• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Danitra
    Bite me skrev 2009-05-21 20:59:09 följande:
    Nej, allvarlig, jag kan förstå hur irriterande det är. Jag var på föräldramöte i veckan och där satt personal och föräldrar och trodde på djupaste allvar att killar föddes med preferensen att gilla bilar och flickor att gilla dockor. När någon skrattande sa att då kan vi ju låta pojkarna klä sig i kjol skrattade alla andra, så löjligt tyckte de att tanken var. Detta gjorde mig otroligt ledsen och förklrade så mycket. Min son ville ha på sig sin systers rosa strumpbyxor i måndags, varpå jag sa att det fick han, men då behövde han ha en kjol eller klänning till, då lade han ner planerna på strumpbyxorna. (jag har samma kjol/klänningkrav åt döttrarna när de vill ha strumpbyxor, blir halvklätt annars tycker jag.) Han har någon gång sagt att rosa är en tjejfärg, och min son älskar allt rosa, men det är också det enda. Annars har han inte än blivit så påverkad, men jag vet att det kommer, och jag ser att det gör honom lite ledsen att inte få klä sig i rosa, men vad gör man, jag vill ju inte att han ska bli retad heller.
    Jag blir så ledsen när jag tänker på att den dagen kommer komma för min son också. Än så länge bryr han sig inte men tids nog kommer kommentarerna och kompistrycket göra sitt.
  • Bite me
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:04:39 följande:
    Jag blir så ledsen när jag tänker på att den dagen kommer komma för min son också. Än så länge bryr han sig inte men tids nog kommer kommentarerna och kompistrycket göra sitt.
    Jag blir också ledsen, konstigt nog var jag en av DOM, tills jag såg att min son verkligen gillade rosa och glitter och klänningar. Jag vill ju se honom lycklig, och det gör honom lycklig, och någon logoskt förklaring till varför en pojke inte ska få göra de valen, det finns ju inte. TRåkigt, jättetråkigt.
  • Danitra
    L E A skrev 2009-05-21 21:04:34 följande:
    Dom som inte delar din uppfattning brister inte i mina ögon. Det är du som förälder som brustit i din uppfostran. Det är du som ska tala om för ditt barn vad som gäller och vägleda han. Om din son har på sig kjol tycker jag att du först å främst kan börja med sonens far. Han ska väl va en bra förebild för sin son. Köp en rosa t-shirt med glitter på till pojkens far, ett par rosa solglasögon och en knall rosa handväska, skicka sen han till jobbet. Börja i den ändan först.... DÅ kan du alltid säga till din son vad han än har på sig att "strunta i vad dom andra tycker för din pappa har också sånt"
    Min man är ett offer för sin uppfostran, jag vill inte att min son ska genomlida desamma.
  • L E A

Om han har varit ett offer så behöver han inte vara det livet ut, för sin sons skull kan han ändra sig. Man ska alltid börja inom kretsen av dom närmaste för det är oftast dessa som är barnens förebilder!

• Danitra
    skanejossa skrev 2009-05-21 21:03:30 följande:
    hörde från en mamma när dom skolade in sin dotter på en förskola här i stan så hade fröken som ska vara pedagogisk sagt till flickan "Nä kom här, här ska du leka bland dockorna, killar leker med bilar" hade ja varit i den sitsen hade ja tagit mitt barn o gått därifrån, anmält henne till rektorn/föreståndaren, men denna mamma gjorde inget hon blev lite chockad tror ja men barnet började iaf på förskolan, de skulle ja aldrig tillåtit
    Jag hade ansökt om ny plats på en gång.
    Pedagogerna lägger som tur är ingen vikt eller åsikt i hans kläder, frisyr eller liknande.
  • Clarissa83

Ord blind skrev 2009-05-21 21:02:43 följande:

Det börjar redan i spädbarnsåldern; -Vilken söt lite grabb, vad heter HAN? säger dom till min TJEJ bara för att hon har mörkblå mysdress och babyblå filt. Jag säger det samma: TACK FÖR FAAAAN!!!
    Skulle någon fråga vad det är för kön på ditt barn skulle du väl ändå också tycka det var obekvämt? Eller är det värre/lika illa som att ta för givet det är en pojke i blå dress?
  • Tygtiiger

TS: min son går i Hello Kitty keps och sandaler med eldsflammor och tackochlov så går vi på ett dagis där ungarna inte kommenterar ettdera.

(LEA: bär du knallrosa kjol och glitterväska på jobbet? Inte? Men ändå låter du en ev dotter bära detsamma? Men om en SON ska få göra det så måste ovillkorligen hans far göra sammalunda? Min man skulle inte drömma om att visa sig ute i vare sig hello kittykeps eller sandaler med eldsflammor, men det hindrar ju inte fyraåringen.)

• Danitra
    Bite me skrev 2009-05-21 21:06:35 följande:
    Jag blir också ledsen, konstigt nog var jag en av DOM, tills jag såg att min son verkligen gillade rosa och glitter och klänningar. Jag vill ju se honom lycklig, och det gör honom lycklig, och någon logoskt förklaring till varför en pojke inte ska få göra de valen, det finns ju inte. TRåkigt, jättetråkigt.
    Han får ju så mycket mer att välja på när det både finns Hello Kitty, Spindelmannen, bilar och glitter - vilket utbud! Varför ska man halvera det?
  • Cahjo

Tråkigtd et här med att dela upp saker i tjejigt/killigt. Min äldste fick glasögon i höstas. (Han fyllde 4 i början av året). Han fick själv välja glasögon och valde ett par lila "Hello Kitty". Optikern sade att den rosa väskan som hörde till kanske inte var något för min son men jag sade att han visst kunde få den fina rosa väskan med "Hello Kitty" på. (Han älskar rosa).

När han skulle till dagis med glasögonen för första gången så var jag orolig att de andra, större barnen skulle reta honom så han fick en ny spindelmannen-tröja på sig, sina lila glasögon och så fick han ta med och visa sin rosa glasögonväska.
    Jag blev glatt överraskad att ingen hade retat honom, ett par barn ville också ha sådana glasögon och en kille ville ha en likadan väska. Killen var 1 år äldre än min son.
    Skönt med föräldrar som är lite avslappnade till det här med rosa och blått!

Hoppas det blir bättre när de tjejerna slutat dagis och börjat skolan.

• Tygtiiger
    Clarissa83 skrev 2009-05-21 21:09:22 följande:
    Ord blind skrev 2009-05-21 21:02:43 följande:
    Skulle någon fråga vad det är för kön på ditt barn skulle du väl ändå också tycka det var obekvämt? Eller är det värre/lika illa som att ta för givet det är en pojke i blå dress?
    Min son blev tagen för flicka ibland och det verkade inte störa honom och inte mig heller. "Vad heter hon? - Arvid!"
Svar på tråden NI förstör mitt barn!