• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • WZZ
    JennyL29 skrev 2009-07-27 00:32:37 följande:
    Tar gärna emot fler tips på hur man beskriver miljöer
    Jag brukar nog gå tillväga på så sätt att jag föreställer mig miljön men jag använder olika sinnen och minnen från andra platser. Tänk dig att vi ska beskriva en hamn.

Jag hade förmodligen börjat tänka på Nybrokajen, Slussen, Frihamnen osv. Ville jag ha en mer lantlig hamn så hade jag nog gjort en tur ut till några sådana för att fånga känslor.

Sedan hade jag börjat bygga en miljö kring de premisser som behövs för att fånga den känsla du vill ha. Se bara till att det inte blir en stel uppräkning. Skapa känsla men överdriv inte.
  • Sofies värld

Miljöer och sånt kan jag tycka är svårt också. Jag har ju en klar bild i huvudetb över hur scenen ser ut, men för läsaren? och det är så svårt att vara objektiv när man har den bilden i huvudet, för mig är det ju hur klart som helst! då är det superbra med läsare, fast jag kan tycka att det är jobbigt att låta andra läsa. Men som sagt, de får inte läsa nåt alls innan jag känner mig helt klar!

• Mochride

Jag tycker också att miljöer kan vara svåra. Ibland kan det vara svårt överhuvudtaget att beskriva nåt eftersom man själv har en så klar bild av hur saker ser ut.

Jag brukar låta syrran läsa det jag skriver ibland, och många gånger har jag bara börjat på historien då. Vi skriver mycket båda två även om vi har helt olika stilar. Men vi brukar vara ganska bra på att ge varandra feedback.
    En gång fick till och med min svensklärare läsa det jag hade skrivit och komma med lite respons

Nåt annat som jag kan tycka är svårt är att beskriva är olika tonlägen, alltså hur personer säger saker. Det borde finnas ett lexikon för det också

• JennyL29

så skoj med att få tips här i tråden, går in här varje dag, inatts tat jag uppe till kl två och gjorde research om olika mytoligier och så....spännande så nu har jag kärnan i hdet hela storyn och problemet klart för mig och hur det ska överbyggas

• Mosekälla

Hej! En nykomling hoppar in i tråden, kul att läsa. Man får mycket inspiration av att prata med andra som också skriver. Jag påbörjade min "bok" för säkert 10 år sedan snart. Tycker det är svårt att skriva när man inte har inspiration (därav den långa tidsrymden) Ska snart ta tag i den igen, men hoppas på ekonomi att köpa en bärbar dator, blir mycket lättare att skriva då.

• Lilloscar
    JennyL29 skrev 2009-07-27 19:04:51 följande:
    så skoj med att få tips här i tråden, går in här varje dag, inatts tat jag uppe till kl två och gjorde research om olika mytoligier och så....spännande så nu har jag kärnan i hdet hela storyn och problemet klart för mig och hur det ska överbyggas
    Ja, det är aldrig fel med tips WZZ har mycket kloka tips att erbjuda, tycker jag. De ska inte förbises!
  • Sofies värld

Idag hade jag väl min första släng av skrivarkramp. Jag har en scen som ska hända snart, men det var tvunget att hända någonting emellan och jag visste inte riktigt vad. Men det lossnade efter en stund och blev en lång dialog istället. Så jag fick ihop en sju sidor ändå.

Jag har så många dialoger nedskrivna och väntar bara på att få kasta in dem i berättelsen. Tyvärr har jag många dialoger som ska vara med i fortsättningsboken och det känns ju väldigt långt bort just nu. Först trodde jag att den här skulle bli ca 400 sidor lång, men nu lutar det åt 500 istället. Så det ärlite jobbigt att ha fullt upp med dialoger som inte inträffar förrän kanske halvvägs in i nästa bok!

lever lite för långt fram just nu känner jag! =)

• Sofies värld

står i valet och kvalet nu om tjejen det handlar om ska få en enda natt tillsammans med killen hon kommer på att hon älskar, innan han försvinner, eller inte... mitt romantiska jag vill, men mitt taskiga jag vill det inte. Gah!

• Lilloscar
    Mochride skrev 2009-07-27 18:53:48 följande:
    Nåt annat som jag kan tycka är svårt är att beskriva är olika tonlägen, alltså hur personer säger saker. Det borde finnas ett lexikon för det också
    Det är inte så svårt egentligen.. Du bör kanske beskriva för läsaren hur personen i fråga replikerade (t.ex. "Jag orkar inte!", sa hon håglöst och med tankarna någon annanstans...) Å andra sidan finns det svar/repliker som inte behöver förtydligas, som exempelvis: "Dra åt helvete!" Här kan läsaren själv tyda att personen är arg. Jag tycker att det är viktigt att "författaren" inte är övertydlig, för att det kan bli tråkigt för läsaren att inte använda sin egen fantasi under läsningens gång.
    Hoppas att du förstår vad jag menar.
    God natt!
  • WZZ

Sofies värld skrev 2009-07-27 23:15:23 följande:

Idag hade jag väl min första släng av skrivarkramp. Jag har en scen som ska hända snart, men det var tvunget att hända någonting emellan och jag visste inte riktigt vad. Men det lossnade efter en stund och blev en lång dialog istället. Så jag fick ihop en sju sidor ändå. Jag har så många dialoger nedskrivna och väntar bara på att få kasta in dem i berättelsen. Tyvärr har jag många dialoger som ska vara med i fortsättningsboken och det känns ju väldigt långt bort just nu. Först trodde jag att den här skulle bli ca 400 sidor lång, men nu lutar det åt 500 istället. Så det ärlite jobbigt att ha fullt upp med dialoger som inte inträffar förrän kanske halvvägs in i nästa bok! lever lite för långt fram just nu känner jag! =)
    Ett tips är att inte fokusera på textens längd. Det är som jag skrev i mitt längre inlägg bra att ha överdrivet mycket och sedan kapa. Om du jobbar tvärtom, alltså fyller ut så blir det ofta krystat och mjäkigt. Ös på och kassera sedan.

Författarens svåraste dilemma är att "kill your darlings", det är det som skiljer många bra och dåliga författare enligt min personliga mening.
Svar på tråden Någon som skriver???