• Anonym (fejkaren)

Hur fejkar man feber?

Imorgon ska min farmor begravas. Min farmor var som en mamma för mig, så det känns jättetungt. Jag får inte ledigt från jobbet för att gå på hennes begravning för att dom säger att vi är släkt på så långt håll...? Så nu tänker jag sjukskriva mig resten av veckan, men dom kräver såklart sjukintyg.
    Så hur fejkar man feber hos läkaren? Jag har ringt dit och sagt att jag tror att jag har öroninflammation, och fick en tid senare idag.

• Svar på tråden Hur fejkar man feber?
  • mackeluring

Självklart får du gå på begravningen då det är din farmor. Du har rätt att få ledigt MED betalning t o m.

Jag förutsätter att din arbetsgivare har skrivit på kollektivavtalet.

"§ 15
    Permission mm
    Mom 1
    Med permission avses ledighet med bibehållen lön under högst en arbetsdag.
    I särskilda fall kan permission beviljas för flera dagar.
    Arbetare, som önskar erhålla permission, bör ansöka härom i så god tid som möjligt
    innan ledigheten skall börja. I ansökan skall arbetaren ange skälet och önskad tidsperiod
    för ledigheten.
    Med bibehållen lön avses bibehållen månadslön.

Permission beviljas i följande fall:
    Skäl Tid
    a) Eget bröllop Bröllopsdagen
    b) Nödvändiga bestyr i samband Högst 1 dag
    med nära anhörigs begravning
    c) Nära anhörigs begravning och/eller Förrättningsdagen samt erforderlig
    urnnedsättning restid (högst 4 resdagar)
    d) Egen 50- och 60-årsdag Födelsedagen
    e) Hastigt uppkommet sjukdoms- Högst 1 arbetsdag vid varje tillfälle
    eller olycksfall som avser make/
    maka eller annan hemmaboende
    nära anhörig (styrkes i efterhand
    vid anfordran)
    f) Eget läkar- eller tandläkarbesök 1) Vid akuta besvär som påfordrar omedelbar
    behandling och under förutsättning
    att ersättning inte utgår från allmän
    försäkringskassa eller
    2) Besök vid sjukvårdsinrättning efter
    remiss av företagsläkare eller där sådan
    ej finns, annan av företaget anvisad
    läkare.

Med nära anhöriga förstås make/maka, barn, syskon, föräldrar, mor-, far- och svärföräldrar,
    svärdotter, svärson och barnbarn. Med make/maka jämställs person som
    den anställde sammanlever med under äktenskapsliknande former (d v s om man har
    samma mantalsskrivningsadress sedan minst ett år tillbaka eller sammanbor och har
    hemmavarande barn).

• Anonym (fejkaren)

Jag har nog en ganska pissig chef. När jag fick missfall och var tvungen att ta abort, så undrade h*n om det verkligen var nödvändigt med en hel vecka ledighet. Men inte har jag varit sjuk mer än andra på mitt jobb.

• mackeluring

Anonym (fejkaren) skrev 2009-06-04 19:38:55 följande:

Jag har nog en ganska pissig chef. När jag fick missfall och var tvungen att ta abort, så undrade h*n om det verkligen var nödvändigt med en hel vecka ledighet. Men inte har jag varit sjuk mer än andra på mitt jobb.
    Mmm chefen verkar lite skum! ÄR du med i facket?

Du har rätt till ledigt med lön för att gå på begravning.
  • TSadi

jag har hört att man kan gå hemma 7 dagar utan intyg 8e dagen lär man ha intyg

Samuel -04 Emilia -06 BF 2009-11
  • mackeluring
    TSadi skrev 2009-06-04 21:42:36 följande:
    jag har hört att man kan gå hemma 7 dagar utan intyg 8e dagen lär man ha intyg
    Så är det!
  • Anonym
    mackeluring skrev 2009-06-04 21:44:31 följande:
    Så är det!
    Fast som tidigare nämnts i tråden så har arbetsgivaren rätt att kräva intyg från första dagen om de misstänker att det är fusk.
  • mackeluring
    Anonym skrev 2009-06-04 22:18:24 följande:
    Fast som tidigare nämnts i tråden så har arbetsgivaren rätt att kräva intyg från första dagen om de misstänker att det är fusk.
    Då måste arbetsgivaren först ha informerat att från och med nu så kräver jag sjukintyg. Det är inget som en arbgivare bara hux flux kan göra.

