Ärligt talat så tror jag att det är svårt att påverka hur ditt barn kommer att bli bemött. Det bästa du kan ge honom eller henne är väl en förmåga att tänka själv, och kanske genomskåda hur han eller hon blir bemött och varför. Jag tror att det är svårt att prägla barn medvetet, och jag tror att man kanske ska akta sig för att motverka krafter som barnet inte är medvetet om. Om du istället försöker få barnet att se vilka strukturer samhället bjuder på så har du gjort nog. Sedan kan du ju påverka genom att tala med de vuxna i omgivningen, far- och morföräldrar och lärare, låta dem veta din ståndpunkt. Men jag tycker att det är viktigt att du berättar för barnet, när han är så stor så att han kan förstå, hur du tänker och reagerar. Jag minns från min egen barndom, att man var så utämnad åt de vuxnas teoorier, bra nog just i teorin men sällan i praktiken, att man aldrig talades till som om man förstod.
Det är himla svårt, och tråkigt med dessa patriarkala strukturer som finsn överallt, men det viktigaste är ju att din son blir en stark och medveten individ i sig själv. Och att du inte försöker göra honom till "din krigare".