• Buttelina

Vi som shoppar danska barnkläder del 14

Tre nya härliga månader av shopping

Gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m42958741.html

Bildis
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43869403.html

Tråden med länkar till all shopping
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40093529.html

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-13 22:20
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m46335809.html - nya bildis

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-15 22:07
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b114044.html - lagersalg info
  • Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 14
  • saturnina

Man ska följa sin shoppinginstinkt och inte bakbinda fingrar och sådant.

Nu sticker jag till hemköp och köper mjölk samt något fettbildande.

• Ullis 10

Hej - varit borta över helgen - har fler shoppar fått in Molo? Var på Veras hus - vilken mysig butik!
    Oj, förstår att ni har små treåringar.. Min är tvärtom - 112 cm o 21 goa kilon - enda nackdelen är att folk tror att han är äldre än han är och att affärspersonal tittar mycket konstigt när de frågar efter ålder o man sen köper strl 116-122:).

Nä, men vi är glada då han lider av extrem allvarliga födoämnesallergier, tom reagerar vid hudkontakt...
    Hoppas Maia snart blir bra - trist att ligga inne!! Tror inte att du kommer ihåg det, men Katvig shortsen jag köpte blev perfekta i strl 122, fin butik:)!

Fortfarande putt över att cartoon inte kommer i hans storlek...

• Kavat
    Zvartaliljan skrev 2009-07-12 19:11:52 följande:
    Godkväll. Upptäckte att lekterapirummet hade en dator med internetuppkoppling så nu fastnade jag här såklart medans Maia leker lite Vi ligger inlagda...inget resultat ännu trots både Klyx och oljelavemang. Imorgon bitti blir det vattenlavemang. Efter klyxen skrek sig Maia fördärvad...det var hemskt. Hon knep med benen så självklart kom inget ut mer än klyxen som rann med ytterst lite bajs. Sen sov hon helt utmattad i 3 timmar efter det och nu har hon precis fått olja...så jag väntar på effekten. Hoppas F kommer och avlöser mig inatt för jag är helt slut efter denna dagen. Vill hem o duscha o ta på mig rena kläder också...har allt möjligt på mina byxor nu som inte luktar så gott...
    Uhuj, hoppas det hon mår bättre snart.
    Angående allergi så är det rent ut sagt skitsvårt. Använder man soja istället för mjölk så är risken för även sojaallergi stor som också kan ge hård mage. Sojasläktingar finns i bla. GPs isglassar osv, så det är väldigt lurigt att undvika. Byter man istället ut mot havre, så finns det ju även allergi mot det och även om man inte blir/är allergisk så kan man bli hård i magen av för mycket fibrer och även för lite vatten och olja. Olja/fett är jätte viktig i all mat till barn, ca 1 tsk per dl mat/välling/gröt osv.
    Sonen är ju allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete, havre, ett levande bevis på att man kan må toppen när man slipper det man inte tål, men det gäller bara att komma på vad det är.

Håller tummarna att ni hittar vad det är som felar! Kram!
  • Milliz
    Ullis 10 skrev 2009-07-12 20:29:29 följande:
    Hej - varit borta över helgen - har fler shoppar fått in Molo? Var på Veras hus - vilken mysig butik!Oj, förstår att ni har små treåringar.. Min är tvärtom - 112 cm o 21 goa kilon - enda nackdelen är att folk tror att han är äldre än han är och att affärspersonal tittar mycket konstigt när de frågar efter ålder o man sen köper strl 116-122:).Nä, men vi är glada då han lider av extrem allvarliga födoämnesallergier, tom reagerar vid hudkontakt...Hoppas Maia snart blir bra - trist att ligga inne!! Tror inte att du kommer ihåg det, men Katvig shortsen jag köpte blev perfekta i strl 122, fin butik:)!Fortfarande putt över att cartoon inte kommer i hans storlek...
    Ja visst är det tråkigt att inte cartoon kommer för större pojkar. Men då fick dottern en cartoon tröja istället, fast den var lite pojkig. Jag tycker att den är så fin!
    Elias 070202 Ella 080920
  • Stormis
    Kavat skrev 2009-07-12 20:44:47 följande:
    Uhuj, hoppas det hon mår bättre snart. Angående allergi så är det rent ut sagt skitsvårt. Använder man soja istället för mjölk så är risken för även sojaallergi stor som också kan ge hård mage. Sojasläktingar finns i bla. GPs isglassar osv, så det är väldigt lurigt att undvika. Byter man istället ut mot havre, så finns det ju även allergi mot det och även om man inte blir/är allergisk så kan man bli hård i magen av för mycket fibrer och även för lite vatten och olja. Olja/fett är jätte viktig i all mat till barn, ca 1 tsk per dl mat/välling/gröt osv. Sonen är ju allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete, havre, ett levande bevis på att man kan må toppen när man slipper det man inte tål, men det gäller bara att komma på vad det är. Håller tummarna att ni hittar vad det är som felar! Kram!
    Slänger bara in att sojaprodukter endast behöver undvikas under en viss ålder, tror att det är 3 år (men missa inte riktigt just nu). Sen är risken för den multiallergin över. Havre räknas inte som allergi, även om man kan vara allergisk mot vete. Oftast blandar man ihop detta med glutenintolerans som är nåt helt annat (typ som laktosintolerans vs mjölkproteinallergi).