Men nu är det ju så att TS har laglig rätt att få betald ledighet för att gå på begravning.
  • Anonym (Personalare)

Jag jobbar med dessa frågor och har även jobbat inom ett fackförbund så jag tror att jag ska ha de svar som många undrar över. Numera så är det lagstadgat att en arbetsgivare kan få kräva s k "Förstadags-intyg" redan från första dagen, men detta gick även tidigare OM kollektivavtalet tillät det. Kravet är/var att alla skulle behandlas likadant, oavsett vilket förhållande man har till arbetsgivaren. Det finns undantag, t.ex. om det handlar om en person som har upprepad sjukfrånvaro vid flera tillfällen. Men då ska detta ha beslutats tillsammans med fackförbundet! Kravet på sjukintyg från den 8:e dagen gäller dock alltid. Det är ett krav som kommer från Försäkringskassan.

Vad det gäller permission eller inte så beror det på hur det fackliga avtalet ser ut. Där kan de lokala avtalen skilja sig lite, så det är inte säkert att bara för att det står en sak i en regions avtal, att det stämmer i en annans. I de FLESTA fall så är permissionen endast 1 dag. Om det krävs mer ledighet för resor och liknande måste man ta semester (obetald eller betald är upp till den anställde), kompledighet eller liknande, i de FLESTA fall. Vissa arbetsgivare kan ge fler dagar. Men man måste ansöka om detta och det i så god tid som det bara är möjligt!

TS, jag förstår att din arbetsgivare undrade om frånvaron begravningen vid MF du fick. Det är en sak att man sjukskrivs p.g.a. depression efter en sådan pärs, men vad är det som gör att själva begravningen krävde en hel veckas frånvaro? Jag kan erkänna att jag också hade undrat... Ta nu inte min fråga på fel sätt, är du snäll!

• Anonym (Lillan)

Anonym (Personalare) skrev 2009-06-04 22:37:57 följande:

Jag jobbar med dessa frågor och har även jobbat inom ett fackförbund så jag tror att jag ska ha de svar som många undrar över. Numera så är det lagstadgat att en arbetsgivare kan få kräva s k "Förstadags-intyg" redan från första dagen, men detta gick även tidigare OM kollektivavtalet tillät det. Kravet är/var att alla skulle behandlas likadant, oavsett vilket förhållande man har till arbetsgivaren. Det finns undantag, t.ex. om det handlar om en person som har upprepad sjukfrånvaro vid flera tillfällen. Men då ska detta ha beslutats tillsammans med fackförbundet! Kravet på sjukintyg från den 8:e dagen gäller dock alltid. Det är ett krav som kommer från Försäkringskassan.Vad det gäller permission eller inte så beror det på hur det fackliga avtalet ser ut. Där kan de lokala avtalen skilja sig lite, så det är inte säkert att bara för att det står en sak i en regions avtal, att det stämmer i en annans. I de FLESTA fall så är permissionen endast 1 dag. Om det krävs mer ledighet för resor och liknande måste man ta semester (obetald eller betald är upp till den anställde), kompledighet eller liknande, i de FLESTA fall. Vissa arbetsgivare kan ge fler dagar. Men man måste ansöka om detta och det i så god tid som det bara är möjligt!TS, jag förstår att din arbetsgivare undrade om frånvaron begravningen vid MF du fick. Det är en sak att man sjukskrivs p.g.a. depression efter en sådan pärs, men vad är det som gör att själva begravningen krävde en hel veckas frånvaro? Jag kan erkänna att jag också hade undrat... Ta nu inte min fråga på fel sätt, är du snäll!
    Jag förhandlar fackligt och enligt det centala avtalet (ifmetall) så får du betald ledighet när någon närstående ska begravas. En anställd från Polen fick 4 dagars betald ledighet när hennes syster dog i Polen.

Tror att de flesta avtal ser ut som teknikavtalet.
  • pusselbitar
    Anonym (Personalare) skrev 2009-06-04 22:37:57 följande:
    Jag jobbar med dessa frågor och har även jobbat inom ett fackförbund så jag tror att jag ska ha de svar som många undrar över. Numera så är det lagstadgat att en arbetsgivare kan få kräva s k "Förstadags-intyg" redan från första dagen, men detta gick även tidigare OM kollektivavtalet tillät det. Kravet är/var att alla skulle behandlas likadant, oavsett vilket förhållande man har till arbetsgivaren. Det finns undantag, t.ex. om det handlar om en person som har upprepad sjukfrånvaro vid flera tillfällen. Men då ska detta ha beslutats tillsammans med fackförbundet! Kravet på sjukintyg från den 8:e dagen gäller dock alltid. Det är ett krav som kommer från Försäkringskassan.Vad det gäller permission eller inte så beror det på hur det fackliga avtalet ser ut. Där kan de lokala avtalen skilja sig lite, så det är inte säkert att bara för att det står en sak i en regions avtal, att det stämmer i en annans. I de FLESTA fall så är permissionen endast 1 dag. Om det krävs mer ledighet för resor och liknande måste man ta semester (obetald eller betald är upp till den anställde), kompledighet eller liknande, i de FLESTA fall. Vissa arbetsgivare kan ge fler dagar. Men man måste ansöka om detta och det i så god tid som det bara är möjligt!TS, jag förstår att din arbetsgivare undrade om frånvaron begravningen vid MF du fick. Det är en sak att man sjukskrivs p.g.a. depression efter en sådan pärs, men vad är det som gör att själva begravningen krävde en hel veckas frånvaro? Jag kan erkänna att jag också hade undrat... Ta nu inte min fråga på fel sätt, är du snäll!
    Som jag förstått det så blev hon sjukskriven en vecka vid sitt missfall. Nu vid begravningen ville hon väl bara vara ledig en dag?
  • Anonym (X)

