• Mittilvet

Ingen semester med "bonus"barnet

Jag har valt att inte lägga någon semester då min sambo har sitt barn sedan innan hos sig under en del av hans semester utan har styckat upp den så jag får vara med min familj utan en massa merjobb.

Kan inte förstå de som inte har någon förståelse för att det inte är semester att ha med det barnet att göra?
    Att umgås frekvent med honom i två veckor... näe, skulle inte tro det, jag jobbar hellre.

Tråkigt för pappan att vi inte går ihop särskilt bra men allvarligt, är det så konstigt?

Han slukar energi och drar fram det värsta hos min sambo när han är här, varför skulle jag vilja ödsla bort surt ihoparbetade timmar för att lägga på att höra på "pappa pappa pappa pappa vet du vaaaaaaaaaaaaad" och "pappa, min gubbe leder, nej nu är jag tvåa, nej nu är jag etta, nej nu är jag trea, nej nu är jag fyra, nej nu är jag trea, nej nu är jag fyra" (konstant uppdatering i allt han gör) "pappa jag vill det, nej pappa jag vill det istället, nej jag vill det, pappa kan vi inte spela fotboll, pappa kan vi inte spela igen, pappa kan vi inte spela en gång till, pappa kan vi inte spela fotboll igen, pappa kan vi inte en sista gång, pappa kan vi inte spela fotboll" *öronen blöder*

Jag kan inte förstå dem som inte tänker efter innan de dömer "oj, du är elak som inte vill umgås med din familj" (min familj umgås jag GÄRNA med och det är precis det jag kommer göra )

Vi ska dra iväg med husvagn och rå om varandra och jag ser fram emot det, i lugn och ro utan störande moment.

Som jag skrev innan, kanske tråkigt för min sambo, men han visste att jag inte hade några barn innan vi träffades och han fattade själv det beslutet, det var ingen som tvingade honom.

Jag rekommenderar fler att ta semester så man får umgås med de man vill och inte de som andra tycker att man "måste" umgås med för att "det ska vara så"

Kram till alla som ser fram emot sin semester, hoppas ni alla kommer trivas i erat sällskap, det kommer jag göra

Finns det fler som valt att göra som jag, eller är jag unik?

• Svar på tråden Ingen semester med "bonus"barnet
  • Tezz72
    LindaJohansson81 skrev 2009-07-26 09:01:49 följande:
    Ja, där håller jag med. Bioföräldrarna kan ta sitt ansvar och bara släppa in människor i deras barns liv som är positiva, dvs bort med respektive som inte tycker om /respekterar barnen.
    Men i grund o botten så är det ju ändå styvföräldrarnas fel att det går snett för barnen.. För det är alltid lättare att skylla på någon annan än att ta eget ansvar för det som händer barnen..
  • LindaJohansson81
    Tezz72 skrev 2009-07-26 09:07:37 följande:
    Men i grund o botten så är det ju ändå styvföräldrarnas fel att det går snett för barnen.. För det är alltid lättare att skylla på någon annan än att ta eget ansvar för det som händer barnen..
    Nej, jag skyller inte på bonusföräldrarna, snarare på bioföräldrarna som låter dessa sk bonusmammor hållas. Det ÄR deras fel.
  • Anonym

Har flummat igenom en del svar, men orkar inte läsa allt. Hur kan någon ta illa vid sig för att man väljer att spendera sin semester på det vis man vill? Det är mycket magstarkt att läsa alla hårda ord som kommer från mammor runt om...kanske kan bero på att tonen i TS lät aningens hård? Men annars tycker jag det är sorgliga människor som på allvar inte tycker att man ska få ha en egen semester. Det skulle nog vara bra i vanliga kärnfamiljer också, för den delen. Lite delade semestrar, egentid med bara mamma o egentid med bara pappa.

Jag tycker om mina bonusbarn, mycket. De har en stor plats i mitt liv, jag månar om dem på många vis och de tycker mycket om mig. Jag tycker att jag i allt vardagsliv ger dem ganska mycket av min tid, jag ser alltid till så att de har bra mat, mellanmål, matsäckar osv. Jag gör saker med dem, hjälper dem med läxor, jag hjälper dem att fortsätta vandra utefter sina intressen osv. Att sedan då även lägga all min semester tillsammans med dem och deras far...där går min gräns.

Aldrig att jag skulle lägga all min semester på att vara med dem. Var tar då MIN tid vägen? Nej, jag gör egna saker och pappan åker iväg med sina barn under ett par veckor. Det tror jag är bra för dem, att få vara tillsammans själva, utan mig. MEN naturligtvis tänker jag i det här fallet på mig också. Jag tycker det är enormt skönt att få vara bara själv och göra det JAG vill, att inte hela tiden fundera på vad DE vill göra för att få ett roligt sommarlov, vi har helt olika uppfattningar om vad som är semester. Att ränna runt på tivolin, sommarland, stora städer och annat är ingenting jag någonsin kan önska mig av en semester, så VARFÖR i hela fridens namn skulle jag göra mig själv ännu mer stressad och spänd under en tid som är till för återhämtning? Den som inte förstår det är låst i en position och kan inte tänka särskilt långt. Dem är det synd om.
    Det är inte egoistiskt, det är bara vårdande av sitt själv.

