• morotsland

Att rädda barnen från könsroller...

Finns det fler feministiskt inriktade personer här som vill rädda sina barn från konservativa könsroller? Jag har massa tankar om hur man kan uppfostra en tjej att bli tuffare, få bättre självförtroende och inte bli "tjejig", men nu vet jag att jag ska få en kille och jag känner mig lite osäker inför det. Hur gör man så att en kille blir snäll och bryter mot killrollen utan att han samtidigt blir så snäll att han får stryk av de andra killarna?
    Är det fler som funderat över liknande saker?

• Svar på tråden Att rädda barnen från könsroller...
  • morotsland

Full av förhoppning: Visst kan kvinnor föda barn och män har i genomsnitt mer muskelmassa etc. Men så mycket större är ju inte heller de biologiska skillnaderna. Resten handlar bara om social fostran i genussystemet. Våra hjärnor är likadana, eller snarare lika olika. Likheterna mellan könen är så oändligt mycket större än skillnaderna och skillnaderna mellan olika individer är så mycket större än skillnaderna mellan könen.

Det är klart att det viktigaste är att vara kärleksfull, men jag som är trött på att leva i ett ojämlikt samhälle med trista könsroller känner ändå att man har ett ansvar som förälder att göra nånting för att förändra det. Det går aldrig att få lika lön etc utan att samtidigt luckra upp könsrollerna.

• Full av förhoppning

Jo självklart... nu kan du ju inte ta och summera ett barns hela uppväxt i ett generellt kortfattat inlägg jag har skrivit.

Vi har tydligen olika syn på könsroller så lika bra att låta det vara där

Jag tycker att man ska motverka STEREOTYPA könsroller genom att givetvis behandla flickor och pojkar lika... båda ska till exempel lära sig laga mat, städa, tvätta etc... och killar kan ha dockor om de vill liksom tjejer också ska få ha dockor om de vill. Men jag ser faktiskt Inget fel alls i att tjejer ska få ha klänningar.... och idag går ju killar i sarong utan att någon säger något om det vilket är underbart

Jag menar bara att man inte behöver kämpa så hårt och motarbeta allt som är tjejigt, för då tycker jag att man som kvinna motarbetar sig själv

Nu har jag på ett vänligt sätt förklarat mig, men blir gång på gång missförstådd, så nu drar jag mig ur diskussionen igen så det förblir en trevlig ton

Ha en solig dag allesammans!

• alan

Jag tror att man som förälder ska stå lite "bakom" sina barn, inte leda in dom på saker och ting. Utan att skapa möjligheter av det dom tycker är intressant och roligt.

Jag har 2 barn, pojkar, och den ena är en sk "killkille" och den andra en sk "tjejkille" (låter fult, jag vet) och vi har uppfostrat våra barn på samma sätt! För den ena killen så är det bara bilar, fotboll och tuffa grejer som gäller, fast samtidigt är han väldigt mjuk och go`.
    Den andra killen älskar att leka mamma, pappa barn, leka med dockor, dra barnvagn m m, visst, han leker med bilar också men det är inte lika roligt. Vi har inte "styrt" våra barn på någon sätt att de måste leka med detta el detta. De har valt det själva och vi har skapat dessa möjligheter att de ska kunna leka med de saker de tycker är roliga och intressanta.
    Barn är olika, det är ju vi vuxna också - ALLA vuxna män gillar inte snabba bilar och ALLA vuxna kvinnor går inte klädda i rosa, gillar att laga mat m m,
    Jag tror att de viktiga är att "se" sitt barn(kille el tjej) och dess möjligheter och intressen!

• morotsland

Jag tror att en annan viktigt sak med killar förutom det Isolde och Ishtar skriver är att de får lära sig att ta ansvar, hjälpa till och hjälpa andra. Det är ju nästan alltid tjejer som tröstar, hjälper till mest hemma, hjälper fröken i skolan etc (lite för mycket minst sagt) medan killar ofta inte alls förväntas hjälpa till med saker.

• JosefinU

Jag tycker: könsroller är dåligt - roller bra.

Olika roller för olika individer är helt ok. Men att det bara sonika förutsätts att det är kvinnan i förhållandet som ska ta hand om barnet och hemmet och mannen jobbar och gå ut på krogen och festa med sina kompisar ex, är fel.

Man mister ju så mycket med detta synsätt. Varför inte utnyttja allas potential, låta de göra det som de gillar eller det som passar dem bäst? Att folk gör det som de trivs med är väl det bästa sättet för samhället att få "ut det bästa" av alla människor. Samhället tar alltså fasta på allas potential. Och i förhållandena är det ju likadant. Att göra¨det man själv trivs bästa med, eller gör bäst, tjänar ju alla mest på!

• alan

När jag var liten hade vi en "ansvarslista" hemma.
    Den innehöll den mesta, potatisskalning, hämta på på dagis, dammsuga, vika tvätt m m,
    Vi syskon skulle sätta upp oss på minst 5 saker i veckan, Varje sak var värd 5 kronor. Det var jätte bra! Blev nästan slagsmål om vem som skulle göra vad....
    En sån lista ska jag ha till mina barn när dom blir lite äldre...

• Ejnie

Full av förhoppning, kom tillbaka!

Snälla förklara hur du menar för jag fattar inte skillnaden mellan det jag skulle kalla biologiskt kön - att t.ex. män generellt har större muskelmassa och kvinnor kan föda barn och amma - och det du kallar könsroller och som jag fattar är ungefär samma sak??

Jag tror det är väsentligt att låta sina barn få tillgång till - inte tvingas till - saker och beteenden som traditionellt tillhör motsatt kön för att utöka möjliheterna. Och som sagt, man visar genom sig själv som exempel. För mig är det att bekämpa könsrollerna i bemärkelsen att könet blir oväsentligt utanför relationsområdet. Sen är det en annan sak att jag tycker det är positivt med uppluckrade "regler" kring vad man gör och inte gör när man letar livskamrat... Klart tjejen kan ringa och klart killen inte måste ta alla initiativ...

• Full av förhoppning

Ok Ejnie... jag ska försöka förklara men är så rädd att missuppfattas och att det ska låta fel

För mig ÄR den biologiska rollen "könsrollen" dvs rollen som mamma, fru, kvinna, far, make, man etc...
    Jag vet att det som de flesta andra tänker på är den sociala biten med ordet Könsroll.... så jag är väl lite knäpp, men könsrollen är för mig kopplat till det biologiska könet

Folk tycker att jag är konstig nu för att jag till exempel tycker att det borde vara självklart att min sambo lät bli att dricka, röka etc.. nu när jag är gravid.
    Det är ju VÅRT barn jag bär på och jag tycker att om det är lika mycket hans barn så borde han lika mycket få "ge upp" laster....

Det är ju till exempel inte så kul för mig att med graviditetsillamående och extra känslighet för lukter, lägga mig brevid en berusad illaluktande klump. men där håller inte många med mig... det uttalas till höger och vänster om hur sjukt det är och klart att killen inte ska "straffas" för att jag är gravid.... det tycker JAG är att stärka stereotypa könsroller....

Ska killen sitta i väntrummet under förlossningen för att sen gå ut med polarna och fira och bjuda på cigarr då som man gjorde förr?

Jag tycker precis som alan att man ska stå bakom sina barn och stärka och uppmuntra oavsett vilken roll de tar, och varken dra eller putta i någon riktning alls... och det var bara det jag med alla missförstådda inlägg menade

Pust! Så hahaha NU hoppas jag iallafall att jag blir rätt förstådd.
    Ha en bra dag

Svar på tråden Att rädda barnen från könsroller...