• majskrok

Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?

Hur länge var det skrik första kvällarna? Sover era barn hela natten nu?
    Min dotter är 11 månader och har skrikit 6 kvällar i rad över en timme. Fungerar inte metoden på henne?

• Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?
  • MalinEddie
    biguv skrev 2009-07-13 23:35:43 följande:
    Jag tvivlar inte på att den fungerar för det gör den givetvis. Det är grundläggande beteendevetenskap i mina ögon; inlärd hjälplöshet (vilket enkelt kan förklaras som motsatsen till upplevelse av kontroll; det uppstår när en individ under en tid utsätts för obehag som den inte kan undkomma, trots att den provat olika strategier. Vid inlärd hjälplöshet förlorar människor förmågan att försöka rädda sig ur en knepig situation för att hon tror inte att det går. Hon har lärt sig att hon inte kan och blir apatisk. Till en början kan beteendet ses som fogligt, men hon mår inte alls bra och har förloratr glädjen)
    Så klokt skrivet!
     Jag tror verkligen att barnen som utsätts för metoder som 5mm och shn till slut ger upp. Vem skulle inte göra det till slut? Jag hoppas verkligen att metoder av detta slaget slutar att rekommenders av BVC. Det är dock flera BVC som också avråder från den typen av metoder vilket man bör komma ihåg. Dessutom är flera barnläkare och psykologer negativt inställda till 5mm, däribland Louise Hallin och Lars H Gustafsson så det går framåt. Inget barn borde utsättas för så grym behandling ärligt talat.
  • Solisrosis

ts; hur känner du sjöälv om du blir lämnad och nonchalerad om du gråter?
    detsamma känner din bebis, och ännu värre.

när ska BVC sluta rekomendera denna hemska metod!?!? man blir ju förbannad, jäkla okunskap och tanter som jobbat på tok för länge, som fortfarande tror att "barnen behöver träna lungorna"..

• majskrok

Det verkar inte ens som folk läst mina inlägg i den här tråden. Folk bara kritiserar.
    I alla fall så vaknar min dotter 5 gånger per natt och får välling 3 gånger. Annars kan hon inte somna om. Jag kör henne i vagnen över tröskeln på kvällarna för att få henne att somna. Det kan ta en timme. Hon är snart 1 år och vaknade ännu oftare när hon var liten. Jag tar promenader varje för och eftermiddag för att få henne att somna i vagnen. Jag har aldrig velat köra 5mm men efter att ha vaknat minst 5 gånger per natt i 1 års tid och provat nästan allt så provade jag det ändå. Det verkar inte ha fungerat och vad gör man då?

