• morotsland

Att rädda barnen från könsroller...

Finns det fler feministiskt inriktade personer här som vill rädda sina barn från konservativa könsroller? Jag har massa tankar om hur man kan uppfostra en tjej att bli tuffare, få bättre självförtroende och inte bli "tjejig", men nu vet jag att jag ska få en kille och jag känner mig lite osäker inför det. Hur gör man så att en kille blir snäll och bryter mot killrollen utan att han samtidigt blir så snäll att han får stryk av de andra killarna?
    Är det fler som funderat över liknande saker?

• Svar på tråden Att rädda barnen från könsroller...
  • JosefinU

Bara en anmärkning: det där jag skrev om krigsleksar gäller oavsett om det är en tjej eller kille, det har med andra saker att göra att jag är emot det.

• morotsland

Och skönt JosefinU att nån mer har lite svårt för vapenleksaker... jag hatar de där krigsgubbarna alla småkillar har nuförtiden

• JosefinU

Jag håller med Ishtar om språk. Och det är jätteviktigt att man tar sig tid att prata med sina barn (oavsett kön). Då får man ett bra forum att diskutera viktiga frågor med barnen.

• JosefinU

laldyline, barn kommer säkert alltid leka "krig" och så, riddare och indianer. Men det behöver man inte uppmuntra vidare med alla dessa pistolatrapper och pansarvagnar etc. Det kommer det INTE bli här hemma iaf. Där är jag och min sambo helt överens.

• Full av förhoppning

Barn ser vad andra barn har och vill ha samma.. oavsett om detta är vapen eller dockor... Könsroller har vi medfött.... Jag menar nu INTE att kvinna ska stå vid spisen och mannen ska meka i garaget.

jävla tråkigt om det inte varit någon skillnad på killar och tjejer... spänningen och attraktionen hade försvunnit helt.

Jag står för lika lön för lika arbete och lika rättigheter och lika makt... men tycker att det är löjligt att motarbeta allt som är kopplat till ens kön... det är ju som att säga till barnet att det kön du är fött till är fel!

Tror att barnen blir tillräckligt förvirrade som det är utan att vi ska tänka så himla mycket på om barnen ska ha rosa klänningar eller plastpistoler... Koncentrera er istället på att bli kärleksfulla och förstående föräldrar så inte fokusen hamnar helt snett.

VÄNLIGA hälsningar
    Linda som är pedagog och blivande mamma

• Isolde

Jag har ju förstås också funderat på det här!

Jag har tänkt att det vore enklast om barnet i magen vore en tjej, för att jag är det och vet mer om hur det är att leva med (i, utanför) den kvinnliga könsrollen. Och kanske för att jag är tjej har jag också uppfattat den kvinnliga könsrollen som mer begränsande än den manliga -- den är i större utsträckning fylld av inten än den manliga: du ska inte vara si, du ska inte vara så. Medan killarna ska VARA ditten och datten. Nog så styrt förstås, men styrt med positiva omdömen snarare än negativa.

Vad man ska göra för en liten tjej, för att vidga hennes vyer bortom de stereotypa, är jag ganska på det klara med. Jag vet vad som funkat för mig och också vad som inte funkat -- det handlar ganska mycket om att ge valmöjligheter och att uppmuntra hennes egen röst (för att förenkla saken).

Men vad ska man göra med en liten kille? Språket, som Ishtar påpekade, är en viktig faktor, den lille killen måste få uttrycka sig och bli talad med (snarare än bara talad till). Något annat, som jag har kommit att tänka på när jag ser ungar härutanför på gatan och i parken, är att ge pojken tid att ta det lugnt. Att bara sitta i ett hörn och pula med något, helt ostörd från ytttre impulser. Småkillarna verkar så högt upp i varv, så stressade och nästan maniska med sin ständiga aktivitetet...

