas lite, att pika lite, att tycka att han är konstig.

Så jag ska börja säga åt honom att säga tillbaka. Jag tänker bli precis en likadan morsa som de andra. Jag tänker se till MITT barn och HANS självkänsla, och jag tänker se till att han hävdar sig mot alla skitungar som tycker att de har RÄTT att säga vad de vill.

Så snart kommer de få svar som "jaha? Jag har rosa skor och du är tjock" eller "Jag kanske har pippitofsar, men jag har i alla fall inte blöja fortfarande" eller "Du är ju för dum för ditt eget bästa"

För är det inte såna föräldrar vi alla ska vara? Tycka att våra barn ska ha rätt att påpeka det som är lite konstigt? Det verkar ju så.

• LindaSundberg

Därför att det är min och sambons åsikt :)

Danitrass skrev 2009-05-21 21:48:16 följande:
    Varför?
  • L E A

Ts, jag får en känsla av att du tagit detta hårdare än din son. Varför inte bara tala om för sonen hur det är och se hur det hela utvecklar sig. Jag tror att barnen sköter detta bäst själva men att det är föräldrarna som gör dom stora sakerna av det.

• Clarissa83
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:47:17 följande:
    För att jag inte vill att andra barn ska dissa min sons skor?
    Nej absolut inte. Jag hade för mej att det var du som skrev om den blå dressen i barnvagnen och fick det intrycket, gick tillbaka ett gäng sidor och såg att det inte var du som skrivit det Ursäkta.
  • supersemlan

Fru waran skrev 2009-05-21 21:46:10 följande:

Haha, tyck det du, det är bara du som lider av det
    Nja, det beror väl på vad du menar och hur man definierar "lider". Jag lider inte det minsta av att tycka någonting.

Men om du menar att det bara är jag som lider av att dina (och andras) värderingar begränsar barnens handlingsutrymme tror jag allt att du har fel, även om barnen som lider av det (uppenbarligen inte din egen gosse då, som allt är en "riktig" pojke) knappast själva är särskilt medvetna om att de lider. (fundera på den ett tag du...) Men jag är säker på att ts gosse lider en del av att inte längre kunna känna samma stolthet över sina skor som tidigare.

Och jag menar allvar, även om det inte är särskilt blodigt.
  • Danitra
    Mamman utan barn skrev 2009-05-21 21:52:33 följande:
    Vad händer om en tjej på din sons förskola kommer och säger att din sons blåa tröja är ful och bara passar på bussförare. Är det lika hemskt? Ska vi bara bry oss när det gäller genus eller ska vi uppfostra små robotar som bara säger vad som är PK?!
    Eftersom det är en sådan absurd åsikt så skulle det inte vara lika illa. Men om den var lika utbredd som kill-/tjejkläder så skulle jag reagera.
    Du har aldrig tänkt på att det kan ligga en hel del vett och förnuft i det som är PK?
  • Mamma 2b
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:55:00 följande:
    Är det otänkbart att något barn skulle säga att din son har en ful blå tröja? Glöm bussföraren.
    Det lär hända, men jag tror inte du kommer skriva på fl om det.
  • Danitra
    L E A skrev 2009-05-21 21:53:52 följande:
    Ts, jag får en känsla av att du tagit detta hårdare än din son. Varför inte bara tala om för sonen hur det är och se hur det hela utvecklar sig. Jag tror att barnen sköter detta bäst själva men att det är föräldrarna som gör dom stora sakerna av det.
    Min son skiter fullständigt i detta än så länge. Tyvärr är jag så gammal att jag gått hela vägen genom gundskolan och vet vad som väntar. 
    En dag börjar man ta åt sig av åsikterna, man börjar inse att man är konstig och man börjar välja bort saker man tycker om för att kunna passa in.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!