• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • Lilloscar
    Då kanske du borde plugga till biomedicinsk analytiker och därmed skriva många deckarböcker
    Kärleksberättelse som blev en deckare? Låter spännande, kanske ledde svartsjukan till mord
    har du förresten läst "Du sköna nya värld" av Aldous HUxley? En riktigt klassiker i fantasyvärlden. Fantasy är inget jag helst läser, men just den romanen är värd att lägga tid på.
    sofiefitness skrev 2009-07-21 00:22:12 följande:
    Just nu är det en fantasy berättelse. Den jag har skrivit klar är en kärlekshistoria som blev en deckare. =) Men jag har upptäckt att jag brinner mest för fantasyn även om jag kläcker himla bra deckarhistorier. De är jobbigare att skriva dock eftersom det är så mycket fakta att ta hänsyn till. Till exempel att man inte tar DNA-prov genom blod i Sverige utan främst genom saliv, att urin inte lämnar DNA förutom om personen är gammal eller har nån särskild sjukdom. Sådana saker. och det kan jag inte så mycket om, så det blir mycket mer research där.
  • Sofies värld

nej, den började bara som en kärlekshistorisa i huvudet, sen fick det bli en deckare redqan från bröjan med. mebn eftersom tanken var att det först skulle bli en kärleksroman så blev det lite annorlunda.

• Mrs Moneybags
    sofiefitness skrev 2009-07-20 23:50:50 följande:
    jag tror att det är ganska oundvikligt att man härmar sina favoritförfattare i sättet att skriva. sen är ju frågan om man gör det ändå, eller om det är översättarens stil man härmar om man nu läser många utländska författare. Det blir ju helt annat om man läser på originalspråket.17 sidor fick jag skrivet idag! 250 sidor nu. jag är så glad, hoppas det inte uppfattas som skryt. Men varje gång jag går ifrån datorn och har skrivit så känner jag mig bara så lycklig och längtar till nästa gång.
    Fasen vad kul att du är så produktiv!!

Kan du inte dela med dig av dina bästa tips för att bli mer produktiv?
  • JennyL29

Har kommit påat jag kanske skrievr en sfi-fantasy bok?
    Min man fick läsa några rader och han sade direkt att fantasy är något där personerna redan är i den miljön och inte kommer dit????
    Är det så?
    Vad tycker ni?

Annars måste jag nog komma på en ny ide.......

• bluebride

Önskar jag kunde skriva lite mer som Jane Austen. Jag har inte skrivit så mycket på mina böcker, finns inte så mycket tid heller. Ska väl fortsätta skriva på boken om min dotter och våra upplevelser, men det är mer faktabok än ngt annat. Annars är det kärleksromaner. Har ju en bok skriven, men det är barnsligt skriven och nog rätt konstig, vet nog ingen som vill läsa den

• Mochride

Kom av med min renskrivning, men nu är jag igång igen och kommer mest troligt att sitta nästan hela dagen på grund av det dåliga vädret. Då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag sitter inne vid datorn i alla fall

Vilken genre jag skriver i just nu vet jag inte ens... En kärleksroman av nåt slag i alla fall tror jag.

• Lilloscar
    JennyL29 skrev 2009-07-21 17:45:56 följande:
    Har kommit påat jag kanske skrievr en sfi-fantasy bok? Min man fick läsa några rader och han sade direkt att fantasy är något där personerna redan är i den miljön och inte kommer dit???? Är det så? Vad tycker ni? Annars måste jag nog komma på en ny ide.......
    Fantasy som genre innebär att det oftast finns två världar som skildras, det vill säga den verkliga världen och den overkliga världen där det goda och det onda står i kamp mot varandra. Huvudrollerna träder i den magiska världen genom en dörr, ett hål etc. som Alice i underlandet. Men det finns även en annan version av fantasyberättelser där enbart en sagovärld skildras utan några "verkliga inslag".
    Sen finns det något annat som kallas "fantastiska berättelser" där den verkliga världen skildras mest med små små övernaturliga inslag. Ett tydligt exempel på det är Pippi Långstrump.

Hoppas att du får en lite tydligare bild avvad det är du skriver
  • bluebride

dåligt väder? här är det kanon å så sitter man inne

• Mochride
    bluebride skrev 2009-07-22 12:40:16 följande:
    dåligt väder? här är det kanon å så sitter man inne
    Låter härligt. Här tittar solen fram ibland, men mest är det grått och tråkigt. Väntar bara på att det ska bli regn igen.
  • Sofies värld

JennyL29: vet faktiskt inte definitionen av science fiction och fantasy. Men som jag tänker mig det själv så är sf mer rymd och teknik och robotar och liknande och fantasy bygger lite mer på saga och myter. Men det är bara en personlig tolkning.

men måste du komma på en ny idé bara för det?

Svar på tråden Någon som skriver???