Den här uppdelningen mellan passivt (för flickor) och aktivt (för pojkar) drabbar inte bara flickorna (som jag alltid har tänkt mig det förut), utan också pojkarna som aldrig får en lugn stund att tänka på. Inte undra på att killarna kan bli väldigt störiga i skolan!

Mycket oarbetade tankar på en gång -- därav de många parenteserna.

• Isolde

Full av förhoppning,

Ingen har påstått att det inte är någon skillnad mellan tjejer och killar. Förväxla inte biologiskt kön med könsroller.

Sedan gillar jag inte att du ställer tankar om könsroller i motsats till att vara kärleksfull förälder. Kan du verkligen mena det?

• Full av förhoppning

Nej du missförstår mig Isolde!

Jag menade inte alls som motsats till kärleksfull förälder.. jag menade bara att om man koncentrerar sig på att vara kärleksfull och förstående så blir man säkert en underbar förälder och att det andra inte blir så viktigt då

jag tror inte att så mycket fokus på varken det ena eller andra hållet är så nyttigt... att man tar det som det kommer.... och jag menar inte biologiskt kön som könsroller utan jag menar könsroller... inte stereotypa könsroller.

Kvinnans könsroll är att föda barn och amma till exempel... alla väljer inte att göra detta vilket är upp till var och en, men det är det vår kropp är gjord för rent fysiskt.
    Mannen kan till exempel INTE föda och amma... däremot kan han befrukta vilket vi INTE kan göra

Män HAR mer muskelmassa och världens starkaste tjej KAN aldrig bli starkare än världens starkaste kille, för vi är helt enkelt byggda olika... därmed absolut INTE sagt att det ena skulle vara bättre än det andra.

Hoppas nu att inte detta också missförstås
    Ha en bra dag!

• JosefinU

Full av förhoppning:
    Du menar kvinnors och mäns BIOLOGISKA roller. INTE könsroller.

"Tror att barnen blir tillräckligt förvirrade som det är utan att vi ska tänka så himla mycket på om barnen ska ha rosa klänningar eller plastpistoler... Koncentrera er istället på att bli kärleksfulla och förstående föräldrar"

Vad innebär en kärleksfull förälder om inte att man bryr sig om barnet, dess utveckling och dess framtid?? Ska man som förälder bara sitta och lyssna? Vi är deras största influenskälla de första åren. Och naturligtvis har vi en massa val att stå inför. Och hur vi ställer oss i frågor och hur vi beter oss mot barnen måste vi faktikst fundera igenom och ta beslut om.

• Kagi

Jag är precis inne på din linje, Isolde (inlägget kl 11.15). Det är ju bara att se på fakta: tjejer får högre betyg i skolan, bättre resultat på högskoleprovet, och utgör numera ca 60% av högskolestudenterna. Killarna börjar släpa efter på många sätt. (Dock ännu inte lönemässigt, trots ovanstående...annan diskussion...)

Jag tror därför också att det faktiskt är mer akut att ändra våra attityder till pojkar än till flickor. Flickor får vara vad de vill - det är OK om de är lugna och pyssliga, och lika OK om de är mer vilda av sig. Pojkar däremot ses lätt som veka och mesiga om de gillar att måla, pyssla, läsa... Varför ska inte pojkar ges tillfälle att fokusera och koncentrera sig?

Och så tror jag på att ge alternativ snarare än att styra barnen i någon riktning. Vi köpte både docka och bilar till dottern häromdagen, det slumpade sig så att hon börjat visa intresse för båda samtidigt, så det var inget uppvägande det var fråga om. Hon leker nu precis lika mycket med dockan som med bilarna. Varför skulle jag INTE ge henne en docka nu när hon är superbebisintresserad? Varför skulle jag INTE ge henne bilar nu när hon även pratar bilar väldigt ofta, och vet skillnad på bil, lastbil och motorcykel? (Hon är 21 månader.) Det är upp till mig som förälder att förmedla vad som är OK och inte.

Svar på tråden Att rädda barnen från könsroller...