• Boothwalker

    Retrovagnstråden 16


    Välkommen till Retrovagnstråden!

    Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.


    Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller en tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla på några av dessa ställen där har vi lagt in en del tips och annat kul för retrovagnsälskare:


    www.retrovagnen.se
    retrovagnen.mylava.net
    bytes.retrovagnen.se
    www.retrovagn.blogspot.com


     


    Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.



    OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
  • Svar på tråden Retrovagnstråden 16
  • EowynAurora
    Boothwalker skrev 2009-05-31 19:40:54 följande:
    Du vet vart du kan göra av grepan... =)
    hhhmmmhmm *småler o filurar* sambon kanske låter mig köpa gondolen om jag gör mig av med en av dom andra*hehe*

    skulle du då vara intresserad av att köpa grepan då?
  • spuff
    Tessax skrev 2009-05-31 14:37:07 följande:
    www.blocket.se/kronoberg/Emmaljunga_Retro_195...
    Förresten, är det någon som har en liknande och kan berätta lite mer om vagnen...säljaren var lite vag i beskrivningen. Liten och smidig eller stor och tung? (svårt att avgöra på en sån bild), praktisk, opraktisk på något sätt? Jag vill ju helst använda den typ dagligen så då får den inte vara bökig eller farlig för barnet (klämrisk eller nåt).
  • Cecci78
    spuff skrev 2009-05-31 19:47:39 följande:
    Förresten, är det någon som har en liknande och kan berätta lite mer om vagnen...säljaren var lite vag i beskrivningen. Liten och smidig eller stor och tung? (svårt att avgöra på en sån bild), praktisk, opraktisk på något sätt? Jag vill ju helst använda den typ dagligen så då får den inte vara bökig eller farlig för barnet (klämrisk eller nåt).
    den är väl från 60-talet tror jag? jagh ar en brio från 63 som jag tycker är lite lik i stilen. den är ganska låg och väger inte så mycket, kolla Lokatts galleri också. Klämrisk kan nog finnas mer eller mindre på alla äldre vagnar tror jag tyvärr.. men den är ju vänd mot den som kör så man kan ju ha koll förhoppningsvis
  • AlexandraK

    Loppis och auktion idag. Köpte en gammal kälke och en gammal fin skolbänk (bänken och stolen satt liksom ihop. ni förstår säkert vad jag menar.) Det är kul att ha barn. E bra ursäkt för att köpa sånt. =) Tror jag såg en dubbel-kimi. Någon som har bild? Hade jag haft plats i bilen hade den följt med hem.

    Är lite besviken. Var på bilträff i lördags. Jänkare: 50-60-70-tal. Marknad och grejor. Rockabilly... EN retrovagn såg jag. Det var dåligt!!!

  • Lokatt
    spuff skrev 2009-05-31 19:47:39 följande:
    Förresten, är det någon som har en liknande och kan berätta lite mer om vagnen...säljaren var lite vag i beskrivningen. Liten och smidig eller stor och tung? (svårt att avgöra på en sån bild), praktisk, opraktisk på något sätt? Jag vill ju helst använda den typ dagligen så då får den inte vara bökig eller farlig för barnet (klämrisk eller nåt).
    japp, det är ju en likadan som den jag har, den jag har talat mig varm om. Liten, smidig och skönt gung! Smart "hemligt" fack för förvaring av plånbok och blöja.
    jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • spuff
    Lokatt skrev 2009-05-31 20:21:21 följande:
    japp, det är ju en likadan som den jag har, den jag har talat mig varm om. Liten, smidig och skönt gung! Smart "hemligt" fack för förvaring av plånbok och blöja.
    Åh, jag gissade på att den var lik, men sufletten är inte uppfälld på fotot så man ser ordentligt. Är ju inte 50-tal som annonsen påstår heller, men fin är den, helt underbar! Hemligt fack också, hur hittar jag det ?
  • spuff
    Cecci78 skrev 2009-05-31 19:56:50 följande:
    den är väl från 60-talet tror jag? jagh ar en brio från 63 som jag tycker är lite lik i stilen. den är ganska låg och väger inte så mycket, kolla Lokatts galleri också. Klämrisk kan nog finnas mer eller mindre på alla äldre vagnar tror jag tyvärr.. men den är ju vänd mot den som kör så man kan ju ha koll förhoppningsvis
    Jo, det är väl det enda jag kan komma på som är lite osmart med gamla vagnar...så mycket att klämma små fingrar i just där sufletten sitter. Men, som sagt, man har ju koll när de sitter vända mot en.
  • Lokatt
    spuff skrev 2009-05-31 20:45:43 följande:
    Åh, jag gissade på att den var lik, men sufletten är inte uppfälld på fotot så man ser ordentligt. Är ju inte 50-tal som annonsen påstår heller, men fin är den, helt underbar! Hemligt fack också, hur hittar jag det ?
    sitter på baksidan av ryggen
    spuff skrev 2009-05-31 20:47:24 följande:
    Jo, det är väl det enda jag kan komma på som är lite osmart med gamla vagnar...så mycket att klämma små fingrar i just där sufletten sitter. Men, som sagt, man har ju koll när de sitter vända mot en.
    fast jag vet inte om det finns något klämställe direkt?! inte på denhär. Jag använder ju min och jag har iaf. inte tänkt på att det skulle vara någon klämrisk nån stans.

    Det ena som är är att man behöver en sele i, men det gör man ju i de flesta retrovagnar.
    jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • spuff
    Lokatt skrev 2009-05-31 21:05:55 följande:
    fast jag vet inte om det finns något klämställe direkt?! inte på denhär. Jag använder ju min och jag har iaf. inte tänkt på att det skulle vara någon klämrisk nån stans. Det ena som är är att man behöver en sele i, men det gör man ju i de flesta retrovagnar.
    Utan sele hade min dotter dykt ner i asfalten för länge sen

    Jag gillar att vagnen är ganska låg också, för en del tidiga 70-talare är riktigt höga och då känns det läskigt även med sele. Vad är det för viloläge då, kan barnet sova?

    Jag ringde säljaren igen...vill inte missa den här.
  • Lokatt
    spuff skrev 2009-05-31 21:23:00 följande:
    Utan sele hade min dotter dykt ner i asfalten för länge sen Jag gillar att vagnen är ganska låg också, för en del tidiga 70-talare är riktigt höga och då känns det läskigt även med sele. Vad är det för viloläge då, kan barnet sova?Jag ringde säljaren igen...vill inte missa den här.
    Det är ett bra viloläge på den, inte nära plant, men behaglig lutning mitt i mellan.

    Den är riktigt låg! sittytan är i mellan knä och vad höjd på mig! (fast jag är 171)
    Att den är så låg och har sån fjädring bidrar till härliga gunget och körkänslan. Fast det var ovant de första två promenaderna
    jag vågade vägra, men inte hundarna!
Svar på tråden Retrovagnstråden 16