• Anonym (fejkaren)

Hur fejkar man feber?

Imorgon ska min farmor begravas. Min farmor var som en mamma för mig, så det känns jättetungt. Jag får inte ledigt från jobbet för att gå på hennes begravning för att dom säger att vi är släkt på så långt håll...? Så nu tänker jag sjukskriva mig resten av veckan, men dom kräver såklart sjukintyg.
    Så hur fejkar man feber hos läkaren? Jag har ringt dit och sagt att jag tror att jag har öroninflammation, och fick en tid senare idag.

• Svar på tråden Hur fejkar man feber?
  • Anonym

Fast det är valfritt från arbetsgivaren att kräva intyg, på mitt jobb har de börjat med det pga att det har varit mycket sjukskrivningar så att de tror att vissa fuskar..

• sakoline

Farmor är väl närstående anhörig? Ring och snyfta lite, vettja, funkar inte det?

• Anonym (TjataPåChefen)

1. Tjata på chefen. Visa vad som står i ditt kollektivavtal. Du har rätt att vara ledig/ta en EA-dag.

2. Migränliknande huvudvärk är lättare att fejka än feber. Synd bara att du drog till med öroninflammation, fabror doktorn kommer ju se i sitt otoskop att du inte har det...

• Anonym

det är bättre att försöka bli sjukskriven av psykiska skäl jag tror det blir lättare och mer sanningsenligt...

• Mar ia

Du kan ju ha tagit febernedsättande innan du gick till läkaren, eller hur? Vem går runt med feber när man har medecin.

Berätta för läkaren bara hur dåligt du har mått eller mår, feber, trött och hängig. Försök få ögonen att tåras, så går det säker bra.

• hjärtegryn

Men herregud, såååå dåligt av din arbetsgivare, han/hon kanske inte har några känslor själv, jag blir så arg. Sen tycker jag att det är så att man kanske kan ha en jättefin relation till sin farmor och vart ska man dra gränsen för hur mycket man sörjer.

Jag tycker att man i alla fall av begravningar ska få chansen att gå, de kan ju vara personer man inte ens är släkt med som betyder otroligt mycket för en, ska man inte ha rätt att gå då!?

Håller alla tummar och tår att det ordnar sig för dig!!

• Anonym

VA vadå inte nära släckt. Fy fan vad jag hadde blivigt arg om jag inte fått gå på min farmors begravning! låter som skitsnack av din arbetsgivare att du inte ska få gå!

• Blondelindis

Är ganska säker på att du ska få betalt för att få gå på din farmors begravning. Ring facket & kolla.
    En tjej på mitt jobb var nämligen på sin farmors begravning för ett tag sen & jag är rätt säker på att hon fick betalt för detta.

• annis87

arbetsgivaren kan itne neka dig den begravingen enligt lagen om ledighet för trängande familjeskäl. (lag 1998:209 om rätt till ledighet för trängande familjeskärl.) den lagen tillsammans med fakliga kolektivavtalent gäller.

du får gå på den och din arbetsgivare kan itne göra nått åt det och inta avskeda dig heller för det åker de dit på och upsägningen hävs..

• Anonym

www.jbk.se/avtal/pg14/mom1.htm

"7 Nära anhörigs frånfälle, högst en dag

8 Nära anhörigs begravning, jordfästningsdagen eller dagen för urnnedsättning

9 Plötsligt svårt sjukdomsfall hos hemmaboende nära anhörig, högst en dag per tillfälle. Lön betalas för den tid som åtgår för besöket/förrättningen; vid permission enligt punkterna 1-4 och 9 dessutom för restid under ordinarie arbetstid. Vid nära anhörigs begravning kan permissionen även omfatta nödvändiga (högst två) resdagar. Som nära anhörig räknas make/maka, barn, syskon, föräldrar, mor och farföräldrar samt svärföräldrar liksom sammanboende under äktenskapsliknande förhållanden och partner i registrerat partnerskap. Anhållan om permission ska göras i så god tid som möjligt. Orsaken till permission ska på förhand eller ? om så inte kan ske ? i efterhand styrkas om arbetsgivaren så begär."

Svar på tråden Hur fejkar man feber?