• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • Erkegris

Jag tycker miljöer är roliga att beskriva, det bästa tips jag fått är att beskriva med sinnena. Om man tex skriver att det är en stad vid havet, vad upplever sinnena då?

Syn: man ser havets blå vatten(eller grått?grönt?nattsvart?), vågorna som rullar in över stranden(eller är det mot en kaj?) etc...

Hörsel: vad hör man? fiksmåsars skrin? vågor som slår mot stenar? människor som pratar?

Känsel: känner man solen värma huden eller är det en kylig vind som får de små håren på armarna att resa sig?

Lukt: Känner man doft av tång och salt? matos från ett närbeläget fik? tjära från båtar?

Smak: inte så ofta använd kanske, men något som verkligen gör intryck om man får med. Tex hur man kan känna den salta smaken på läpparna från havsvattnet som blåst med i vinden...

ja ni förstår ju hur jag menar. Självklart blir det tjatigt att ha med allt på en gång, men om man väver in lite från vad sinnena upplever allteftersom man beskriver så brukar det ge en bra miljöbild tycker jag :D

• Sofies värld

WWS: kapa är så himla svårt, men det är ju nödvändigt ibland när man vill få texten att flyta och historien att inte stagnera. i min förra bok så kapade jag ett helt kapitel, vilket kändes lite sorgligt men definitivt nödvändigt.

har redan nu bestämt att en av huvudkaraktärerna kommer att dö i slutet. det känns såå sorgligt, men det måste hända. tyvärr...

• Sofies värld

Jag är verkligen för romantisk för mitt eget bästa. Idag har jag haft ett sånt flyt och skrivit 20 sidor och fått med en dialog som jag har väntat länge på. kan inte låta bli att gripa tag i min man och skrika: det är SÅ romantiskt! med jämna mellanrum.

Mitt liv är så långt ifrån romantiskt det kan bli, så jag lever ut mina drömmar i boken istället =)

Kul att många här verkar skriva fantasy. Själv tycker jag nästan det är pinsamt att säga vad det är jag skriver på när någon frågar. Dumt, eller hur?

• WZZ
    Erkegris skrev 2009-07-28 20:32:05 följande:
    Jag tycker miljöer är roliga att beskriva, det bästa tips jag fått är att beskriva med sinnena. Om man tex skriver att det är en stad vid havet, vad upplever sinnena då? Syn: man ser havets blå vatten(eller grått?grönt?nattsvart?), vågorna som rullar in över stranden(eller är det mot en kaj?) etc... Hörsel: vad hör man? fiksmåsars skrin? vågor som slår mot stenar? människor som pratar? Känsel: känner man solen värma huden eller är det en kylig vind som får de små håren på armarna att resa sig? Lukt: Känner man doft av tång och salt? matos från ett närbeläget fik? tjära från båtar? Smak: inte så ofta använd kanske, men något som verkligen gör intryck om man får med. Tex hur man kan känna den salta smaken på läpparna från havsvattnet som blåst med i vinden... ja ni förstår ju hur jag menar. Självklart blir det tjatigt att ha med allt på en gång, men om man väver in lite från vad sinnena upplever allteftersom man beskriver så brukar det ge en bra miljöbild tycker jag :D
    Det där är tyvärr en gammal "svensklärare på högstadiet försöker få igång eleverna". Att använda alla sinnen blir ofta krystat. Använd de som behövs för att fånga det du vill beskriva.

