• Anonym (fejkaren)

Hur fejkar man feber?

Imorgon ska min farmor begravas. Min farmor var som en mamma för mig, så det känns jättetungt. Jag får inte ledigt från jobbet för att gå på hennes begravning för att dom säger att vi är släkt på så långt håll...? Så nu tänker jag sjukskriva mig resten av veckan, men dom kräver såklart sjukintyg.
    Så hur fejkar man feber hos läkaren? Jag har ringt dit och sagt att jag tror att jag har öroninflammation, och fick en tid senare idag.

• Svar på tråden Hur fejkar man feber?
  • Cia o krabaten

Jadu, det var inte det lättaste att fejka tror jag...
    Öronen kollar de ju lätt.
    Magont kanske?
    Kräksjuka så vill de nog inte träffa dig på VC heller...

• Susanne905

Farmor borde räknas som nära anhörig och du borde fått ledigt av enskild angelägenhet. Fejka feber är nog inget bra att försöka med.. är läkaren lite halvintelligent (vilket man förutsätter efter en femårig högskoleutbildning) så borde denne genomskåda detta snart.

• Anonym

kan du inte be dem sjukskriva dig för att du mår dåligt eftersom din farmor har dött? Jag blir så arg på att jobb nekar ledighet vid begravningar, jobbet vet ju inte hur nära ni är det spelar ju ingen roll om man är släkt eller inte det beror ju på relationen man har. Nä prata med din läkare så löser han säkert ett intyg..

• Pyret73

Tjaaa.. du får väl ta ett låååångt och jättevarmt bad precis innan du ska dit och klä på dig för mycket kläder. Kanske det kan hjälpa...
    Men vad taskigt att du inte får gå på din farmors begravning?! Jag trodde att mor/far föräldrar räknades som nära släkt. Det gör det iaf på mitt jobb. Konstig arbetsgivare...

• Anonym

Kan du inte bara förklara läget för läkaren och berätta om din farmor, så kanske du får veckan ut för deprission?

• Pretty Banana

Hmm, verka lite trött och så bara. Sedan fejkar du bihåleinflammation (öroninflammation kommer de ju se att du inte har), säg att så fort du böjer dig lite framåt så får du som ett tryck i huvudet och det gör jätteont, sedan kommer de förmodligen knacka i ansiktet och då ropar du AJ! Säg att du har varit snuvig och förkyld i någon vecka.

Jag beklagar sorgen och hoppas verkligen att du får ledigt.

• eeisor

Klippt från Fonus hemsida www.fonus.se/index.php
    Nära anhörig
    Som nära anhörig räknas maka, make, sammanboende, registrerad partner, barn, barnbarn, syskon, föräldrar, mor- och farföräldrar samt svärföräldrar. Vilka som tillhör kretsen av nära anhörig regleras oftast i kollektivavtal.

Kolla med facket vad som står i avtal är mitt tips, för det din arbetsgivare håller på med är rena dumheter.

• Magini

Kollar läkarna febern på VC ens?? När vi har varit där har dom frågat om vi har feber eller inte.. Aldrig att dom har dubbelkolalt...

• Anonym

Du har RÄTT att vara ledig. Jobbet kan inte neka dig.. du måste få gå på hennes begravning. Så är väl reglerna.. Om du jobbar vitt.

• Ekologiskt Godis

Oj vilken chef du verkar ha =O
    Gör som rosiee säger. Berätta även för din arbetsgivare vad som står på fonus som nära anhörig.
    Hoppas det går bra!
    Beklagar sorgen.

Svar på tråden Hur fejkar man feber?