• Buttelina

Vi som shoppar danska barnkläder del 14

Tre nya härliga månader av shopping

Gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m42958741.html

Bildis
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43869403.html

Tråden med länkar till all shopping
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40093529.html

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-13 22:20
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m46335809.html - nya bildis

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-15 22:07
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b114044.html - lagersalg info
  • Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 14
  • Smileycat
    Busbellan skrev 2009-07-12 22:43:46 följande:
    Ok, jo det har vi försökt med, men det får vi inte i honom tyvärr. Har försökt alla möjliga sätt, men inte lyckats.Ja, det har man ju hört kan ha positiv effekt på NPF diagnoser
    jobbigt..
    HUr tar han tabletter då? För det finns ju även i kapselform?
    (Ha rförresten tänkt ge barnen Eskimåkids eller åtminstone vitaminer, typ Minalvitt, nallevitaminer, men det blir ju aldrig av, Ebba är ju sån som äter så dåligt hon med..)
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Busbellan

Ja, just det makrill äter han gärna. Kan sätta i sig en halv burk ibland så det brukar han få

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Smileycat skrev 2009-07-12 22:47:08 följande:
    jobbigt..HUr tar han tabletter då? För det finns ju även i kapselform?(Ha rförresten tänkt ge barnen Eskimåkids eller åtminstone vitaminer, typ Minalvitt, nallevitaminer, men det blir ju aldrig av, Ebba är ju sån som äter så dåligt hon med..)
    Nepp, funkar inte. Har fått prover med kapsalr fån eye q, men han vägrar ta dem
  • Stormis
    Stormis skrev 2009-07-12 22:46:35 följande:
    Såg att jag stavde vansinnigt fel på FISK, men smart som du är så kom du på det . Rekommandationen för alla är att äta fisk 2-3 ggr i veckan, varav en av dem ska vara fet fisk tex lax, makrill. Detta för att fiskfett verkar gott i våra kroppar. VNu vet jag inte hur mycket forskning det finsn specifikt på detta och just autism, men det finns ganska mycket inom demens och tex ADHD (jag jämför eller likställer inte, försöker bara syfta till att det är sjukdomar där hjärnan är inblandad). Hjärnan är en enda stor fettklump kan man säga och nästan allt fett är sånt som finns i fiskfett. Därför kan man lida brist på dessa ämnen. Inget som går att mäta eller att man blir botad genom att supplementera, men vissa upplever förbättring eller lindring. Tex kan barn med läs- och skrivsvårigheter inom kanske ett år vara på sina klasskompisars nivå från att inann ha bedömts vara ca 3 år under. Vissa hjälps dock inte alls av det. Fiskoljekapslar finns både på Apoteket och hälsokosten. Kostar tyvärr en slant (och man kan behöva ganska höga doser) och naturlig fisk är ju alltid bättre. Dock är alla preparat om säljs där testade och godkända, dvs säkra. Testa att googla lite på omega-3 och se vad du kan hitta. Lycka till!
    Ser att jag återigen stavar som en kratta och att ni redan testat så mitt långa felstavade utlägg var förgäves . Får nog hålla mig till barnkläder framöver .
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • solouniko
    Fiffa5 skrev 2009-07-12 22:37:38 följande:
    Jag funderar på att ta 62 med. Det måste ju räcka ett tag till en nyfödd kille som är lång..
    Jo, dom är rätt stora i storlek så det borde räcka ett tag! Har du hittat dom på rea?
    Milla 090316 ♥ solouniko.blogg.se
  • Smileycat
    Busbellan skrev 2009-07-12 22:48:56 följande:
    Nepp, funkar inte. Har fått prover med kapsalr fån eye q, men han vägrar ta dem
    jobbigt..
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Stormis
    Busbellan skrev 2009-07-12 22:48:07 följande:
    Ja, just det makrill äter han gärna. Kan sätta i sig en halv burk ibland så det brukar han få
    Men det är ju perfekt! Går inte att överdosera. Ge honom så mycket du kan utan att han tröttnar på det! Kanon om han äter det. Testat att göra egna fiskpinnar på lax? Eller är det bara tråkiga köpe som funkar?
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Kavat
    Stormis skrev 2009-07-12 22:16:38 följande:
    Visst är det så. Lider man av multiallergier så gör man, men då är det vanligtvis nåt annat som gör att ytterligre en allergi bryter ut. Till vuxna finns tex inte den rekommendationen. Sen väljer man ju klart själv. Just intoleranser är ju vansinnigt individuellt och många gånger kan man ju mer än vården... Tror absolut att havreallergi finns, man KAN vara allergisk mot allt med proteiner i. Dock är det ju extremt ovanligt, därav uttrycket att man inte kan vara allergisk mot havre. Förlåt om jag trampade på. Jo, jag tycker att mitt yrke är rikitgt kul. Dessvärre bor jag nu i småstad där inga jobb finns så nu jobbar jag med näringslösningar på ett läkemedelsbolag. Kul det med, men känner att jag skulle vilja tillbaka till sjukhusen igen. Men som du säger, det finns så lite tid när man väl är där. På mitt förra jobb kunde vi enbart erbjuda nybesök och det är ju helt sjukt...! Så om du vill stressa till minimumlön så är det bara att skola om sig . Såg en studie för ett par år sedan där man hade räknat på vilka jobb som lönade sig mer eller mindre. Dietist kom på sista plats tillsammans med arbetsterapeut. Dvs jag går back under en livstid på mitt jobb, kunde i princip lika gärna vara arbetslös Sorry för långt OT-inlägg...
    Intressant! Då blir det inte dietist då.