Bara ett litet inlägg från Stormis aka dietist till yrket

PS Jobbar dock inte dagligen med allergier så Kavat kan nog mer än jag när det kommer till vardagsdetaljerna .
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • Ullis 10
    Stormis skrev 2009-07-12 20:52:25 följande:
    Slänger bara in att sojaprodukter endast behöver undvikas under en viss ålder, tror att det är 3 år (men missa inte riktigt just nu). Sen är risken för den multiallergin över. Havre räknas inte som allergi, även om man kan vara allergisk mot vete. Oftast blandar man ihop detta med glutenintolerans som är nåt helt annat (typ som laktosintolerans vs mjölkproteinallergi).Bara ett litet inlägg från Stormis aka dietist till yrket PS Jobbar dock inte dagligen med allergier så Kavat kan nog mer än jag när det kommer till vardagsdetaljerna .
    Skönt att höra detta om sojan!
  • SmillaMilla
    Stormis skrev 2009-07-12 20:52:25 följande:
    Slänger bara in att sojaprodukter endast behöver undvikas under en viss ålder, tror att det är 3 år (men missa inte riktigt just nu). Sen är risken för den multiallergin över. Havre räknas inte som allergi, även om man kan vara allergisk mot vete. Oftast blandar man ihop detta med glutenintolerans som är nåt helt annat (typ som laktosintolerans vs mjölkproteinallergi). Bara ett litet inlägg från Stormis aka dietist till yrket PS Jobbar dock inte dagligen med allergier så Kavat kan nog mer än jag när det kommer till vardagsdetaljerna .
    2 år säger de här på Åland.
  • Smileycat
    lillronya skrev 2009-07-12 19:57:46 följande:
    Sådär har vi det med. Lite blandad överkänslighet och allergi här. Vissa tål all mjölk, vissa kör laktosfritt och Emilio helt mjölkfritt.Lätt  som en plätt att bjuda hem den här 9-personersfamiljen. Skickar ett gäng kramar till Maia och Malou med!!!
    Jobbigt det måste vara o få göra olika.. Min syster fick ta med eget fika till sonen tyvärr då vi inte visste om han skulle med eller inte fören typ dagen innan på Liams dop, men verkade inte göra så mkt för henne..

Låter faktiskt som det kan vara Hirschsprung, tycker iaf definitvt att de ska kolla upp det! Skönt om de kan utesluta det om det inte är så då..
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • saturnina
    lillronya skrev 2009-07-12 20:07:55 följande:
    HAhahaha så går det när man skriver utan att titta på vad man gör. Nä vi är fortfarande 7 i familjen.
    7 eller 9 - låter inte som någon större skillnad i mina öron.

Syster är gravid igen - tänkte det kunde vara kul att veta.
  • 1 och 1 är 3
    lillronya skrev 2009-07-12 20:07:55 följande:
    HAhahaha så går det när man skriver utan att titta på vad man gör. Nä vi är fortfarande 7 i familjen.
    Blev lite smått orolig att jag missat något...
    080826 - Puma Teolin
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 14