Det finns dem som gillar sådana beskrivningar men själv föredrar jag miljöbeskrivningar som inte pressar fram en viss mall. Läs början på Röda rummet så förstår ni vad jag menar. Eller början på många av de stora verken. Camus gör en snygg sak i Främligen, han fångar miljöns känslor hos en person som inte alls kan uppleva dem för att han sitter inlåst.
  • WZZ

Sofies värld skrev 2009-07-29 00:23:05 följande:

Jag är verkligen för romantisk för mitt eget bästa. Idag har jag haft ett sånt flyt och skrivit 20 sidor och fått med en dialog som jag har väntat länge på. kan inte låta bli att gripa tag i min man och skrika: det är SÅ romantiskt! med jämna mellanrum. Mitt liv är så långt ifrån romantiskt det kan bli, så jag lever ut mina drömmar i boken istället =) Kul att många här verkar skriva fantasy. Själv tycker jag nästan det är pinsamt att säga vad det är jag skriver på när någon frågar. Dumt, eller hur?
    Så länge du inte skriver deckare, det är en farsot. Men jag antar att vissa gillar det.
  • Mochride
    Lilloscar skrev 2009-07-27 23:38:07 följande:
    Det är inte så svårt egentligen.. Du bör kanske beskriva för läsaren hur personen i fråga replikerade (t.ex. "Jag orkar inte!", sa hon håglöst och med tankarna någon annanstans...) Å andra sidan finns det svar/repliker som inte behöver förtydligas, som exempelvis: "Dra åt helvete!" Här kan läsaren själv tyda att personen är arg. Jag tycker att det är viktigt att "författaren" inte är övertydlig, för att det kan bli tråkigt för läsaren att inte använda sin egen fantasi under läsningens gång. Hoppas att du förstår vad jag menar.God natt!
    Jo, jag förstår och jag håller med. Men jag kan ha lite svårt att sätta ord på hur nån låter. Jag vet ju precis hur personen låter, men vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Jag bruakr ibland säga replikerna högt, men då vet jag inte riktigt vad det tonläget kallas och så. Eller hur man ska säga. Ja, ja det lossnar väl så småningom. Får väl försöka öva mig på det.
  • Mochride
    Erkegris skrev 2009-07-28 20:32:05 följande:
    Jag tycker miljöer är roliga att beskriva, det bästa tips jag fått är att beskriva med sinnena. Om man tex skriver att det är en stad vid havet, vad upplever sinnena då? Syn: man ser havets blå vatten(eller grått?grönt?nattsvart?), vågorna som rullar in över stranden(eller är det mot en kaj?) etc...Hörsel: vad hör man? fiksmåsars skrin? vågor som slår mot stenar? människor som pratar?Känsel: känner man solen värma huden eller är det en kylig vind som får de små håren på armarna att resa sig?Lukt: Känner man doft av tång och salt? matos från ett närbeläget fik? tjära från båtar?Smak: inte så ofta använd kanske, men något som verkligen gör intryck om man får med. Tex hur man kan känna den salta smaken på läpparna från havsvattnet som blåst med i vinden... ja ni förstår ju hur jag menar. Självklart blir det tjatigt att ha med allt på en gång, men om man väver in lite från vad sinnena upplever allteftersom man beskriver så brukar det ge en bra miljöbild tycker jag :D
    Jättebra tips :)
    Brukar inte ha alltför stora problem med att beskriva miljöer men jag ska absolut tänka lite extra på det här i fortsättningen.
  • Lilloscar
    WZZ skrev 2009-07-29 01:20:26 följande:
    Det där är tyvärr en gammal "svensklärare på högstadiet försöker få igång eleverna". Att använda alla sinnen blir ofta krystat. Använd de som behövs för att fånga det du vill beskriva. Det finns dem som gillar sådana beskrivningar men själv föredrar jag miljöbeskrivningar som inte pressar fram en viss mall. Läs början på Röda rummet så förstår ni vad jag menar. Eller början på många av de stora verken. Camus gör en snygg sak i Främligen, han fångar miljöns känslor hos en person som inte alls kan uppleva dem för att han sitter inlåst.
    Snacka om god smak vad gäller skönlitteratur! Hatten av för Strindberg! Camus "Pesten" är också fantastisk vad gäller miljöbeskrivning, tycker jag..
  • JennyL29

Nu vill jag fortsätta skriva, tycker det är svårt med dialoger jag med, låter lite uppstyltat och fastar oftast t där istället för att föra berättlsen vidare.

Svar på tråden Någon som skriver???