• tristania
    majskrok skrev 2009-07-14 09:02:22 följande:
    Det verkar inte ens som folk läst mina inlägg i den här tråden. Folk bara kritiserar.I alla fall så vaknar min dotter 5 gånger per natt och får välling 3 gånger. Annars kan hon inte somna om. Jag kör henne i vagnen över tröskeln på kvällarna för att få henne att somna. Det kan ta en timme. Hon är snart 1 år och vaknade ännu oftare när hon var liten. Jag tar promenader varje för och eftermiddag för att få henne att somna i vagnen. Jag har aldrig velat köra 5mm men efter att ha vaknat minst 5 gånger per natt i 1 års tid och provat nästan allt så provade jag det ändå. Det verkar inte ha fungerat och vad gör man då?
    Då kanske du ska gå till läkaren för undersökning, för att utesluta någon eventuell sjukdom?  Hon kanske har ont i magne - vällingen kanske är den enda tröst för henne på nätterna? Så fungerade min pojk iallafall.
  • SvartKatt78
    majskrok skrev 2009-07-13 22:03:45 följande:
    Jag ville först inte använda 5mm för att jag tycker den är fruktandsvärd. Jag har provat allt möjligt innan men inget har hjälpt. Jag har börjat ge omega3 får se om det hjälper. Min dotter vaknar flera gånger varje natt. 3 gånger på natten får hon välling. På morgonen får hon komma till min säng och somna om där. Jag kör henne i vagnen över tröskeln varje kväll. Det kan ta upp till en timme att få henne att somna då. Det är ända sättet att få henne att somna. Nu har jag kört 5mm i 6 dagar och den verkar ju inte funka.. Hon har ju somnat men efter en timmes skrik. 5 mm metoden är ju typ det sista man tar till, men vad gör man när den inte funkar?
    Jag förstår. Låter jättejobbigt Vet inte om jag kan komma med så många tips, du verkar ju ha försökt det mesta. Men 5mm verkar ju inte vara något för din dotter iaf.
    Kräver hon vällingen när hon vaknar om natten för att kunna somna om? Hur är det när hon kommer över till din säng om morgonen, somnar hon om utan välling då? Skulle det funka att, som någon sagt tidigare, späda ut vällingen eller minska ner på mängden varje gång hon dricker.
    Om du skulle sitta kvar hos henne när du lägger henne för kvällen, vad händer då? Tänker att då finns du ju där hos henne iaf.
    Vet hur det är att inte få sova om nätterna, lider med dig...
  • Zelmut
    Zelmut skrev 2009-07-13 22:50:50 följande:
    Hej!Har sett att många tycker att man är hemsk att man använder sig md 5 min metoden. Jag lovar att det var svårt för man tyckte så synd om bebisen. Men den hjälper verkligen bara man inte ger sig. För oss tog det tre nätter precis som de sa till oss att det skulle ta.Men då gäller det att man fortsätter med de tiderna hela tiden sen. Har inte haft några problem med läggningen sen dess och han somnar altid nästan direkt i famnen när man lägger honom. Har märkt att rutinerna är jätteviktiga! har inte gjort 5 min metoden mer en 1 gång. Jag rekommenderar den starkt! MVH/Sofia
    Visst man väljer själv hur man vill göra och hur man vill ha det framåt i tiden.
    Men jag skulle då aldrig göra något som får mitt barn att må dåligt och bli stressat över!
    Tror inte heller att en barnsjuksköterska skulle ge sådana råd som att använda denna metod om det var skadligt för barnet! Jag har då inte sett att mitt barn blivit stressat och verkligen inte märkt att de inte har någon kontroll för det har han verkligen...men tyvärr vill jag inte att han ska ha kontroll på allt... Hur ska det då se ut sen? Men man väljer ju själv
  • Åsa39

jisses, det lilla stackars barnet skriker ju för att det är rädd känner sig övergiven och ensam, hade bebisen kunnat prata hade det kallat mamma..pappa... Men klart att barnet tillslut slutar skrika, det tar ju enormt på de små krafterna och de somnar av utmattning.

Gör som jag, sitt/ligg brevid och låt de små barnen somna i frid och fröjd trygga och älskade. Visst är det jobbigt att sitta/ligga där ibland uppemot en timme ibland, men det är det värt minsann. Meningen med livet är väl ändå att ta hand om de små barn vi sätter till världen, finns väl inget annat som är viktigare än detta.

Nej bort med dessa tortyrmetoder, vet vuxna människor inte bättre...skam på er vuxna som skrämmer era gråtande barn till sömns.

• majskrok

Jag ringde BVC nu, hon tyckte jag skulle fortsätta. Sen fick jag nummret till BUP?

• Åsa39

efter tre dagar slutar bebisen att kalla på en, jisses ... sorgligt att höra, bara vetskapen att man itne ens får kalla på sin mamma/pappa utan måste ligga tyst och somna i sin ensamhet övergigen... stackars barn. veta att man är övergiven... barnet har lärt sig att ingen vill veta av det... det är inte lönt att kalla. Min son kan komma till mig flera gånger på natten ibland men vad är det som är jobbigt med det... bara mysigt att få kramas lite och se han somna om med ett leende och känna sig trygg.

En av höjdpunkterna jag minns från när jag var ett litet äldre barn, var att när man kalla mapa så kom någon och var glad för att man kalla, trygghet är en viktig grundregel att låta ens barn växa upp i.

Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?