Om någon på min avdelning först bett om ledigt, fått det nekat och sen blivit sjuk de dagarna hade jag som chef reagerat på det. Jag hade anmält personen till FK utan att tveka och sedan hade jag haft med det i min bedömning när jag t.ex. ska sätta lön.

Det sagt hade jag självklart inte nekat någon ledigt för att gå på en begravning. Däremot hade personen inte fått ledigt mer än nödvändigt för att resa fram och tillbaka till begravningen.

• mackeluring

Anonym (X) skrev 2009-06-05 09:46:42 följande:

Om någon på min avdelning först bett om ledigt, fått det nekat och sen blivit sjuk de dagarna hade jag som chef reagerat på det. Jag hade anmält personen till FK utan att tveka och sedan hade jag haft med det i min bedömning när jag t.ex. ska sätta lön. Det sagt hade jag självklart inte nekat någon ledigt för att gå på en begravning. Däremot hade personen inte fått ledigt mer än nödvändigt för att resa fram och tillbaka till begravningen.
    Det är väl arbetsgivaren som står för sjuklön de 14 första dagarna inte FK.

Tycker att facket ska anmäla arbgivaren till DO för kränkning.
  • miss Y

Du ska kunna vara hemma med betalt. När jag skulle säga hej då till min morfar som låg inför döden fick jag betalt å då var det helgarbete. Min dåvarande sambo fick betalt för att gå på sin farmors begravning. Det är nära släkt.

• Anonym (fejkaren)

Alltså det var vid missfallet som jag fick en hel veckas sjukskrivning. Begravningen som är idag så hade jag bara begärt den här dagen ledig, men det gick ju som sagt inte.

• Anonym (fejkaren)

Jodå, jag blev sjukskriven igår redan. Jag har varit förkyld ett längre tag, och fick t.o.m antibiotika för det. Så på ett sätt så är jag ju faktiskt sjuk, men jag har ju inte feber och skulle egentligen kunna farit på jobb idag. Är faktiskt väldigt orolig för vad som händer om jag går på begravningen och chefen får reda på det. Då kan väl hon anmäla mig och sedan ge mig sparken?

• Anonym

Anonym (fejkaren) skrev 2009-06-05 11:52:01 följande:

Jodå, jag blev sjukskriven igår redan. Jag har varit förkyld ett längre tag, och fick t.o.m antibiotika för det. Så på ett sätt så är jag ju faktiskt sjuk, men jag har ju inte feber och skulle egentligen kunna farit på jobb idag. Är faktiskt väldigt orolig för vad som händer om jag går på begravningen och chefen får reda på det. Då kan väl hon anmäla mig och sedan ge mig sparken?
    Du har rätt att gå på bergavningen! Är du med i facket ? Prata med dem omgående, ring annars ändå för även om du ej är med i facket har du samma rätigheter som alla andra. Det sa dem åt mig på facket då jag höll på att byta mellan 2 fack & ej var riktigt behörig ännu i det nya facket.
  • Soul

Anonym (fejkaren) skrev 2009-06-05 11:52:01 följande:

Skulle det komma fram att du gått på begravningen kommer det inte se bra ut. Chefen kan räkna det som arbetsvägran. Sen är det frågan hur hårt de är villiga att driva en sådan sak, om du får en varning eller om de anser att det är grund för uppsägning. Skulle tro att det senare kräver mer, men jag är ingen expert. Tycker som många andra att du bör kolla med facket vad dina rättigheter är innan du gör något som kan få tråkiga konsekvenser. Du kan ringa anonymt till facket och fråga även om du inte är medlem.
  • sailajohanna

säg att du tagit värktablett för ca 2 timmar sedan!

Svar på tråden Hur fejkar man feber?