• ica

Håller med föregående helt och hållet. Sen förstår jag inte att alla skäller på bonusmamman. Problemet är väl att pappan inte verkar kunna ta tag i situationen och styra upp det.
    Om så skulle väl pojken inte vara så krävande. Det låter ju inte som han är lugn och glad tillsammans med pappan. Och bonusföräldrar har ett val.

• Mittilvet
    LindaJohansson81 skrev 2009-07-26 09:01:49 följande:
    Ja, där håller jag med. Bioföräldrarna kan ta sitt ansvar och bara släppa in människor i deras barns liv som är positiva, dvs bort med respektive som inte tycker om /respekterar barnen.
    ...fast om inte ens föräldrarna kan tänka sig att bo med barnet heltid, hur kan man då sätta kravet på en som inte ens är släkt med barnet att t.o.m spendera sin semester med denne
  • Tezz72
    Mittilvet skrev 2009-07-26 11:14:53 följande:
    ...fast om inte ens föräldrarna kan tänka sig att bo med barnet heltid, hur kan man då sätta kravet på en som inte ens är släkt med barnet att t.o.m spendera sin semester med denne
  • mifa
    Mittilvet skrev 2009-07-25 23:54:53 följande:
    Ja, det är synd om honom.Kan inte vara lätt att vara honom.Tur att jag inte är det.Synd att det finns så många föräldrar som inte tar sitt ansvar och håller ihop med den som de förökar sig med, tänk vad mycket problem de skapar.Inte särskilt ansvarsfullt, tur att jag inte har den lasten på mina axlar
    Fast min erfarenhet säger mig att föräldrar som håller i hop för barnens skull är betydligt sämre föräldrar än de som separerar.....
    Så lasten att hålla ihop köper jag inte sedan kan man ju klart ha en åsikt om att vi numera inte jobbar tillräkligt i våra förhållanden för att få dem att fungerar oavsett bio eller bonus.
  • Tezz72
    Mittilvet skrev 2009-07-25 23:54:53 följande:
    Synd att det finns så många föräldrar som inte tar sitt ansvar och håller ihop med den som de förökar sig med, tänk vad mycket problem de skapar.Inte särskilt ansvarsfullt, tur att jag inte har den lasten på mina axlar
    Tyvärr ville jag inte vara ihop längre med barnens pappa eller rättare sagt de va han som ville skilja sig, det kom fram sen efter ca 6 mån av hans syster att han hade varit otrogen 3 år tillbaka i tiden. Jag säger bara det tur att jag fick veta det efteråt o inte innan för då kan jag lova att jag hade varit en riktig bitterfi**a mot både honom o hans flamma som numera är hans fru. Som sagt jag tar fullt ansvar för mina barn och det hoppas jag att deras pappa gör också..
  • gumsan76

Jag fattar inte att så många orkar engagera sig i TS åsikter. Varför provocerar det er så mycket det hon skriver? Om hon och hennes sambo hittat ett sätt att leva som fungerar och där alla mår bra, vad är då problemet?! Bonusbarnet har två FÖRÄLDRAR som älskar honom, är inte det nog? Så länge TS inte öppet visar att hon tycker illa om barnet eller på något annat vis behandlar honom illa så är det väl inga bekymmer? Förklara gärna vad det är som ni stör er så på! Alla nyfamiljer behöver inte följa samma mall, det kan fungera alldeles utmärkt ändå!

• AnnanAnna

Du skriver precis det jag brukar tänka (och skriva) i typ alla såna här trådar... Jag fattar inte heller hur folk kan bli så j-a provocerade över att alla andra i världen inte gör exakt som de skulle göra i samma situation.
    Och det jag verkligen inte fattar är hur man kan kasta skit och döma människor på det sätt en del gör av samma anledning. Tröttsamt.

gumsan76 skrev 2009-07-26 12:41:36 följande:
    Jag fattar inte att så många orkar engagera sig i TS åsikter. Varför provocerar det er så mycket det hon skriver? Om hon och hennes sambo hittat ett sätt att leva som fungerar och där alla mår bra, vad är då problemet?! Bonusbarnet har två FÖRÄLDRAR som älskar honom, är inte det nog? Så länge TS inte öppet visar att hon tycker illa om barnet eller på något annat vis behandlar honom illa så är det väl inga bekymmer? Förklara gärna vad det är som ni stör er så på! Alla nyfamiljer behöver inte följa samma mall, det kan fungera alldeles utmärkt ändå!
Svar på tråden Ingen semester med "bonus"barnet