Kavat skrev 2009-07-12 21:14:26 följande:
Jo, fast även om man är över en viss ålder så betyder det inte att man inte kan få /eller kommer på fler allergier, åtminstonde inte om man har några stycken från början. Även om rekomendationerna säger annat. Tyvärr! Havreallergi finns i alla fall numera. Vi har det på papper från en allergolog som testat honom. Och det är en solklar allergi och inget annat enligt henne och enligt andra allergiläkare jag varit i kontakt med. Däremot har jag hört både sädesslagsallergi och spannmålsallergi som samlingsnamn när man inte tål något av de vanligaste "svenska" sädesslagen.Sen är precis som du säger glutenintolerans (celiaki) något helt annat än allergi. Men både symptom och mathållningen kan vara snarlika har jag upptäckt (har DH) . Även om reaktionen i kroppen sker på olika sätt. Fast jag äter ungefär detsamma som sonen. )För övrigt, Stormis, vilket kul yrke du har! Jag har mina funderingar på att skola om mig, men de två dietister som jag och barnen har verkar båda ha alldeles för mycket att göra och för lite tid i förhållande till deras jobb...
Visst är det så. Lider man av multiallergier så gör man, men då är det vanligtvis nåt annat som gör att ytterligre en allergi bryter ut. Till vuxna finns tex inte den rekommendationen. Sen väljer man ju klart själv. Just intoleranser är ju vansinnigt individuellt och många gånger kan man ju mer än vården... Tror absolut att havreallergi finns, man KAN vara allergisk mot allt med proteiner i. Dock är det ju extremt ovanligt, därav uttrycket att man inte kan vara allergisk mot havre. Förlåt om jag trampade på.
Jo, jag tycker att mitt yrke är rikitgt kul. Dessvärre bor jag nu i småstad där inga jobb finns så nu jobbar jag med näringslösningar på ett läkemedelsbolag. Kul det med, men känner att jag skulle vilja tillbaka till sjukhusen igen. Men som du säger, det finns så lite tid när man väl är där. På mitt förra jobb kunde vi enbart erbjuda nybesök och det är ju helt sjukt...! Så om du vill stressa till minimumlön så är det bara att skola om sig

. Såg en studie för ett par år sedan där man hade räknat på vilka jobb som lönade sig mer eller mindre. Dietist kom på sista plats tillsammans med arbetsterapeut. Dvs jag går back under en livstid på mitt jobb, kunde i princip lika gärna vara arbetslös
Sorry för långt OT-inlägg...