Anonym (Personalare) skrev 2009-06-04 22:37:57 följande:
Jag jobbar med dessa frågor och har även jobbat inom ett fackförbund så jag tror att jag ska ha de svar som många undrar över. Numera så är det lagstadgat att en arbetsgivare kan få kräva s k "Förstadags-intyg" redan från första dagen, men detta gick även tidigare OM kollektivavtalet tillät det. Kravet är/var att alla skulle behandlas likadant, oavsett vilket förhållande man har till arbetsgivaren. Det finns undantag, t.ex. om det handlar om en person som har upprepad sjukfrånvaro vid flera tillfällen. Men då ska detta ha beslutats tillsammans med fackförbundet! Kravet på sjukintyg från den 8:e dagen gäller dock alltid. Det är ett krav som kommer från Försäkringskassan.Vad det gäller permission eller inte så beror det på hur det fackliga avtalet ser ut. Där kan de lokala avtalen skilja sig lite, så det är inte säkert att bara för att det står en sak i en regions avtal, att det stämmer i en annans. I de FLESTA fall så är permissionen endast 1 dag. Om det krävs mer ledighet för resor och liknande måste man ta semester (obetald eller betald är upp till den anställde), kompledighet eller liknande, i de FLESTA fall. Vissa arbetsgivare kan ge fler dagar. Men man måste ansöka om detta och det i så god tid som det bara är möjligt!TS, jag förstår att din arbetsgivare undrade om frånvaron begravningen vid MF du fick. Det är en sak att man sjukskrivs p.g.a. depression efter en sådan pärs, men vad är det som gör att själva begravningen krävde en hel veckas frånvaro? Jag kan erkänna att jag också hade undrat... Ta nu inte min fråga på fel sätt, är du snäll!
Jag förhandlar fackligt och enligt det centala avtalet (ifmetall) så får du betald ledighet när någon närstående ska begravas. En anställd från Polen fick 4 dagars betald ledighet när hennes syster dog i Polen.
Tror att de flesta avtal ser ut som teknikavtalet.