Jo, vad jag förstått historiskt sett så ökade sojaallergin när man ersatte mjölk med soja. Sen när man fick rekomendationer att undvika så kom ju havreprodukterna som är toppen. Men nu ökar havreallergierna istället.
    Jag tror numera på mottot att äta så varierat man bara kan.
    Levde på Imat (havregrädde) i den mesta maten, smörgåsar och Bragokex innan sonens allergier mot vete och havre bröt ut... Och ett år efter det så fick jag diagnosen celiaki..
  • Busbellan
    Stormis skrev 2009-07-12 22:57:38 följande:
    Men det är ju perfekt! Går inte att överdosera. Ge honom så mycket du kan utan att han tröttnar på det! Kanon om han äter det. Testat att göra egna fiskpinnar på lax? Eller är det bara tråkiga köpe som funkar?
    Japp, bara tråkiga köpefiskpinnar funkar tyvärr, är ju inte mycket fisk där inte, bara panering
    Men makrill som sagt, det går ner
  • Kavat
    Busbellan skrev 2009-07-12 22:22:41 följande:
    Ser att det disskuteras allergier och sånt här. Vi är just nu inne i funderingarna på att skippa mjölk, gluten och soja till August. Det finns ingen direkt forskning som stödjer det, men vissa läkare har undersökt barn och även föräldrar med barn som har autism har märkt en klar förbättring i tillståndet när man kört med sån kost. Har inte riktigt bestämt nåt än, det känns lite omständigt måste jag säga. Samt att jag inte vet hur de ställer sig till det på dagis, de måste ju liksom vara med på det. Ni som är insatta i det, hur svårt är det egentligen att ändra matvanorna? Kommer man snabbt in i det?
    Svårt nej, men visst är det lite omständigare skulle jag väl vilja säga. Det gäller att hitta produkter som kan användas och byta ut t.ex Idealmjölet i såsen mot maizena osv och när man fått koll och uppdaterade skafferi/kylskåp/frys så är det inga problem på hemmaplan. Värre när man ska försöka sig på att äta ute.
    Och så får man vara beredd på att lusläsa förpackningar, det dols i de mest underliga saker som vete och mjölk i skinka.
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 14