• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Danitra
    LindaSundberg skrev 2009-05-21 21:58:08 följande:
    Kommer min lille bli retad av era barn i framtiden för att han inte har glittriga skor nu?
    Nej, min son får lära sig att vissa skor har glitter - andra inte. En del gillar skor med glitter - andra inte.
    Skitsamma vilket kön man har.
  • Fru waran
    Kommer min lille bli retad av era barn i framtiden för att han inte har glittriga skor nu?
    nope, inte av min son. Lär honom att även om man själv tycker det är knäppt får man acceptera att andra har det.
  • Clarissa83
    Ssnuttan skrev 2009-05-21 21:58:12 följande:
    Min son får ha på sig precis vad han vill det finns inget som är rätt eller fel bara någon som bestämt att rosa är mer tjejigt och blått mer killigt, tycker det är helt sjukt!!!!
    Tycker du det är helt sjukt att klänning är mer tjejigt också?
  • Danitra
    Men jag vet inte vad Bonanzas son kommer säga dock.
  • Ord blind
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 21:09:22 följande:
    Ord blind skrev 2009-05-21 21:02:43 följande:
    Skulle någon fråga vad det är för kön på ditt barn skulle du väl ändå också tycka det var obekvämt? Eller är det värre/lika illa som att ta för givet det är en pojke i blå dress?
    Nej, jag har inget emot att folk frågar, det går inte att se någon skillnad när dom är så små, så det är helt naturligt.
  • Danitra
    Helena Gordon skrev 2009-05-21 21:59:49 följande:
    Jag har ofta valt ganska neutrala kläder till min dotter, spec när hon var bebis. De där riktigt "flickiga" kläderna var oftast gåvor. Men nu väljer hon själv "flickiga" kläder och har nog åsikter om vad som är för Pojkar och vad som är för Flickor. Det är inget som jag uppfostrat henne till att tycka. Så det behöver inte alls vara föräldrarna som "lärt" sina barn det. Det är så "världen ser ut" ...
    Nej, det är  andra barn och vuxna som har lärt henne det. Tyvärr.
  • Sciarlotta

Jag är smått less på denna könsfördelning. På dagiset vi hade innan vi flyttade (storebror var 2 år då) gick det 8 flickor och 8 pojkar. Det fanns åtta krokar för regnställ i hallen, så personalen delade upp så attdet var en flicka och en pojke på varje krok. Enda kroken som det kunde uppstå förvirring på var på min sons; för där hängde det två röda regnställ, inte ett blått och ett rött... {#lang_emotions_undecided}

Tax ska du ha
  • L E A

Världen och livet är lurigt som sjutton, men jag är övertygad om att tryggheten för ditt barn är du och barnets far. När barnen blir äldre gör dom trots allt som dom vill och brukar oftast stå för det.

• supersemlan
    Nix, varför skulle han bli det? Alla barnkläder (dvs oavsett könskodning) passar på alla barn och det är den värderingen "vi" vill förmedla.
  • Bonanza
    Danitrass skrev 2009-05-21 22:01:01 följande:
    Men jag vet inte vad Bonanzas son kommer säga dock.
    Han kommer säga något jävligt smartass och elakt bara för att hävda sig själv. Jupp, så ska jag uppfostra honom. Känns jättesunt.

(Ungjäkeln är ju så snäll så att klockorna stannar, så han kommer ju vägra. Jag får satsa på lillasyrran istället)
Svar på tråden NI förstör mitt barn!