Sofies värld skrev 2009-07-27 23:15:23 följande:
Idag hade jag väl min första släng av skrivarkramp. Jag har en scen som ska hända snart, men det var tvunget att hända någonting emellan och jag visste inte riktigt vad. Men det lossnade efter en stund och blev en lång dialog istället. Så jag fick ihop en sju sidor ändå. Jag har så många dialoger nedskrivna och väntar bara på att få kasta in dem i berättelsen. Tyvärr har jag många dialoger som ska vara med i fortsättningsboken och det känns ju väldigt långt bort just nu. Först trodde jag att den här skulle bli ca 400 sidor lång, men nu lutar det åt 500 istället. Så det ärlite jobbigt att ha fullt upp med dialoger som inte inträffar förrän kanske halvvägs in i nästa bok! lever lite för långt fram just nu känner jag! =)
Ett tips är att inte fokusera på textens längd. Det är som jag skrev i mitt längre inlägg bra att ha överdrivet mycket och sedan kapa. Om du jobbar tvärtom, alltså fyller ut så blir det ofta krystat och mjäkigt. Ös på och kassera sedan.
Författarens svåraste dilemma är att "kill your darlings", det är det som skiljer många bra och dåliga författare enligt min personliga mening.