• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • Erkegris

Hej alla! Hoppar in här.

Jag gillar att skriva, har alltid haft en dröm om att skriva en egen bok, men det har inte blivit så mycket skrivet på den idén jag har nu. Älskar fantasy så det kommer definitivt bli en sådan, men jag är väldigt intresserad av psykologi så jag kommer försöka få till bra personporträtt och verkligen djupa karaktärer i boken. Såna som man kommer ihåg, om ni förstår vad jag menar.

Kul tråd det här i alla fall. Blir inspirerad att skriva :D

• Mochride

Brukar era karaktärer ha drag från er själva eller är de "helt nya" människor?

• snuppis

Jag skulle behöva ha hjälp av någon att formulera svneskan är skitkass på sådant,

• Sofies värld

min huvudkaraktär den här gången har tagit väldigt mycket av min personlighet! fast hon ser ut som Jazzmine från svenska Top Model =) En annan av karaktärerna ser ut som en kille vars blogg jag följer och den andre som Martin Rollinski i BWO!

nu har jag spräckt 300 sidor! yes!

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • JennyL29

Har skrivit idag, ca 2 sidor bara men så svårt att få till det bra tycker jag, tycker hela tiden det låter larvigt .
    Men men.. skrievr om och skriver om och sedan är jag ganska nöjd.
    Min huvudroll är en tjej som ska heta Eowyn.
    I verkliga världen eter hon Rebecca.

Hon är ute på uupdrag från en vis man som är hennes läromästare. Hon ska dessutom klä ut sig till en ung man för det är för farligt att vistas i skogarna som ensam ung kvinna.

detta är lite av storyn... vad tror ni?

• Lilloscar
    snuppis skrev 2009-07-26 16:58:54 följande:
    Jag skulle behöva ha hjälp av någon att formulera svneskan är skitkass på sådant,
    Då kanske jag passar in för att hjälpa dig. är utbildad svensklärarinna
  • Lilloscar
    JennyL29 skrev 2009-07-26 22:33:24 följande:
    Har skrivit idag, ca 2 sidor bara men så svårt att få till det bra tycker jag, tycker hela tiden det låter larvigt . Men men.. skrievr om och skriver om och sedan är jag ganska nöjd. Min huvudroll är en tjej som ska heta Eowyn. I verkliga världen eter hon Rebecca. Hon är ute på uupdrag från en vis man som är hennes läromästare. Hon ska dessutom klä ut sig till en ung man för det är för farligt att vistas i skogarna som ensam ung kvinna. detta är lite av storyn... vad tror ni?
    Att skriva 2 sidor är inte BARA. Den store Strindberg kunde ibland skriva allt från tre ord till flera sidor, andra dagar raderade han bort allt. Det är konsten med att skriva. Antal sidor är oväsentligt, så oroa dig inte

Du får nog förtydliga din idé lite, tror jag. Vad är kärnan? om du förstår vad jag menar..
    Fortsätt med skrivandet.
  • Lilloscar
    Erkegris skrev 2009-07-26 15:31:54 följande:
    Hej alla! Hoppar in här. Jag gillar att skriva, har alltid haft en dröm om att skriva en egen bok, men det har inte blivit så mycket skrivet på den idén jag har nu. Älskar fantasy så det kommer definitivt bli en sådan, men jag är väldigt intresserad av psykologi så jag kommer försöka få till bra personporträtt och verkligen djupa karaktärer i boken. Såna som man kommer ihåg, om ni förstår vad jag menar. Kul tråd det här i alla fall. Blir inspirerad att skriva :D
    Välkommen till denna tråd!
  • WZZ

Jag skriver mycket, en del ser dagens ljus hos andra.

Personligen jobbar jag så här:

När jag har fått en ide och ett budskap så funderar jag mycket kring andra verk och stilmedel som kan tänkas appliceras. Kanske finns det något att sno eller modifiera? Vad finns det för liknande teman? Vad syftar jag mot?

Research i några veckor och ibland 2-3 månader, beroende på hur långt jag ska skriva och vad det ska handla om. Jag måste se till att jag kan mer än de flesta läsare annars tappar jag trovärdighet.

Därefter bygger jag upp en struktur och en disposition. Jag skriver ihop grova utkast för att sätta min ide i strukturen.

Jag skissar sedan upp bakgrunder kring platser och personer som ska medverka. Detta är ett krav på längre berättelser för att det ska finnas konsekvens och sammanhang. Det är även ett måste för att komma ihåg allt. Jag skriver sedan ut allt det här och sprider det över hela arbetsrummet.

Sedan börjar jag att bearbeta alla lappar som jag har. Under research skapas otaliga små lappar med idéer och tankar. Ungefär 2/3 är inget att ha. Här kan det hända att jag återgå till att samla mer fakta. Min nyckelregel är att ha ungefär tre gånger så mycket information än vad jag kommer att behöva.

Nu är jag redo att börja skriva. Jag går igenom alla delar som jag har format under dispositionen, lägger till ändrar och kastar om. Sedan börjar jag bygga upp bilder, jag använder ofta mina små lappar kring tankar här.

Efter några veckor så börjar det bli en hel del olika delar. Jag börjar då med att skriva ut allt och strukturera det hela. Det blir en väldigt massa pillande och flyttande.

Slutligen så har jag fått den grund jag behöver. Då lånar jag folk som hjälper till att läsa, rätta och finna sådant som är oklart o.s.v.

Sedan tillbaks och korrigera, läsa om, korrigera och läsa om.

Novellerna är dock klart mycket enklare, en novell tar ungefär två tre veckor och några dagar research.

Om ni behöver hjälp, råd eller tips så är det bara att höra av sig. Jag jobbar mycket med skrivarblockad på gymnasiet.

/W

• JennyL29

Lilloscar:
    Tack för dina råd. Ja kärnan är ju at att det ska vara nåt hinder hon måste överbygga. tex att rädda landet ller världen från att bli i totalt mörker. Hon ska söka reda på något vet inte riktigt vad det är ännu men har läst lite om mytoligier som tex den heliga graal,pandoras ask och gudatro i olika värdlsdelar som keltisk( väldigt intrsant) kristen och grekisk och Romersk mytologi, har fått mycket inpsiriation därifrån faktiskt......

Måste bara komma ihåg att skriva upp som sagt vad är problemet och kärnan i det hela storyn.

Tar gärna emot fler tips på hur man beskriver miljöer

Svar på tråden Någon som skriver???