• Anonym (fejkaren)

Hur fejkar man feber?

Imorgon ska min farmor begravas. Min farmor var som en mamma för mig, så det känns jättetungt. Jag får inte ledigt från jobbet för att gå på hennes begravning för att dom säger att vi är släkt på så långt håll...? Så nu tänker jag sjukskriva mig resten av veckan, men dom kräver såklart sjukintyg.
    Så hur fejkar man feber hos läkaren? Jag har ringt dit och sagt att jag tror att jag har öroninflammation, och fick en tid senare idag.

• Svar på tråden Hur fejkar man feber?
  • Anonym

Kolla med facket/kollektivavtalet.
    100% säker på att far/morföräldrar räknas som nära anhörig i alla kollektivavtal och då kan man få permission=betald ledighet, men tjänsteledigt ska du ha

Vårdförbundet:www.vardforbundet.se/templates/VFArticlePage4.aspx
    Metall:www.if-metall.se/content/view/340/247/
    Byggnads:www.byggnads.se/Om-byggnads/Fragor-och-svar/Avtal-och-lagar/Lorem-ipsum-dolor-sit-amet-consectetur-adipiscing-elit-/

• annis87

far och morföreldrar räknas in i den närmsta familjen och där med oxå i lagen

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-04 09:06:02 följande:
    www.jbk.se/avtal/pg14/mom1.htm "7 Nära anhörigs frånfälle, högst en dag 8 Nära anhörigs begravning, jordfästningsdagen eller dagen för urnnedsättning 9 Plötsligt svårt sjukdomsfall hos hemmaboende nära anhörig, högst en dag per tillfälle. Lön betalas för den tid som åtgår för besöket/förrättningen; vid permission enligt punkterna 1-4 och 9 dessutom för restid under ordinarie arbetstid. Vid nära anhörigs begravning kan permissionen även omfatta nödvändiga (högst två) resdagar. Som nära anhörig räknas make/maka, barn, syskon, föräldrar, mor och farföräldrar samt svärföräldrar liksom sammanboende under äktenskapsliknande förhållanden och partner i registrerat partnerskap. Anhållan om permission ska göras i så god tid som möjligt. Orsaken till permission ska på förhand eller ? om så inte kan ske ? i efterhand styrkas om arbetsgivaren så begär."
    Tänkte mest på den här meningen när jag skrev in texten :
    "Som nära anhörig räknas make/maka, barn, syskon, föräldrar, mor och farföräldrar samt svärföräldrar liksom sammanboende under äktenskapsliknande förhållanden och partner i registrerat partnerskap."
  • Virriga Vera
    Anonym skrev 2009-06-04 08:15:08 följande:
    det stämmer tyvärr inte, arbetsgivaren har rätt att kräva intyg från första dagen, nya regler.
    Nej, det är inte nya regler, så har det varit länge.
  • Lilja0709

...och glöm för guds skull inte att du har rätt till ledighet UTAN löneavdrag!

• Beasessan

villken taskig arbetsgivare1Klart att du ska gå på begravningen, ni är ju i allra högsta grad nära anhörig. STÅ PÅ DIG!!!! Du ska inte behöva fejka!!!

• Anonym (ärlig)

va Ärlig hos läkaren, säg som det är i ställer med din farmor, hur du stått henne så nära. att du inte får gå på hennes begravning o mår dåligt över detta... då kommer du garanterat få ledigt/sjukskrivning för detta

• Anonym

Har du kollat vad det står i ert kollektivavtal? Mor- och farföräldrar räknas oftast som nära anhöriga och då har man rätt till betald ledighet för begravning, urnsättning och bouppteckning. Man brukar ha rätt till minst en dags ledigt eventuellt längre om det behövs för restidens skull.

Så i ditt fall skulle jag börja med att kolla kollektivavtalet och ringa till facket för rådgivning.

• Anonym (fejkaren)

Tack så hemskt mycket för alla svar! Tyvärr så fick jag en idiotläkare som inte villa sjukskriva mig pga att min farmor har dött. Han sa att han inte ville sätta sitt namn på papper för en sån "dum sak".
    Däremot pratade jag med en sjuksköterska som jag känner efter läkarbesöket. Och hon sjukskrev mig i 2 dagar, hon skrev att jag hade övre luftvägsinfektion. Så nu är jag iaf sjukskriven.
    Men att man ska måsta hålla på att ljuga för att få gå på en begravning är helt absurt!
    Och jag jobbar på samma sjukhus, som biträde. Så jag har inget svartjobb. Men i deras infoblad som min chef hänvisade till står det att man får gå på make/makas, barn/styvbarn/adoptivbarn samt föräldrars begravning. Inte mor och farföräldrarnas. Sjukt!

• Ekologiskt Godis

Anonym (fejkaren) skrev 2009-06-04 11:47:57 följande:

Tack så hemskt mycket för alla svar! Tyvärr så fick jag en idiotläkare som inte villa sjukskriva mig pga att min farmor har dött. Han sa att han inte ville sätta sitt namn på papper för en sån "dum sak". Däremot pratade jag med en sjuksköterska som jag känner efter läkarbesöket. Och hon sjukskrev mig i 2 dagar, hon skrev att jag hade övre luftvägsinfektion. Så nu är jag iaf sjukskriven. Men att man ska måsta hålla på att ljuga för att få gå på en begravning är helt absurt! Och jag jobbar på samma sjukhus, som biträde. Så jag har inget svartjobb. Men i deras infoblad som min chef hänvisade till står det att man får gå på make/makas, barn/styvbarn/adoptivbarn samt föräldrars begravning. Inte mor och farföräldrarnas. Sjukt!
    Verkligen sjuka regler. Vad glad man blir att få höra att det ändå löst sig för dig=)
Svar på tråden Hur fejkar man feber?